Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som server - håller specarna?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 01:50

Det har disskuterats lite tidigare, men jag undrar ändå:
Funkar det att köra en Mac mini som server för webb, filer (lite backup-scripts, smb, och kanske afp) och brandvägg (iptables eller ipfw finns väl som darwinportar)? Håller det att köra på den inbyggda hårddisken? Räcker FSB:n? Pallar nätagget ifall man skulle köra en extern hårddisk och belasta processorn järnet?

Enlighten me!

Det beror på hur höga krav du har. Att köra med gigabitnät och tanka i full hastighet orkar den väl inte riktigt med...

Brandväggen som följer med är just ipfw om jag inte minns fel. Är det inte så så är det iptables. Nätaggregatet belastas inte utav externa hårddiskar, de har ju en egen nätadapter.

Ursprungligen av irrelogical:

Det beror på hur höga krav du har. Att köra med gigabitnät och tanka i full hastighet orkar den väl inte riktigt med...

Vad är det som säger att den inte skulle klara det?

Ursprungligen av Björn Leander:

Vad är det som säger att den inte skulle klara det?

Ursprungligen av gabriela:

hårddiskprestanda?

Jopp, har svårt att tänka mig att den interna disken skulle hänga med i gigabit. Men en extern disk kan nog putta på lite.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 12:39

Kom just på att det kan vara lite problem - Mac minin har ju bara ett NIC så det skulle nog funka dåligt att ha den som brandvägg/router/nat/gateway, vad man nu ska kalla det. Finns säkert att köpa till som usb/fw-tillbehör, men det känns ju onödigt krångligt. Blir nog nån billig "pc" som kör linux tror jag.

Den duger bra men som sagt får man köra med en usb-dongel eller liknande för att få ett extra NIC. Eftersom FreeBSD är närmaste släkting kör OS X med ipfw som brandvägg. Annars känns ju valfri billig mini-pc + OpenBSD som ett givet val...

hårddiskprestanda?

Ursprungligen av gabriela:

hårddiskprestanda?

Det känns onekligt ytterst akademiskt, men om man nu fyller sin gigbit-pipa med en tankning på 100 Megabyte i sekunden så kommer inte den interna disken inte att hinna med... Men, det låter inte som världens tråkigaste grunka om man bara får 30MB i sekunden, eller vad nu interna disken klarar av.

Jag har en Mac Mini G4 som server med fyra externa firewire med media på. Men server är min mailserver, webb och lite annat. Sedan delar den ut media med hjälp av SMB som jag konsumerar med en xbox. I mitt fall så vill jag att den skall orka med att spela upp en DVD-image över nätverket utan problem, och det gör den galant.

För mina behov är minin perfekt.

Här ligger utmärkta video-filmer hur man kör igång sin Mac Mini som server.
http://www.freemacblog.com/category/server-video-series/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 13:10

Tack för alla svaren - när jag får tid ska jag ta itu med projektet. Är det läge att köpa nu eller kan man hoppas på finare speccar i Januari (eller när de nu släpper leopard)?

det kommer nog ingen ny mini innan årskiftet iaf.

som vanligt, titta in mac buyer's guide:
http://buyersguide.macrumors.com/

1
Bevaka tråden