Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstärka trådbundet.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99mac:are!

Jag har en liten fråga. Det är så att jag har ett hemnätverk där jag har en nätverkssladd på 150 meter ungefär. I dagsläget har jag en Powermac G4 som sitter i ena änden och ett par hubbar som repeters på vägen. Det som är problemet är att jag måste just ha en dator som puttar i ena änden, sätter jag bara en vanlig switch så orkar den inte trycka iväg signalen. Min forskning säger att en stationär dator har mer "tryck" i sin ethernetport än en vanlig konsument-switch. Till min fråga; finns det några renodlade repeters med tryck i eller hur skulle ni lösa det om ni ville bli av med datorn som nu krävs?

Tack på förhand!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-23 14:20

Vad använder du som repeaters?
Det hänger mycket på vad du har använt för kabel, hemmasnickrad eller fabrikstillverkad.
150m, då ska det räcka med en switch efter 90m.

Ursprungligen av Bijan:

Vad använder du som repeaters?
Det hänger mycket på vad du har använt för kabel, hemmasnickrad eller fabrikstillverkad.
150m, då ska det räcka med en switch efter 90m.

Jag har ett par gamla hederliga 10mbits hubbar, typ sådana i plåt som det känns att dem har mkt råstryka. Jag har försökt att byta ut dem mot 100mbit switchar men dem orkar inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 15:56

Inga problem att sätta en billig konsument-switch på halva sträcka (50-100m). Det är ingen större skillnad i signalstyrka på en billig D-Link och en Foundry för 6-siffriga belopp. Däremot är det skillnad på hur trafiken hanteras internt i switchen. Du har ju bara en sladd att bry dig om så det blir inget problem.

Det där med råstyrka i gamla goa plåthubbar är bara nys. Lämna dem till återvinning!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-10-25 20:03
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det där med råstyrka i gamla goa plåthubbar är bara nys. Lämna dem till återvinning!

Det stämmer helt och hållet det om råstyrka i gamla hubbar men det beror inte på plåttjockleken utan att det är 10Mb som är mindre känslig för dålig kabel än 100Mb.
10Mbit kan man typ köra genom taggtråd om man vill eller telekabel, medans 100Mb är riktigt känsligt.

Sen ska man använda en switch på mitten så funkar det väl med vilken som helst men tänk på att inte köpa en som går sönder efter 1.5år.. dvs unvik D-link..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 12:35
Ursprungligen av Erik_J:

Det stämmer helt och hållet det om råstyrka i gamla hubbar men det beror inte på plåttjockleken utan att det är 10Mb som är mindre känslig för dålig kabel än 100Mb.
10Mbit kan man typ köra genom taggtråd om man vill eller telekabel, medans 100Mb är riktigt känsligt.

Sen ska man använda en switch på mitten så funkar det väl med vilken som helst men tänk på att inte köpa en som går sönder efter 1.5år.. dvs unvik D-link..

Du har så rätt så. Jag refererade till "nysen" om att monteringskvaliteten skulle påverka protokollens transmissionkvalitet.

Wierd. Jag fick inte det att fungera med en ny switch - den gillar bara att köra gammal plåtburk-hub. Får väl labba lite mer!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-23 16:06

Men hur är det med kabeln? Hemma klämd cat3 eller?
Låter konstigt att en switch inte skulle fixa det.

Vad har du i vardera ände av kabeln?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-24 03:37

Har du rak eller korsad TP-kabel? Klarar din nätverksutrusnings portar att korskoppla sig själva? Tänk på att en dator normalt sänder på stift 1&2 (orangefärgat par om det är kopplat enligt T568B) samt mottager på 3&6 (grönt par vid T568B). En switchport sänder på 3&6 och mottager på 1&2. Det är alltid trevligt om switcharnas och datorernas portar kan växla detta automatiskt (kallas bl.a. Auto-MDI/MDI-X eller Auto Uplink), men det är inte säkert att det är så.

Hej igen,

Jag kör cat5-kabel Den ska inte vara i dålig kvalité vad jag vet. Jag får väl helt enkelt testa vid tillfälle att byta ut alla switchar mot 100mbit och se om det fungerar - senast (fyra år sedan) när jag testade fungerade det inte, men det kan ju ha varit jag som gjorde fel

Jag återkommer! Tack för all hjälp btw!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-26 16:52

Du kan ju också börja följa standard och köra med <= 100m...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-10-27 09:00

Anslutningarna är en viktig del i en nätverkskabeln så du kan test att göra om anslutningarna till kabeln om dom inte är riktigt 100.

1
Bevaka tråden