Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att göra så här? (Utöka trådlöst nät med ny utrustning)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Senario: Jag har en Airport extreme som wlan i den så sitter printern och tp-kabel till pc:n.
Men jag har en iomega bärbar HD med usb och en xbox dom jag skulle vilja ha in i nätverket.

Skulle jag kunna använda en sådan här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=30074

Att koppla efter airporten?

Tacksam för svar.

Mvh
Martin Jensen

Varför ha båda?
Varför inte bara byta ut Extremen mot denna?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 08:57

nu har jag iofs inte hunnit få i mig nåt kaffe än, men Martin, du kommer nog inte kunna ansluta din skrivare direkt till denhär routern. det står förvisso inte rakt ut att det inte går (kanske går galant, jag vet faktiskt int), men det brukar vara ganska sällsynt att wifistationer klarar skrivare, åtminstonde på de webshoppar jag besöker..

Om du är nöjd med ditt nätverk för övrigt så tror jag att det borde räcka med en hub/switch i enklare utförande, tex 4portars switch för runt 200..

Du beskriver heller inte någon kringutrustning utöver din pc o skrivaren, men jag utgår från att du har en trådlös också..
Det är självklart enklast att hantera enbart 1 nätverks-enhet, så känns de extra hundralapparna som småsummor så kan det kanske vara ett bra köp, men strikt behovs-mässigt sett verkar den överflödig

airporten är förvisso lite långsammare, men klarar å andra sidan av upp till 50 datorer (om jag inte minns helt tokigt nu.. ) så för den sakens skull behöver du bara fler kontakter

Dessutom är mac-prylar ALLTID coolare

oj tack för svaren men jag lämnade nog lite bristande information till er.

Det är så här: jag ska INTE ta bort airporten utan vill lägga till en accesspunkt.
Jag har airporten/skrivare/pc på våning 2
jag har xbox/PM på våning 1 (eventuellt bärbara HD också)

så min fråga är kan jag "koppla" ihop den "nya" a-punkten på vån 1 med airporten utan problem?

så att det inte är några tekniska problem med det?
Jag är supernöjd med airporten vill bara slippa dra en massa kablar till vån 1 plus att få in HD i nätverket.

Och JA mac-prylar är ALLTID coolare!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 11:49

Hmm.. jag är osäker.. du kanske kan brygga trådlöst mellan enheterna, men det låter jag vara osagt.
i värsta fall får du lida med en ethernet-kabel mellan de två bas-stationerna..

jag föreslår att du bara kör en router, det blir sånt jobb annars..
dvs använd den ena basstationen som hub enbart.

Hmm.. okej... nu e jag grymt ovetande vad det är allt inom nätverk igentligen är.. router å så där.. Hub vet jag...

Nån som kanske vet nån produkt som jag kan använda...
hittade en SX-2000WG som är en usb server men trådlöst/tp/usb på sig...
men den verkar inte vara komp med mac...

jag vet inte... nån kanske vet...

Det är uteslutet att dra kabel mellan våningarna iaf...

Jag är tveksam till att man kan förlänga ett trådlöst nät från en AirPort Extreme med något annat än Apples egna produkter, men jag vågar inte säga säkert.

Nä det såg så ut när man läste på apple.com...

men nu när jag satt här så kom jag på en annan tanke...
går det att går det att göra tvärt om?

alltså: förlänga ett ex d-link wan med en airport extreme base?

bara en tanke...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 18:58

allvarligt talat, jag tror den enklaste lösningen är att du införskaffar de ethernet-väggström-adaptrar, så du kan köra nätverksförbindelser över elkablarna i huset/lägenheten

du kommer säkert tappa lite hastighet, men jag tror faktiskt det är den absolut enklaste vägen att gå.

Då kan du välja ifall du vill ha trådat nätverk på bottenvåningen eller om du vill köpa till en trådlös station att koppla till, men du slipper då försöka få den att ansluta trådlöst till en annan bas-station (vilket troligen inte går...)

jag vill minnas att en kompis försökte vad du vill göra, länka båda bas-stationerna trådlöst, men kunde inte.. då var det en airport express och en netgear..

jo jag har allt igentligen övergett hela tanken... men så tänkte jag på den där...
om jag ändå ska köpa nya prylar så tar jag ju så klart en express sätter här nere och skiter i hd:n

1
Bevaka tråden