Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda krashad hårddisk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 02:14

Har fått problem med ibook g4 1.47ghz Den vill inte starta alls!!!
Kommer till skrivbordsbilden men inga iconer vill visa sig.
Ibland startar den bara om efter stått och tuggat.
Går att starta med installtionsskivan men skivkontrolen säger fel på nycklar sen avbrytsskivkontrollen med felmeddelandet gick inte att laga (??)

Testade att lägga in nytt system ovanpå det gamla men det funkar inte heller då säger installtionsskivan att datorn saknar system!!!
System finnes för håller man ner alt tangenten vid uppstart visar sig systemet på HD:n

Finnes det något sätt att komma åt informationen och andvända PB son en hårddisk? till en annan dator? Eller är det kört och det bara är att trycka på raderaknappen:-(

Väldigt tacksam för hjälp då jag har mkt information och dumt nog ej har backup på

Ml

  • Medlem
  • 2006-10-21 15:00

Koppla ihop datorn med en annan via Firewire, och håll ned "t" under uppstarten av Powerbooken. Då kommer du in i "target mode", och datorn funkar som en extern hårddisk. Funkar även mot en PC med Firewire.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-21 18:18

Tråden flyttad till iBook-forumet, men ser att du också refererar till datorn som en PB så säg till via PM om det är en Powerbook så flyttar jag tillbaka den

Mod

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 19:52

Har testat detta men den kommer inte upp alls...
Symbolen för firewire vandrar en liten stund på skärmen sen blir symbolen låst...
Kör man DW så stannar reubulding på halva ungefär, kan det vara själva hårdsiken som lagt av??? Apples hårdvarutest hittar inga fel blir nästan desperat snart...
Typiskt nog har garantin gått ut i Maj om det nu skulle vara HD:n som är slut, kanske man få en ny på konsumentkagen?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 19:53

nej det är en ibook jag som skriver PB ibland fel av mig:-)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-21 20:44

Annars, om du orkar skruva upp den, tar du helt enkelt ur hårddisken och stoppar i den i en annan dator. Det kan funka. Det funkade i alla fall med grannens dator när den dog. Men det beror ju förstås på om din hårddisk är okej.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 21:14

Har ingen dator att testa med men jag börjar tro det är HD:n som e slut När man kör skivkontroll så blir det med rött "nycklarna fungerar inte" efter en stund En HFS enhet kunde ej repareras...
Så det är väl bara lämna in den och få en ny HD och lägga upp massa pengar;-(

Det låter som du har råkat ut för ungefär samma saker som jag. För några veckor sedan så rasade disken på min Mac mini, och sedan dagen efter på min PowerBook 12"
Ingen bra vecka mao... inga färska backuper .... Testade att dra igång med Target-mode utan lycka. De hela slutade med att jag fick assistans av en polare som testade med Data Rescue II. Kanonfint program, lyckades rädda alla data på PowerBooken Tipsade servicestället jag lämnat in Mac minin på som lyckades rädda alla data även där ...

Ursprungligen av MästerP:

...De hela slutade med att jag fick assistans av en polare som testade med Data Rescue II.

Jag rekommenderar också programmet (finns på http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php)! Det lyckades rädda några Excel-filer som jag slängt av misstag utan att märka det. Dock har jag för mig att man måste ha en annan skrivbar enhet där man kan lägga de återställda filerna.

Hur körde du programmet när Target Mode inte fungerade? Från CD?

Ursprungligen av Maccer:

Jag rekommenderar också programmet (finns på http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php)! Det lyckades rädda några Excel-filer som jag slängt av misstag utan att märka det. Dock har jag för mig att man måste ha en annan skrivbar enhet där man kan lägga de återställda filerna.

Hur körde du programmet när Target Mode inte fungerade? Från CD?

Jo de plocka ut diskarna och körde dem i kabinett på en annan dator.
( de skulle ju ändå bytas ut )

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 01:21

jag hade inte tålamod utan formatera HD:n nu funkar den kanon!!!! det var alltså inte kört..Hoppas jag Ska försöka backupa lite mera nu

1
Bevaka tråden