Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara kortläsare på mini-CD - iMac ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en kortläsare idag på Scandinavian photo och den skulle funka till Mac OSX.

Men, mjukvaran ligger på en sån där mini-CD.
Placera den lilla CDn i mitten av ditt CD-fack, står det i instruktionerna.

Jag har en iMac - med CD-läsaren på skärmen på kanten, som själv "suger in" CD/DVD.
Det känns inte rätt att stoppa in den där lilla CDn där.

Hur gör man ?
Jag har bara haft min iMac i 1,5 månader.

Vända sig till försäljaren och be dom om mjukvaran att nedladda på nätet eller på annan CD, det skulle jag ju kunna göra.
Men det jag ville kolla mer er här - är, kan man stoppa in en sån där mini-CD och att det funkar i iMacen ? Min intuition säger mig; nej. Men jag kan ju ha fel.

Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-28 22:39

Nej! stoppa inte in mini-cd i dator. Om du har en extern cd-läsare kan du ju använda den till, annars så kanske du har en pc eller mac med cd-läsare som man lägger skivan på en platta och så får du bränna den lilla cd till en stor. Kanske du känner någon som har en dator där mini-cd funkar och få den bränd till stor cd, annars vet jag inte. Eller så kanske det finns drivrutiner att ladda ner från tillverkarens hemsida.

i 9 fall av 10 så finns det på tillverkarens hemsida.

  • Medlem
  • 2005-06-28 23:56

Det behövs inga drivrutiner. Ploppa in den, så funkar den.

OK.

Ska leta runt på Scandinavianphotos hemsida en gång till då, se om jag hittar drivrutinen, annars får jag väl köra utan den.

Tack så mycket för hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 09:30

somstfm sa, det behövs nog inga drivisar - bara plugga i den och köra. den fungerar nog finfint utan installation av programvara, det är ju en mac och ingen PC...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-22 23:55

så ni är 100% på att en mini cd(dvd inte går att stoppa in i en imac med slot-in?

  • Medlem
  • 2006-10-23 02:33
Ursprungligen av f-our1:

så ni är 100% på att en mini cd(dvd inte går att stoppa in i en imac med slot-in?

Den går nog att stoppa in. Frågan är nog snarare om du får ut den igen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-23 07:39

haha ja iofs:P jag blev bara så sugen på dem små för att jag ska ha det till att flytta filmer mellan datorer, usbminne för dyrt och för lite utrymme.

Ursprungligen av f-our1:

haha ja iofs:P jag blev bara så sugen på dem små för att jag ska ha det till att flytta filmer mellan datorer, usbminne för dyrt och för lite utrymme.

Öhh, USB-minnen är väl i princip det billigaste och smidigaste sättet (förutom FTP and the like) att flytta filer mellan datorer?

Iaf. Som påpekat ovan så fungerar kortläsare generellt utan drivrutiner. ÄVEN i windows.

1
Bevaka tråden