Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac Pro Blu-Ray kompatibel ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har sökt lite på nätet och rätta mig om jag har fel men ..

Behöver man ha ett specielt DRM moderkort, grafikkort samt Blu-Ray /HDDVD spelare för att kunna spela dessa skivor ...

eller räcker det bara med en ny Blu-Ray / HD-DVD läsare ..

Mac Pro är ju förberet för en extra DVD spelare men är själva DATORN förbered ?

eller kommer det vara så att när väl HDDVD / BR läsarna/brännarna kommer så måste man köpa en helt ny dator ?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-22 19:24

Det ska nog räcka med en BR/HD-DVD-läsare och en uppgraderad DVD Spelarprogram.

Grafikkorten klarar i dag de upplösningar det handlar om.

Något speciellt DRM-chip kan jag aldrig föreställa mig att det behövs.

henil, det har varit mycket prat om att de ska införa ett DRM-skydd för Blu-ray-filmer, vilket kommer att innebära att man måste ha rätt hårdvara för att kunna se på filmen i HD-upplösning...

Ursprungligen av apple4ever:

henil, det har varit mycket prat om att de ska införa ett DRM-skydd för Blu-ray-filmer, vilket kommer att innebära att man måste ha rätt hårdvara för att kunna se på filmen i HD-upplösning...

Kan vi anta att "rätt hårdvara" kommer från microsoft?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kan vi anta att "rätt hårdvara" kommer från microsoft?

Det kan vi göra, men det kommer att vara ett kraftigt felaktigt antagande. Men varför försitta en chans till lite grundlös Microsoftbashing...

Senast redigerat 2006-10-23 07:11
Ursprungligen av Hagelin:

Det kan vi göra, men det kommer att vara ett kraftigt felaktigt antagande. Men varför försitta en chans till lite grundlöst Microsoftbashing...

Njomen är det så osannolikt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-23 04:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Njomen är det så osannolikt?

Jo, det är mycket osannolikt att Microsoft kommer sälja sådan hårdvara. Det är betydligt mer sannolikt att Apple kommer att göra det. Vad gäller mjukvara däremot kommer Microsoft att vara med på noterna. Apple likaså. Vare sig de vill det eller inte.

Det är nämligen så att mjukvara och hårdvara för att spela upp HD-DVD/BlueRay precis som för DVD inte får göras av vem som helst på grund av patentskydd och annan lagstiftning (t ex mot kringgång av kopieringsskydd).

Högst upp i denna näringskedja är upphovsrättsinnehavarna (t ex filmbolag). Dessa låter formatutvecklarna (DVD-konsortiet och BlueRay-förbundet) tävla mot varandra vem som kan ge mest skydd mot privat- och piratkopiering. Dessa å sin tur ställer krav på hårdvarutillverkare och mjukvaruutvecklare för att dessa ska få licens. I fallet DVD handlade kraven bara om regionskodning och kopieringsskyddet CSS.

För HD-formaten ställs kravet att hela kedjan från skiva till bildskärm ska vara kontrollerad. En tillverkare/utvecklare får inte göra det möjligt att skicka HD-video okrypterat över DVI om inte skivan säger att det är tillåtet. Det innebär bland annat att en bildskärm måste innehålla en licensierad avkrypterare (HDCP), vilket dagens datorskärmar oftast inte gör. TV-apparater märkta "HD-ready" stödjer dock HDCP.

Slutsats: Eftersom Apple säljer bildskärmar kommer de vara tvugna att stoppa in HDCP-chip i dessa om de ska fungera fullt med HD-DVD och BlueRay. Microsoft behöver däremot inte stoppa någonting i den hårdvara de säljer (tangentbord och möss).

Som en liten ljuspunkt i detta kommer gissningsvis de första filmerna på HD-skivor antagligen tillåta HD-visning över okrypterad DVI resp. HDMI för att låta folk få lite tid att skaffa de DRM-stödda prylar som behövs. Den som just köpt en 30-tums Cinema Display är nog inte sugen på köpa nytt på en gång. Nästa steg är att låta de som inte har en kontrollerad signalväg få se HD-materialet i lägre upplösning, t ex 480p. Rätt åt er, era jävla pirater!

  • Medlem
  • 2006-10-23 07:34
Ursprungligen av MarkDF:

Jo, det är mycket osannolikt att Microsoft kommer sälja sådan hårdvara. Det är betydligt mer sannolikt att Apple kommer att göra det. Vad gäller mjukvara däremot kommer Microsoft att vara med på noterna. Apple likaså. Vare sig de vill det eller inte.

Det är nämligen så att mjukvara och hårdvara för att spela upp HD-DVD/BlueRay precis som för DVD inte får göras av vem som helst på grund av patentskydd och annan lagstiftning (t ex mot kringgång av kopieringsskydd).

Högst upp i denna näringskedja är upphovsrättsinnehavarna (t ex filmbolag). Dessa låter formatutvecklarna (DVD-konsortiet och BlueRay-förbundet) tävla mot varandra vem som kan ge mest skydd mot privat- och piratkopiering. Dessa å sin tur ställer krav på hårdvarutillverkare och mjukvaruutvecklare för att dessa ska få licens. I fallet DVD handlade kraven bara om regionskodning och kopieringsskyddet CSS.

För HD-formaten ställs kravet att hela kedjan från skiva till bildskärm ska vara kontrollerad. En tillverkare/utvecklare får inte göra det möjligt att skicka HD-video okrypterat över DVI om inte skivan säger att det är tillåtet. Det innebär bland annat att en bildskärm måste innehålla en licensierad avkrypterare (HDCP), vilket dagens datorskärmar oftast inte gör. TV-apparater märkta "HD-ready" stödjer dock HDCP.

Slutsats: Eftersom Apple säljer bildskärmar kommer de vara tvugna att stoppa in HDCP-chip i dessa om de ska fungera fullt med HD-DVD och BlueRay. Microsoft behöver däremot inte stoppa någonting i den hårdvara de säljer (tangentbord och möss).

Som en liten ljuspunkt i detta kommer gissningsvis de första filmerna på HD-skivor antagligen tillåta HD-visning över okrypterad DVI resp. HDMI för att låta folk få lite tid att skaffa de DRM-stödda prylar som behövs. Den som just köpt en 30-tums Cinema Display är nog inte sugen på köpa nytt på en gång. Nästa steg är att låta de som inte har en kontrollerad signalväg få se HD-materialet i lägre upplösning, t ex 480p. Rätt åt er, era jävla pirater!

Hmmm.. HD-ready loggan är rätt dålig då den bara innebär förmåga att visa HD-material med minst 720 linjer. Exemplevis får en massa semi-högupplösta skärmar ha loggan trots sin lilla 1024*768 upplösning. HD börjar på 1280*720, dvs du förlorar upplösning horisontellt och får fulberäknade pixlar som räknas fram för att göra om 720 innehållspixlar till 768 visningspixlar (de beräkningar som krävs bidrar till hackigheten hos billigare skärmar). I mina ögon är HD-ready bättre än inget men ganska skräp. Jag anser att ingen skärm som inte klarar både horisontell och vertikat HD-mini-upplösning borde få använd den. När den kom fanns det iofs ingen plasma (under 50") som klarade det så det skulle ha innebrit att bara LCDer och stora plasmor fick märkningen, antar att det blev för stort tryck från plasma-tillverkarna.

Är du säker på att de klarar av HDCP allihop? Det räcker väl med att de klarar av upplösningen med komponentsladd? Då den är analog krävs ingen HDCP då. Många andra tillverkara (icke Apple i det här fallet) har både HDMI och HDCP, lösningen för dem som inte har HDCP i hela kedjan är at använda komponent-signal. Den är rätt sällan sämre faktiskt. Ska du dra långa kablar så är den oftast bättre då HDMI är riktigt känsligt för långa sladdar. Fråga alla som sitter med projektor...
/hpe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-24 01:49
Ursprungligen av hpe:

[...]Är du säker på att de klarar av HDCP allihop? Det räcker väl med att de klarar av upplösningen med komponentsladd? Då den är analog krävs ingen HDCP då. [...]

Som jag förstår det krävs komponent och digital ingång för att få klistra på märkningen. Den digitala ska vara HDMI eller DVI och den måste stödja HDCP. Villkoren finns på sid 11 i detta PDF-dokument. Enligt min mening är vitsen med märkningen att utgivarna ska kunna försvara sig när förbannade kunder blir arga på att deras skivor vägrar skicka ut HD-bild till deras icke-DRM:ade utrustning med:

"Du skulle köpt sånt som är märkt HD-ready. Din 30-tums Cinema Display har inte den märkningen och klarar inte HDTV fattar du väl...". Trots att den har betydligt bättre upplösning än de flesta HD-ready-apparater.

"Äsch, det förstår du väl att en komponentkabel inte klarar HDTV - den är ju analog - det är därför du bara får standardupplösning.", kommer en och annan stormarknads-TV-nasare säga, trots att det bara är DRM den inte klarar.

Läsvärd artikel från Ars Technica om BlueRay, HD-DVD, HDCP, Vista, Leopard, Cinema Display och hur de nya formaten ska täppa till "det analoga hålet".

  • Medlem
  • 2006-10-24 08:48
Ursprungligen av MarkDF:

Som jag förstår det krävs komponent och digital ingång för att få klistra på märkningen. Den digitala ska vara HDMI eller DVI och den måste stödja HDCP. Villkoren finns på sid 11 i detta PDF-dokument. Enligt min mening är vitsen med märkningen att utgivarna ska kunna försvara sig när förbannade kunder blir arga på att deras skivor vägrar skicka ut HD-bild till deras icke-DRM:ade utrustning med:

"Du skulle köpt sånt som är märkt HD-ready. Din 30-tums Cinema Display har inte den märkningen och klarar inte HDTV fattar du väl...". Trots att den har betydligt bättre upplösning än de flesta HD-ready-apparater.

"Äsch, det förstår du väl att en komponentkabel inte klarar HDTV - den är ju analog - det är därför du bara får standardupplösning.", kommer en och annan stormarknads-TV-nasare säga, trots att det bara är DRM den inte klarar.

Läsvärd artikel från Ars Technica om BlueRay, HD-DVD, HDCP, Vista, Leopard, Cinema Display och hur de nya formaten ska täppa till "det analoga hålet".

Tack, då har jag lärt mig ågot nytt idag (=en inte bortkastad dag).

/hpe

ok ... så kort och gott vart står vi ..

1. Blu-ray kommer inte fungera på min Mac Pro

2. Blu-ray kommer fungera på min Mac Pro (med deverse hack)

3. Blu-ray kommer fungera rakt av på min Mac Pro .. bara att beställa en BluRay Drive från Apple när det kommer ...

?

  • Medlem
  • 2006-10-24 11:46

Svaret är väl att vi inte ens vet om det är Blueray eller HD-Dvd som kommer att gälla. Min gissning är att det format som får med sig Panasonic, Pioneer och Hitachi vinner. Det känns som att det är lite korkat att ens fundera över detta nu, när en spelare kostar 6000. Den kommer kosta 600 om ett och ett halvt år.

Så svaret är väl "vänta och se".

Ursprungligen av stfm:

Svaret är väl att vi inte ens vet om det är Blueray eller HD-Dvd som kommer att gälla. Min gissning är att det format som får med sig Panasonic, Pioneer och Hitachi vinner. Det känns som att det är lite korkat att ens fundera över detta nu, när en spelare kostar 6000. Den kommer kosta 600 om ett och ett halvt år.

Så svaret är väl "vänta och se".

grejen är väll det att jag hör till den katagori som köpte cd-bränanren när den kostade 8000-10.000 kr

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 22:57

Gissar att med Blue-Ray eller HD-DVD menar att du vill spela upp filmer från dessa skivor på din dator och inte DVD-ROM material?

Precis som andra sagt så måste du ha rätt hårdvara för att kunna göra detta.

Vad gäller läsare så kan du säkert köpa vilken drive som helst, dom lär förmodligen bara komma i SATA läge och det passar ju mac pro väldigt bra om du vill montera den som en intern drive.

Du behöver även ett grafikkort som klarar HDCP. ATI 180XT gör det både i DVI och via en adapter med HDMI.

Seadan behöver du en mjukvara som spelar upp filmerna, exempelvis Apples DVD spelare. Den klarar redan idag att spela upp HDTV material (titta under inställningar i den så fattar du).

Så du borde vara fit for fight när det väl kommer, oavsett vilken mac du köper.

1
Bevaka tråden