Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra .exe-filer direkt i Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 14:50

Hej.

Jag har nu lagt en order på en iMac 24" Intel. Jag var helt enkelt tvungen - måste ha Boot Camp. Men jag hörde av en vän att det finns en grupp som håller på att utveckla ett program som gör det möjligt för alla att öppna .exe filer direkt i Mac OS X. Nej, jag talar inte om det kända programmet "Parallels" utan något annat. Man ska helt enkelt inte behöva öppna Windows för att köra .exe filerna. Ett program som helt enkelt gör det möjligt att precis som att öppna en .app får man upp .exe i Mac.

Någon som vet vad projektet heter och en länk till det? Har för mig att jag hittade den en gång, men det var länge sedan så jag kommer inte ihåg namnet

Tacksam för svar.

Det kan nog vara Crossover du pratar om?

Förtydligade din rubrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 15:18

Tack Johan S. Det var inte den sidan jag var inne på, men det var den saken jag sökte efter i alla fall Någon som kör detta?

Jag testade spela eve-online i Crossover, gick att installera men inte att starta.. Tror inte spel är nån höjdare men kanske enklare program..

Ju enklare program desto större chans att det kommer att fungera. Med större och mer komplicerade program är sannolikheten större att det görs anrop till något av alla de API:er som crossover inte tillhandahåller eller som inte fungerar på ett tillförlitligt sätt. Glöm att det någonsin kommer att fungera hundraprocentigt eftersom det är en liten utvecklargrupp som själva måste återskapa allt som microsoft gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 23:03
Ursprungligen av Johan S:

Jag testade spela eve-online i Crossover, gick att installera men inte att starta.. Tror inte spel är nån höjdare men kanske enklare program..

Inser att det är en gammal diskussion, men jag blev så glad häromdan när jag insåg att det går att få eve-online att funka i CrossOver. Ljudet och bilder på folk funkar tyvärr inte, men det duger gott för att slippa boota om man bara ska ändra skills och sedan spela fullt ut när man bootat i XP.

Crossover bygger väl på Wine som flitigt används i Linux. Man har ju fått igång Office 2003 vilket jag tycker är imponerande för jag skulle tro att det är ganska tätt integrerat med Windows. Men självklart kan man inte räkna med att allt ska funka, detta är ju helt "reverse engineering" för att ta reda på hur man kan "lura" ett program att tro att det faktiskt körs i Windows.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 22:02
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Crossover bygger väl på Wine som flitigt används i Linux. Man har ju fått igång Office 2003 vilket jag tycker är imponerande för jag skulle tro att det är ganska tätt integrerat med Windows. Men självklart kan man inte räkna med att allt ska funka, detta är ju helt "reverse engineering" för att ta reda på hur man kan "lura" ett program att tro att det faktiskt körs i Windows.

Intressant. Egentligen är det ju inte fy skam att köra Parallels heller för den saken skull. Men kan man köra parallels i full screen mode? Så att det känns som om man sitter på en PC? Vill kanske lira spel eller något och då är det ju trist att se lite kanter osv.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-24 21:58
Ursprungligen av B.O.V.N:

Vill kanske lira spel eller något och då är det ju trist att se lite kanter osv.

Glöm att spela spel i Parallels om du inte menar Harpan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-25 05:50
Ursprungligen av Davey:

Glöm att spela spel i Parallels om du inte menar Harpan.

I framtiden, kanske... Parallels kollar väl på att implementera stöd till grafikkorten, har jag för mig?!

Annars har jag blivit imponerad av spelprestandan i CrossOver vad gäller Windowsspel direkt under macen. Jag har iofs bara testat HalfLife, men det flöt på underbart bra.

Jo, parallels går utmärkt att köra fullscreen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-23 06:01

Kombinera dessutom Parallel med Virtue Desktop så kan du lägga Windows i fullscreen på en skärm och Mac OS på en och sedan använda en tangentbordkombination för att byta mellan dem... kännas nästan som att sitta på två datorer med KVM-switch.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 19:53
Ursprungligen av Timber:

Kombinera dessutom Parallel med Virtue Desktop så kan du lägga Windows i fullscreen på en skärm och Mac OS på en och sedan använda en tangentbordkombination för att byta mellan dem... kännas nästan som att sitta på två datorer med KVM-switch.

Det verkar som en strålande idé. Vet någon om en guide där det står hur man gör detta? Just med tagenterna alltså... att installera programmen är nog inga problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-24 21:47
Ursprungligen av B.O.V.N:

Det verkar som en strålande idé. Vet någon om en guide där det står hur man gör detta? Just med tagenterna alltså... att installera programmen är nog inga problem.

VirtueDesktop var lite krångligt i början, med tanke på att det finns två omgångar "Settings" som är intressanta i detta fallet... En vanlig "Preferences..." och en för "Inspection -> Desktops..."

Men det är inte så mycket svårare än att just installera programmen. Som standard byter man skärm genom Ctrl+Shift och sedan piltangenterna. Välj lämplig skärm, öppna Parallels i detta och kör igång Windows. Välj sedan i menyn att du vill ha det i fullskärm. (Tänk på att köra samma upplösning i Windows som du gör i OS X, annars kommer OS X få samma upplösning som Windows). Sedan är det bara att bläddra till OS X-skärmen på samma sätt.

(Windows kan självklart bytas eller utökas med valfritt annat OS)

CrossOver klarar knappt av att köra några program som inte är med i listan över kompatibla program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-25 07:05
Ursprungligen av hansfilipelo:

CrossOver klarar knappt av att köra några program som inte är med i listan över kompatibla program.

Jag började prova det igår och de flesta program jag testade fungerade bra... sedan har jag kanske inte så stora krav på programmet och kör enklare applikationer.

Vissa program kan dock krävas att köra genom menyn "Programs" -> "Run command" och sedan välja exe-filen trots att programmet är installerat och dyker upp i "Programs".

Hur installerar man ett Windowsprogram under Crossover? Eller kan man bara köra simpla program med en enda .exe-fil?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-07 11:10
Ursprungligen av peranders:

Hur installerar man ett Windowsprogram under Crossover? Eller kan man bara köra simpla program med en enda .exe-fil?

När du startat igång CrossOver, gå upp i menyn "Configure". Där kan du välja "Install Software..."

Troligen vill du åt "Install Unsupported Software..."-knappen för att installera ett program som inte officiellt stöds i CrossOver. Sedan är det bara att följa anvisningarna. För att installera ett program måste du ha en "bottle" installerad, d.v.s. en Windows-kompatibel miljö... denna kan sättas upp genom guiden också, om du inte redan har någon sådan.

1
Bevaka tråden