Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD som backup för att kunna starta om från noll

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det som gäller för att kunna boota ett system från en extern hårddisk?

Vi antar att jag köper bara en HD som ansluts via USB-porten och vill ha en back-up av hela systemet på den plus naturligtvis annat innehåll på disken också … (vilket är inte så mycket).

Är det möjligt att starta systemet från extern hårddisk eller behöver man något särskild program för det? (någon som jag pratade med förut nämnde om Carbon Copy Cloner).
För jag har ingen startskiva alls, om min dator skulle banga ur totalt …

Så frågan lyder, vilka åtgärder måste jag vidta att känna mig något så när säker?

Funderar på att köpa en Freecom hårddisk, för den är billigast vad jag har hittat än så länge. Och den behöver inte vara så himla stor för mina behov. Just den här är på 80 GB.

Vore ytterst lycklig av alla svar.

/Jukka

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-10-21 01:09

Du måste ha en Firewire hårddisk för att kunna boota från den sedan är det bara att installera ett system från installations skivorna eller använda t.ex Carbon Copy Cloner för att kopiera över ditt nuvarande system. En billig extern hårddisk är denna, helst om du bor i Stockholm Mini Max med 160GB för 995:- med moms och bra om du möjligen har en Mac Mini.

Tack Kentor!

Den verkar vara jättebra och priset kan man inte klaga heller.

Jag bor i Sundsvall men det kanske går att beställa? Har en PowerPC G4 450 MHz med OS X 10.4.3.

Ett annat program än carbon copy cloner som fungerat mycket bra för mig är SuperDuper

Vill bara flika in för andra som läser detta:
Har man en intel-mac måste man inte använda firewire utan usb går lika bra.

Okej mrnoname!

Men det finns en liten skillnad … SuperDuper kostar pengar, men Carbon Copy Cloner är väl gratis! Rätta mig om jag har fel!

En sak som jag fortfarande undrar, är: Går det inte att boota ett system alls utan Firewire hårddisk?

SuperDuper kostar pengar om du vill låsa upp lite extra-funktioner... Jag har dock aldrig använt de extrafunktionerna.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

1
Bevaka tråden