Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Macbooken fixad i produktionen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-20 18:14

Hej!

Har beställt en Macbook som kommer snart....vågade till slut. Nu undrar jag om det är någon som vet om Apple har fixat RSS problemet och alla andra barnsjukdomar i produktionen vid det här laget?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-20 19:40

Det verkar så. Min tillverkades vecka 40.

Har haft lite olika av de välkända problemen på 2 tidigare MacBooks.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 20:20

Min är gjort 37, tjejens 38. Inga problemas alls.
RSS är förkortning på?? Random Shut vad?

Syndrome?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 22:22
Ursprungligen av David Sinclair:

Syndrome?

Något säger mig att det borde hetat RSO=Random shut offs. RSS är ju en annan sak som jag tror det mixats ihop med någon gång och sen tänker ingen på vad det betyder

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-20 23:56

Random Shutdown Syndrome.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 00:15

RSS= både Random System Shutdown och Random Shutdown Syndrome

Det är vad jag hittar ...när jag söker på det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 09:50

Ett syndrome är väl att något verkar vara så. Att man anar det. "Hej, du har syndrome på fågelsjukan. Vi måste kolla upp dig" Hur kan man ana en slumpmässig avstängning?

Nåja. RSS är för mig det webläsaren kan hantera tex. Dumt att kalla de samma sak när folk vill söka efter det menar jag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 14:49
Ursprungligen av Pantern:

Ett syndrome är väl att något verkar vara så. Att man anar det. "Hej, du har syndrome på fågelsjukan. Vi måste kolla upp dig" Hur kan man ana en slumpmässig avstängning?

Nåja. RSS är för mig det webläsaren kan hantera tex. Dumt att kalla de samma sak när folk vill söka efter det menar jag.

Det vet jag...men nu är det så att det kallas RSS på många "siter" http://www.eniro.se/query?q=random+system+shutdown+rss&what=web&hpp=&ax= som tar upp detta problem eller syndrom. Man kan ju läsa det i en kontext, i texten så skriver jag om problem med macbook. Tror inte någon uppfattar det som om jag skriver om webdesign....men men visst jag tar väl och ändrar detta för din skull ;).

Förresten ska du tyvärr nog inte se det som om att din dator inte kan vara en av dem som kan drabbas av "RSS", då jag har sett exempel på macbooks köpta i september som har råkat ut för det samt att det brukar oftast märkas efter några månader.

Jag får förtydliga min fråga lite.... är det någon som har på något sätt hört eller sett om de har fixat problemet i produktionen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 18:10
Ursprungligen av Pantern:

Ett syndrome är väl att något verkar vara så. Att man anar det. "Hej, du har syndrome på fågelsjukan. Vi måste kolla upp dig" Hur kan man ana en slumpmässig avstängning? .

Förstår vad du menar men varför säger man då Down Syndrome om de som har en extra kromoson. Det är ju inget man antar utan vet.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-21 19:02
Ursprungligen av Pantern:

Ett syndrome är väl att något verkar vara så. Att man anar det. "Hej, du har syndrome på fågelsjukan. Vi måste kolla upp dig" Hur kan man ana en slumpmässig avstängning?

Nja. Så vitt jag förstår är ett symptom ett tecken på ett underliggande syndrom. Så det du kallar syndrom heter symptom. Och det senare ordet får förresten, om jag minns rätt, lika gärna stavas "symtom".

EDIT: Kollade Wikipedia. Ett syndrom är en samling ihophörande tecken/symptom/fenomen, som ofta uppträder ihop. Termen "syndrom" används ofta innan man kommit underfund med varför de hör ihop, men ibland dröjer namnet kvar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-21 11:16

Ja. Annars kan man ju bara säga att det är problem med att MacBook stänger av sig i tid och otid

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 14:51

Hmm..kunde inte redigera mitt tidigare inlägg...så det får nog stå RSS ändå.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 15:03

Aha kolla här...lite ny info om varför "Random system shutdown" inträffar: http://techpaedia.com/apple/2006/10/20/random-shut-downs-demystified/

Kanske ska se det som om Apple vet var problemet sitter och att de därför har börjat åtgärda detta vid tillverkning.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 18:16

RSS=Random system shutdown. Det tror jag är den riktiga översättningen.
Väldigt OT nu dock

Eftersom det är heatsinken som är problemet så är det ju ett värmeproblem.
Jag fick också en massa andra fel så nu har jag en ny maskin.
Men den är glödhet som min andra var i början.
Jag är bombsäker på att den här också kommer att stänga av sig plötsligt.
Men då vet jag ju vad det är och vad som ska åtgärdas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 20:31

Var blir den varm, över tangentbordet?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 20:51
Ursprungligen av tomccc:

Var blir den varm, över tangentbordet?

Uppe vänster hörn. Där processorn sitter.

1
Bevaka tråden