Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher vill ha hjälp med seg mus

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-21 09:39

Hejsan!
Det absolut största irritationsmomentet med min nya Mac Mini Core Duo är att musen är så förba**at seg! Den var mycket mer känslig på min gamla pc! Jag har ställt in den på maximal känslighet i OS X men ändå får man sitta och dra musen flera kilometer på musmattan för att ta sig dit man ska! Musen är en Logitech MX500 Optical. Inte senaste modellen direkt. Men jag ska byta till Mac:s senaste trådlösa mus snart. Då är min fråga, är den lika seg den? Kan jag ändra nåt i inställningarna?
Mycket tacksam för svar på ett mycket irriterande problem!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 09:55

Du kanske behöver drivrutiner för Logitech-musen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 10:04

Sök här på forumet annars, det ska finnas nåt som hette typ USB override - eller vad det nu var, men sök så kommer du att hitta - det har många frågat efter.
När jag sätter mig vid en PC måste jag ställa ner hastighetenm annars får jag nervösa ryckningar.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 10:17

Inbiten mac-användare håller med

Jag håller med dig, Dalle, musen är ofta för seg även med högsta fart i Systeminställningarna. Jag läste i MacWorld om hur man ändrar farten via Terminal. Skriv:

defaults write -g com.apple.mouse.scaling 5.0

Du ändrar standardinställningens 3.0 (tre punkt noll) till i detta fallet 5.0, annat värde kan väljas efter behov. Logga ut och in igen så har du fått fart på musen, eller får öka än mer. För att återgå till standardinställningen är det bara att ändra på reglagen i Systeminställningar, d v s speeden försvinner om du ändrar där.

Ett av de mer värdefulla kommandoraderna enligt min uppfattning.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 10:09

USB Overdrive heter den, leta på versiontracker.com.
Annars borde det räcka med Logitchs drivisar som är gratis till skillnad mot USB Overdrive.

  • Medlem
  • 2006-10-21 12:08

Pröva att dra musen lite snabbare bara... Den stora skillnaden mellan Windows och OS-X är accelerationen, alltså hur hastigheten du rör musen med påverkar avståndet pekaren förflyttar sig.

  • Medlem
  • 2006-10-21 12:55

Tackar för svaren!
Special thanks to Macx and Konrad, för tipset om drivrutinerna. Trodde drivrutinerna endast finns till pc. Men efter lite letande fann jag även dem till Mac också! Nu är det en superkänslig racermus som reagerar blixtsnabbt på minsta vink!

1
Bevaka tråden