Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini till en Pioneer Plasma-tv?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 12:50

Hej!

Har en Mac Mini Intel Core Duo som jag vill koppla till en Pioneer 436SXE. Var inne i affären idag och testade att koppla in minin. Bilden var lite större än skärmen. Är det någon som har tips på hur du får in datorbilden kant i kant, går det?..

Mvh JOHAN

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:00

Jag gissar att du kör DVI och att plasman klipper bort kanterna. Det är ju trist att köra analogt när det finns DVI, men testa att köra på VGA-ingången istället. Där borde plasman visa hela bilden eftersom den räknar med att signalen kommer från en dator istället för en DVD eller tv-mottagare.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:04

Sorry... jag såg just att den inte har VGA in...

Kanske det finns nån inställning om TV:n ska ta hänsyn till overscan eller ej?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:27

Jag är själv sugen på en Mac på att använda i liknande sammahang. Jag provade att koppla in min stationära Dell så länge via DVI->HDMI, och det blev overscan precis som du säger. XP hade dock verktyg för att fixa overscan och den gjorde det genom att minska från 1280x720 till något lägre och tjoffs så var den kant i kant. Har kanske MacOS något liknande?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:37

SwitchResX

kanske funkar, är det någon som fått till det med detta program?

  • Medlem
  • 2006-09-06 14:28

Det går ej att får pixelmappning 1:1 via DVI-HDMI. Du kan skapa nya upplösningar med t.ex SwitchResX, där du kan få pixelpassning i kanterna, men dock aldrig pixelmappning 1:1, detta kan enbart ske via VGA.

Jag har en upplösning för min Pioneer 436XDE som kompenserar overscan, men måste koppla in plasman för att se vilken den är. Fördelen med DVI-HDMI är att man slipper problem med tearing, dvs horisontella misspassningar vid snabba panoreringar.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 14:34
Ursprungligen av eQ:

Det går ej att får pixelmappning 1:1 via DVI-HDMI. Du kan skapa nya upplösningar med t.ex SwitchResX, där du kan få pixelpassning i kanterna, men dock aldrig pixelmappning 1:1, detta kan enbart ske via VGA.

Jag har en upplösning för min Pioneer 436XDE som kompenserar overscan, men måste koppla in plasman för att se vilken den är. Fördelen med DVI-HDMI är att man slipper problem med tearing, dvs horisontella misspassningar vid snabba panoreringar.

OK, det vore dunder om du kunde kolla detta.

/JOHAN

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-10-21 01:34
Ursprungligen av eQ:

Det går ej att får pixelmappning 1:1 via DVI-HDMI. Du kan skapa nya upplösningar med t.ex SwitchResX, där du kan få pixelpassning i kanterna, men dock aldrig pixelmappning 1:1, detta kan enbart ske via VGA.

Jag har en upplösning för min Pioneer 436XDE som kompenserar overscan, men måste koppla in plasman för att se vilken den är. Fördelen med DVI-HDMI är att man slipper problem med tearing, dvs horisontella misspassningar vid snabba panoreringar.

Är du säker?? Jag kör min Amoi 37" och får snuskigt bra bild.
Jag vet inte riktigt vad pixelmappning är men det var en kille som la ut nåt litet rutnät på nån sida och om man kunde se det så hade man pixelmappat. Jag är dock inte insatt i saken utan trodde bara på det jag läste och såg. Ska se om jag kan hitta det igen!

hittade det, liknande iaf! http://www.marky.com/misc/testpatterns/Digital_TestPattern_ByMark.bmp

Ursprungligen av eQ:

Det går ej att får pixelmappning 1:1 via DVI-HDMI. Du kan skapa nya upplösningar med t.ex SwitchResX, där du kan få pixelpassning i kanterna, men dock aldrig pixelmappning 1:1, detta kan enbart ske via VGA.

Jag har en upplösning för min Pioneer 436XDE som kompenserar overscan, men måste koppla in plasman för att se vilken den är. Fördelen med DVI-HDMI är att man slipper problem med tearing, dvs horisontella misspassningar vid snabba panoreringar.

Det beror på vilken tv man har. Tyvärr så är det overscan på de flesta tv apparater idag. Nån kvarleva sen analog tiden förmodligen. Dock kommer det fler nya modeller där dom har slutat med tramset att lägga på en overscan, alternativt att det går att stänga av via meny.

  • Medlem
  • 2006-09-07 10:45

Upplösningen jag kör är:

1218 x 684 (50 Hz PAL)
1218 x 684 (60 Hz NTSC)

Men använder hittills bara 60 Hz-läget.
Har en DVI-HDMI-kabel från Kjell & Co.

Overscan ska vara ikryssat, annars blir bilden väldigt liten.
Jag tror denna upplösning fungerar för fler plasmor än bara Pioneers, då detta är ett generellt "problem". Som sagt, det är inte pixelmappat, men ger en väldigt god bild vid filmtittande. Utan tearing!

1
Bevaka tråden