Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MB i Hong Kong

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 10:23

Om man köper en Macbook i Hong Kong (ca 10.000), vilken version av tangentbord får man då? finns det några speciella nackdelar med att köpa där?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 19:06

Engelskt tangentbord. I övrigt ser jag inga nackdelar, tgbt kan du byta i Sverige och kostar ca 1000 kr (inte helt säker på det beloppet, men det ligger där i krokarna). Å andra sidan kommer du spara 25% eftersom Hong Kong inte har någon moms på elektronik, dvs du sparar minst 2700 kr på den billigaste modellen.
Å andra sidan måste du betala moms i Sverige när du tar in datorn.
Halvt offtopic, varfäör måste man göra det egentligen? Vad har svenska staten med mina affärer utomlands att göra och varför ska jag betala dem för något de inte har varit involverade i överhuvudtaget? Jag vet att tull/importskatt har funnits hur länge som helst, men vad är motiveringen bakom den?

I övrigt är Apples garanti världstäckande så skulle nåt hända med den är det inga problem med att lämna in den på service i Sverige.

Ändrar lite i inlägget. Uppmaningar till eller instruktioner om varusmuggling, som är ett brott, är inte tillåtna på 99mac.
Baron, admin

Ursprungligen av shandar:

Halvt offtopic, varfäör måste man göra det egentligen? Vad har svenska staten med mina affärer utomlands att göra och varför ska jag betala dem för något de inte har varit involverade i överhuvudtaget? Jag vet att tull/importskatt har funnits hur länge som helst, men vad är motiveringen bakom den?]

Halft off topic svar: Det har helt enkelt med den svenska momssatsen att göra. Pengar tjänade av en svensk medborgare i Sverige ska "momsas" när dom används. Eftersom att du konsumerar varan utomlands får inte staten in pengar på moms. Därför får du betala dom när du kommer in i landet igen.
Det är rätt logiskt egentligen, och jag hoppas att jag inte far med osanning i min förklaring.

Det är inte varusmuggling om du köper varan i HK och bryter förpackingen. Då räknas varan som begagnad.

Ursprungligen av johan_fbg:

Det är inte varusmuggling om du köper varan i HK och bryter förpackingen. Då räknas varan som begagnad.

Tyvärr har du fel. Datorn ska "tullas" när man kommer till Sverige och det spelar ingen roll om du har använt datorn eller inte.

  • Medlem
  • 2006-10-18 22:21

Det tror jag inte. Var hittar man stöd för det?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 22:54

Själklart ska datorn "tullas" om den förs in i sverige, men om du bär den i en dataväska så kommer inte någon i tullen att kräva dig på den summan eftersom det blir omöjligt för dem att bevisa att den inte tidigare är "tullad". Tullverket har viktigare saker att göra, än att leta upp väldigt små förselser som detta.

OBS detta skall inte ses som en uppmaning till en straffbelagd gärning utan endast som en förklaring av hur verkligheten ser ut.

Mvh

Edit: Stavning

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 23:06

Vänta lite, så om jag köper min dator här i Sverige (men med engelskt tangenbord för att det inte ska se så "svenskt" ut), sen åker utomlands, då kan jag alltså bli stoppad av tullen på hemvägen? Måste jag släpa med mig inköpskvittot då så fort jag ska utomlands? Hur är det med iPoden, kameran, etc? Det är väl helt ologiskt att tullen skulle be alla med sådan utrustning att betala tullavgift för de kan ha köpt varan i utlandet.

Edit: Formatering

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 00:35

qnx, Det korta svaret: tullen har inte resurser till att sätta dit folk som bara har köpt enstaka prylar för relativt låga belopp. De enda jag har hört om som har åkt dit har varit folk som har haft med sig ovanligt mycket prylar och dessutom dyra kläder etc köpta utomlands och på så sätt fått tullen att bli lite misstänksamma (man har normalt inte fem kostymer med sig när man backpackar i Thailand). Dock stämmer inte ens det så bra eftersom jag kom igenom tullen med mp3spelare, mobiltelefon, BT-headset och kamera, plus originalförpackningar till allt. Lägg sen till en skräddarsydd kostym från Kambodja och lite annat smått och gott så hade jag nog fått betala ett antal tusenlappar om tullen hade stoppat mig.

är det en gåva så slipper man tulla -.-

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 12:59

Det räknas bara som en gåva om det totala värdet är under 500 kr.

Helt riktigt shandar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 18:43

hmm.. vad är skillnaden på ett svenskt och ett engelskt tangenbord då? förstår att åäö inte är med.. och hur löser man det?

skillnaden är nog bara den "fysiska" layouten. jag har en powerbook med amerikanskt tangentbord. men jag använder svensk layout i OSX och om jag trycker på knappen till höger om "L" så får jag ett "Ö" och den till höger om "Ö" ger ett "Ä".
jag har inte tyckt att det är värt att byta den fysiska layouten, eftersom att man i slutänden ändå väldigt sällan tittar på tangenbordet när man skriver, och lär sig snabbt vart tangeterna sitter.
större än så tror jag inte att skillnaden är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 09:41

och så måste jag köpa en annan nätadapter sen när jag har den hemma?

Ursprungligen av martenj:

och så måste jag köpa en annan nätadapter sen när jag har den hemma?

Du köper bara en adapter på Clash Ohlson för 30 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 00:08
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du köper bara en adapter på Clash Ohlson för 30 kr.

Det är inte helt sant. Clas Ohlson säljer bara adaptrar som gör att svenska prylar kan användas utomlands, inte tvärt om. Hade ett stort problem med det med min mobiltelefon, kunde inte ladda den eftersom jag inte kunde få tag på en US->SE adapter. Till slut hittade jag en kabel som lät mig ladda mobilen via USB istället. Anledningen till att de inte säljer det är att man inte får koppla in produkter på det svenska elnätet som inte är typgodkända i EU, så säljer någon en adapter som låter en göra det kan de få böter.

Däremot säljer Apple ett iPod adapter kit som går att använda till MacBook också och som i Sverige ligger på runt 250 kr, troligen kan du få tag på det i Hong Kong ännu billigare. Fråga bara i affären när du köper datorn så gräver de upp en adapter åt dig på två sekunder. Har du tur får du den på köpet
Är också det här tipset ett brott mot svensk lag och bör censureras?

Angående adaptern så är det bara att byta ut stickproppen. Görs hos närmaste elhandlare eller själv om man är händig. Gjorde så med min ibook jag köpte i USA. Stickpropp plus arbete gick på en femtilapp. Billigt tycker jag.

  • Medlem
  • 2006-10-23 07:21
Ursprungligen av mullenuh:

Angående adaptern så är det bara att byta ut stickproppen. Görs hos närmaste elhandlare eller själv om man är händig. Gjorde så med min ibook jag köpte i USA. Stickpropp plus arbete gick på en femtilapp. Billigt tycker jag.

Precis, man var lite försiktig, detta fungerar i princip för all nyare utrustning. Om ni tittar på era apparater står det ofta att de klarar 110-260V i 50-60hz numera. Det betyder att de fungerar över hela världen och att det bara är kontaktdonet som skiljer. Äldre och/eller sämre apparatur har ofta ett mindre spann där de fungerar och då måste det till lite mer jobb eller dyra adaptrar.

/hpe

Ursprungligen av martenj:

och så måste jag köpa en annan nätadapter sen när jag har den hemma?

Själva nätadaptern klarar 110-240V, och vad gäller själva kontakten finns flera alternativ:
1 Det ena är att som nämnts ovan byta stickproppen på sladden.
2 Annars har Ikea - både i Kina och i Sverige, vet ej HK – en billig adapter som passar svenska jordade uttag. Har flera själv...
3 Skaffa ett grenuttag i HK med lämpliga uttag, och byt ut stickproppen på denna om du inte vill klippa i Applesladden.
4 Skaffa en vanlig europasladd på Clas-Olle ("bergsprängarsladd"). En sådan passar åtminstone i iBook/PB-nätadaptrarna, och MB har väl en liknande adapter(?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 20:27
Ursprungligen av martenj:

och så måste jag köpa en annan nätadapter sen när jag har den hemma?

Om du inte har åkt ännu ....."adapters" till våra utag finns på verenda "nightmarket"..kolla på tempelstreet nightmarket eller ladiesmarket där kan du hitta adapters till våra utag för en 5-15spänn....
tempelstreet nightmaket ligger vid tempelstreet..gå av vid tbana-station yau ma tei (röd å grön linje) sen följer du bara skyllten tempelstreet market.

ladies market ligger i mong kok (grön linje)

Sen så har vi datormecka i Sham shui po (röd linje) The Golden Computer Arcade..3-4 våningar med allt som har med datorer att göra har för mig att det fanns apple oxå å inte bara pc.

i sham shui po finns även en nightmarket med mycket elektronik grejer där kan du lättast hitta en adapter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 20:28
Ursprungligen av martenj:

och så måste jag köpa en annan nätadapter sen när jag har den hemma?

Om du inte har åkt ännu ....."adapters" till våra utag finns på verenda "nightmarket"..kolla på tempelstreet nightmarket eller ladiesmarket där kan du hitta adapters till våra utag för en 5-15spänn....
tempelstreet nightmaket ligger vid tempelstreet..gå av vid tbana-station yau ma tei (röd å grön linje) sen följer du bara skyllten tempelstreet market.

ladies market ligger i mong kok (grön linje)

Sen så har vi datormecka i Sham shui po (röd linje) The Golden Computer Arcade..3-4 våningar med allt som har med datorer att göra har för mig att det fanns apple oxå å inte bara pc.

i sham shui po finns även en nightmarket med mycket elektronik grejer där kan du lättast hitta en adapter..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 16:19

Helt otroligt att folk som utnyttjar hemlandets förmåner inte vill betala för det. Oetiskt, oärligt och oroväckande. Flytta utomlands om ni har problem med rättmätiga avgifter.
Jag betalar glatt momsen på utlandsköpta varor och räknar in detta i kalkylen.
-------------------
Glöm ej att EU:s konsumentköpslag inte gäller på Apple-produkter köpta utomlands (utanför EU).

  • Medlem
  • 2006-10-23 20:07
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Helt otroligt att folk som utnyttjar hemlandets förmåner inte vill betala för det. Oetiskt, oärligt och oroväckande. Flytta utomlands om ni har problem med rättmätiga avgifter.
Jag betalar glatt momsen på utlandsköpta varor och räknar in detta i kalkylen.
-------------------
Glöm ej att EU:s konsumentköpslag inte gäller på Apple-produkter köpta utomlands (utanför EU).

Om jag inte utnyttjar hemlandets förmåner, utan i princip bara betalar... är det mer ärligt att handla utomlands då?

Du tycker kanske att det är oärligt att handla på rea också, eftersom mindre sköna momsstålar rullar in i statskassan? Och du glömmer väl inte att momsa dina middagar som du ätit på utländska restaurangen? Jag menar, det vore ju oärligt, ja kanske till och med oetiskt, att spendera pengar utan svensk moms. Handla dyrt och rejält, det är melodin!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 21:25
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Helt otroligt att folk som utnyttjar hemlandets förmåner inte vill betala för det. Oetiskt, oärligt och oroväckande. Flytta utomlands om ni har problem med rättmätiga avgifter.
Jag betalar glatt momsen på utlandsköpta varor och räknar in detta i kalkylen.
-------------------
Glöm ej att EU:s konsumentköpslag inte gäller på Apple-produkter köpta utomlands (utanför EU).

Moms är ju inte en moralisk entitet utan en procentsats som ändras utifrån politiska intentioner. Man borde vara en hygglig medborgare även om man väljer att köpa en dator i Hongkong utan att behöva tvingas emigrera.

Senast redigerat 2006-10-23 22:21
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 01:08

<offtopic>

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Flytta utomlands om ni har problem med rättmätiga avgifter.

*pekar diskret på International User texten till vänster*
Jag tänker inte flytta tillbaka till Sverige på ett bra tag.
</offtopic>

  • Medlem
  • 2006-10-23 22:06

Raderar några barnsliga inlägg som inte hör hemma här.

Admin

Vad gäller tgb så är det engelskt som gäller. Har själv en iBook köpt i Kina. Är en vanesak att använda och det är en fördel om du tränat fingersättning i högtsadiets skrivmaskinskurs. Men visst gör man oftare fel än med svenskt tgb. Att det skulle räcka med en tusenlapp för ett svenskt tvivlar jag på. Det ligger nog närmare - eller över - 2000 om priserna är liknande de för iB/PB. Att plugga in ett USB-tgb är förstås ett alternativ om man sitter stationärt.

Retur-tangenten ("enter") är även annorlunda på ett engelskt tangentbord. Och [] och en del till sitter på andra ställen (på det fysiska tangentbordet, alltså. har du språket på svenska så är det som ett vanligt, svenskt tangentbord).
Har en PB 12' med engelskt tangentbord. I början så körde jag med små klisterlappar på de engelska tangenterna så att jag inte skulle trycka fel, men efter ett tag så lärde jag mig.

Gällande retur-tangenten, som jag nämnde ovan, så gillar jag verkligen inte den tangenten på Apples bärbara med svensk tangentbord. Jag ska skaffa mig en Macbook, och skulle jag kunna få den med svenskt tangentbord, men engelsk retur-tangent så skulle det vara guld värt.
Men det är väl en vanesak, antar jag.

Jag brukar åka till Hong Kong och har köpt åtskilligt med elektronik/data -grejer därifrån...

Ville bara komplettera med att, man sparar mer än 25% på grejerna jämfört med här.
1. HK har ingen MOMS
2. HK har ingen tull (datorprodukter tullas i EU)
3. Betalar man kontant istället för visa ska man få 3% avdraget av listpris...
4. Du gör rejäla bespraingar redan på OnOff/Elgiganten butiker, men hittar du
de billiga får du sakerna "nästan gratts"...
5. HK är dubbelspråkigt, det ska nästan alltid finnas Engelsk och Kinesisk (trad.) manualer,
keyb-layout, XP-licenser, med mera.

Tråiga delen!
Vad jag vet ska man deklarera för varor (ex. elektronik) som överstiger ett värde på
1 900 SEK i hemlandet när man återvänder.
Jag skyltar inte med mina leksaker när ajg passera tullen, har inte betalat nåt heller.
Har dock haft vänner som fastnat i stickprov i Danmark och Belgien, de tog dock med
sig kartonger, vissa hade tom grejen oöppnade.
Jag medbringar enbart kvitto, som jag äter upp vid kontroll... skämt åsido

Summan av kardemumman!
Visserligen är ett brott är ju alltid ett brott, oavsett hur litet det är...
Kör man 6 km över gällande hastighetsgräns ska man bötfällas, anmäler du dig om
polisen inte ser dig... ?

1
Bevaka tråden