Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra program till menyn, hur?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Den eviga frågemaskinen ska in på nytt område

Jag är frekvent användare av en community-site där man kan ta emot och skicka meddelande och gästboksmeddelanden. Siten är gjord i PHP och använder MySQL i bakgrunden tror jag bestämt.

Jag fick idén att likt Gmail-appen ha en programvara som ligger uppe i menyn som visar när man fått ett nytt meddelande eller gästboksinlägg. Jag har mailat den ansvarige bakom siten och han var intresserad av att ställa upp med nodvändiga uppgifter om jag beskrev programmet lite extra. Det ska jag göra, men innan jag gör det vill jag utforska o fråga runt här lite. Måste skaffa mig en bild av läget, om det är möjligt att lära sig (ja förstås, men smidigt) att göra en sådan liten prgramvara.

Vad har ni för tips? Programvara för kodning? Finns det frameworks för sådant här? RealBasic?
Något som är "enkelt" att göra. Gissar att ert svar blir Xcode. Men brodera gärna ut era svar.
Har ni några erfarenheter av liknande program? Simpelt att skapa queries mot PHP/MySQL inuti programkoden?
O.s.v.

Mvh
Danne

Oj oj. Jag känner att jag inte kommer slutföra denna uppgift jag ålagt mig själv. Otroligt jobbigt att känna detta redan innan man fåt ner en enda kodrad.
Xcode är säkert otroligt. Men oj vad förvirrande det känns för en nybörjare.
Jag har fått nöjet att få source coden från en bekant till en applikation som ligger uppe i menyn. Jag går in i Xcode 2.1 och tittar runt lite. Allt är frid o fröjd. Dubbelklickar på en .nib-fil och 4 fönster kommer upp. Det verkar finnas nått slags properties fönster... men osäker på om det är ett properties-fönster per egenutvecklat fönster... och så blir man osäker om meny-förändringar man gör är per fönster... för jag gjorde en föndring i menyn... sparade... och nästa gång jag klickade upp nibben så står det "new Application" igen... men då jag kör "Compile & Run" (eller vad det nu heter) på applicationen så står mitt egendöpta namn.
Allt är fantastiskt förvirrande... och måste erkänna att det inte känns so Macigt som jag trodde det skulle göra. Ett Apple-program är ALLTID logiskt. Xcode tappar bort mig redan efter 5 minuter.

En applikation som inte från början känns åtminstånde någolunda logiskt gör att jag skyggar. Och då är man såld. Man kan inte skygga från dete primära arbetsverktyget.

Hur jag än vrider och vänder i uvudet så kan jag inte förstå tanken bakom.
Någon som kan ta med en bärbar Mac nästa Macpub i Umeå och visa grundtanken och flödet i Xcode?

Hur gjorde ni när ni skulle lära er derra "yxiga" verktyg? Några förslag på busenkla övningar som gör att man ökar förståelsen?

//Desperat kille i Umeå

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Hur gjorde ni när ni skulle lära er derra "yxiga" verktyg? Några förslag på busenkla övningar som gör att man ökar förståelsen?

//Desperat kille i Umeå

Köpa och läsa en bok?

Jag hoppas att du förstår att vad du begär är i stort sett att någon skall förklara för dig hur man använder ett program för programmering och hur man programmerar och att om någon skulle få för sig att svara på frågan som den är ställd så skulle de behöva tillbringa åtskilliga timmar med att skriva inlägg här, som i omfattning ungefär motsvarar att skriva en bok.

Så om du vill ha svar - förenkla din fråga. Det är du som frågeställare som har ansvaret för att göra det så lätt som möjligt för den som vill hjälpa dig - det ökar chansen att få svar nämligen.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

En applikation som inte från början känns åtminstånde någolunda logiskt gör att jag skyggar. Och då är man såld. Man kan inte skygga från dete primära arbetsverktyget.

Ditt problem beror inte på XCode. Ungefär som att mina problem att rita göra snygga bilder inte beror på Photoshop...

Du måste börja med att lära dig en hel del (mer?) om programmering. Det inkluderar att själv hitta och våga läsa dokumentation. http://developer.apple.com/ har allt du behöver givet att du kan C. Det är en fördel om du dessutom känner dig hemma med objektorientering (i den datalogiska bemärkelsen) och känner till de flesta av de design patterns som Gang of Four nämner i sin bok, men inte nödvändigt.

Att sedan börja med att skapa en menu extra är nog inte heller att rekommendera, men om du följer Apples dokumentation kommer du att göra en del annat innan du kommer till en punkt där du känner att du klarar det.

--Tage

Ska fortsätta med några detaljsvar:

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Vad har ni för tips? Programvara för kodning? Finns det frameworks för sådant här? RealBasic?

Jag har sett frågan förut och vill minnas att svaret är att det inte finns några kostnadsfria bibliotek för att göra det du vill i RealBasic. Jag har inte koll på kommersiella alternativ (och allmänt dålig koll på RealBasic, så att undersöka saken själv kan vara värt besväret om du är RealBasic-kunnig).

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Något som är "enkelt" att göra. Gissar att ert svar blir Xcode. Men brodera gärna ut era svar.

Mja, inte nödvändigtvis XCode, men ObjectiveC mot Cocoa blir det i varje fall. Eller C/C++ mot något mer lågnivå-API. Det är dock mycket enklare att använda XCode än nåt allmänt redigeringsverktyg eftersom du slipper jobba så fasligt med att köra kompilator och länkare manuellt samt bygga egna bundles.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Har ni några erfarenheter av liknande program? Simpelt att skapa queries mot PHP/MySQL inuti programkoden?
O.s.v.

Vad jag vet är att Menu Extras inte är det enklaste. Inte det svåraste på lång väg, men inget man börjar med om man inte är masochist.

Det är däremot enkelt att skapa requests mot en webbserver. Exempel:

NSURL url = [NSURL URLWithString:@"http://minserver.com/skript.php?a=1&b=2"];

NSURLRequest *aRequest = [NSURLRequest requestWithURL: url cachePolicy:NSURLRequestUseProtocolCachePolicy
timeoutInterval:20.0];

NSURLConnection *aConnection = [[NSURLConnection alloc]
initWithRequest:theRequest delegate:self];

Du måste implementera nån eller flera delegate-metoder (vet inte vilka på rak arm, men det står i dokumentationen) för att ta emot data. Dessutom rä det nig lämpligt att deklarera din NSURLConnection som en medlemsvariabel snarare än lokalt i nåt context. Annars blir det svårt att avallokera den snyggt.

MySQL är inte riktigt lika lätt. Bibliotek för detta ingår nämligen inte i Cocoa, men det finns Open Source-bibliotek. Å andra sidan verkar det inte som att direktaccess mot en MySQL-databas är vad du vill ha.

--Tage

1
Bevaka tråden