Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar extern HD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är totalt ute och cyklar då det gäller externa HDs och skulle uppskatta lite basic info. Hur fungerar det egentligen? Kan man köra program och kanske tom OS från denna?

Tanken är att jag ska kunna köra ett par program (Photoshop-serien bla) från HDn samt ha mina bilder och musik där då iBookens utrymme sinat. Kan man ha sitt iTunes-bibliotek på extern HD? Finns det några problem med detta? Kan någon förklara lite närmare hur det fungerar? Hjälp mottages tacksamt!

det finns inga problem (vad jag vet) med detta. jag gör så. har en del program, hela mitt itunesbibliotek och logic på en extern HD.
jag har även ubuntu linux på den. håll bara ner "alt" vid uppstart så får du välja vilken skiva du vill boota ifrån.
det funkar kanon.
det funkar väl ungefär precis som att arbeta från vilken hårddisk som heslst

vad är det du undrar mer specifikt?

Strålande! Tror jag fått svar på det mesta. Något jag läst mig till är att man kanske främst ska använda dem till backup-lagring och inte kanske filer man jobbar med/använder mycket, som typ bilder etc. Många billigare externa HDs ska också riskera krasch om man använder dem på detta sätt.

Hade sett ut en bra, billig och dessutom snygg HD, men efter att ha läst recensionerna här: http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/204146/reviews så blev jag väldigt tveksam. Hur säkra är dem? Det känns ju jobbigt med backup på backupen liksom.

Ska du ha en hårddisk för backup så är det ju väldigt smart att använda den till just backup och inte arbete. Annars är det ju nästan ingen idé.
Jag har min hårddisk till arbete, och till att växla filer och tjafsa när jag uppdaterar själva datorn. Viktiga grejjer backupar jag på dvder. känns allra säkrast, eftersom att jag arbetar från min externa.
Om du bestämmer dig för att ha den externa till att arbeta ifrån så rekomenderar jag en med "minst" firewire400, det är otroligt mycket vänligare mot dig när det gäller bandbredd och belastning(ie arbete med tunga/stora filer).
Har för mig att just den du länkade till finns med både usb2 OCH FW400.

1
Bevaka tråden