Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystisk synkning med W810i

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 17:16

Hej!

Har kollat runt lite angående synkning med iSync och min W810i.

Har på tfn inställt på GMT+1h med sommartid och på iCal Europa/Stockholm som tidszon.

Efter synkning stämmer alla tider överens fram till och med slutet av v. 44. När sedan v. 45 börjar sker en förskjutning på +1h i mobilen.

Ngn som har en rimlig förklaring till detta?

//Oskar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-28 00:17

Japp, det finns en förklaring. iCal och telefonen hanterar övergång från vinter- till sommartid på olika sätt. Och iCal är lite för smart för sitt eget bästa, eftersom den faktiskt lägger till respektive drar ifrån en timme i sin kalenderdatabas vår och höst. Jag löser det genom att köra tidsomställningen manuellt på söndag. Och framför allt - lura iCal att jag befinner mig på sydligare breddgrader! Då blir alla årets dygn 24 timmar och inget annat. Se denna tråd:
Ställ in macen på afrikansk tid!

För din del kan du fixa till det genom att radera telefonens kalender och sedan göra en ny synkning på söndag. (Se bara till att göra en säk.kopia på iCals databas först samt att synka åt rätt håll!) Om du sedan ändrar i systeminställningar till en annan GMT+1h tid som ligger närmare ekvatorn så slipper du att iCal-händelser efter mars 2007 hamnar en timme tidigt i telefonen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 11:18

Jaha, nu har jag gjort som ovan, verkar ju funka, men på samma sätt som det var innan blev dte nu tvärtom, alltså att de tidigare aktiviteterna förskjöts en timme bakåt, men det är ju skit samma så länge de kommande aktiviteterna stämmer. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-31 21:34

Ifall du nu har ställt in i systeminställningar en tidszon GMT+1 utan sommartidsjustering (alltså tex huvudstäderna Ndjamena, Lagos, Doula, Bangui m.fl.) så är detta ju helt korrekt! För dina tidigare händelser var i iCal inlagda att hända under svensk sommartid, alltså en timme tidigare.
Om man aktiverar stöd för flera tidszoner i iCal (Inställningar > avancerat > aktivera stöd tidszoner) så kan man för varje kalenderhändlse se vilken tidszon den blev inbokad i.

1
Bevaka tråden