Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mobil, kanske.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-14 12:03

Hej Bullen!

Jag har ett stort problem. Det är nämligen så att jag aldrig har haft en mobil. Jag har alltid tyckt att de varit helt onödiga men har nu funnit en ganska stark anledning att köpa en. Jag är dock så himla novis på detta område att jag bara blir snurrig när jag kollar på olika Internetsidor och ser alla dessa märken, modeller och funktioner. Jag behöver en mycket, mycket billig och prisvärd mobil, främst för att skicka SMS och göra enstaka korta samtal. Jag vill inte ha något abonnemang eftersom jag inte kommer att ring mycket, så kontantkort är det bästa för mig – tror jag. Vad ska jag köpa för mobil och hur gör man för att få allt att fungera? Kommer det ett nummer med varje mobil eller köper/skaffar man det i efterhand? Var och hur köper man kontantkort? Hur laddar man mobilen med detta? Jag funderar på att köpa en från SIBA, men finns det bättre/billigare ställen att köpa från? Tack så hemskt mycket för svar!

// Amphibian

Som vanligt är det inte killen bakom 99MAC-smeknamnet som skrivit brevet...

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-14 12:49

du kan vara lugn, när du köper en mobil från tex siba (ett billigt val) får du allt du behöver inkl nummer. Kontantkort kan du köpa på nästan alla affärer och då särskilt på kioskar och sådana ställen (du kan även köpa dirket via nätet på respektive hemsida).

Köper du kontantkort på en affär får du en liten lapp med ett långt nummer, du tar då och ringer ett visst nummer, knappar in nummret på kortet och sedan är det färdigt. mycket enkelt.

Lycka till

//Filip

  • Medlem
  • 2006-10-14 16:05

Kära 1800-talsmänniska! Fundera också på var du kommer att använda telefonen som mest. Är det i en stor stad funkar alla operatörer bra, är det i en liten stad kan det skilja i täckning mellan operatörerna och ute på landet och då särskilt i glesbygden är det väl nästan bara Telia som har täckning.

Jag har Telenor som funkar utmärkt i västra Skåne men bara sisådär eller inte alls i Västra Götaland, särskilt gäller detta inomhus och i obygden. Comviq hade iaf förr alltid den sämsta täckningen även i bebyggda områden utanför storstäderna, hur det är nu vet jag inte riktigt. För att vara på den säkra sidan kanske du ska välja Telia, är mitt tips.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-14 17:07

Hej, tack så hemskt mycket för era svar. Jag cyklar en del på landsvägarna kring VG, Halland och omnejd... kommer jag att kunna använda mobilen bland hästar och hagar? Har Telia kontantkort? Kan man kombinera vilken telefon som helst med Telias kontantkort? Vad betyder att en mobil är operatörslåsti detta sammanhang. På SIBA finns det få modeller som inte är operatörslåsta.

  • Medlem
  • 2006-10-14 17:47

Jag hade i ditt fall satsat på Telia, eller möjligtvis Telenor men inte Comviq. telias täckning känns säkrast, tycker jag. Jag hade köpt den billigaste av modeller, en utgående kvarglömd med Teliakontantkort - men jag hade definitivt jämför totalkostnaden för en billig abonnemangtelefon med ettårigt abonnemang innan jag slagit till.

Operatörslåsta telefoner är det vanligaste och det spelar ju ingen roll om man inte vill byta operatör, vilket man kanske inte vill annat än om täckningen är för dålig eller ens operatör känns för dyr vad gäller samtalskostnader. Dessa operatörslåsta telefoner går att låsa upp hos operatören efter ett år eller så mot en avgift (ofta 350:-), annars kan man hitta upplåsningskoder på internet i bästa fall och låsa upp själv eller i sämre fall låsa upp mha programvara och kablar som köps dyrt i nån teknikaffär. Men om täckningen duger och kostnaden känns okej så är det bara att fortsätta att ha telefonen låst hos en viss operatör.

  • Medlem
  • 2006-10-14 19:01

Lägg av, vilket kap! :ThumbsUp:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-14 20:45

Gjorde en beställning på en sådan. Registrerar man refillkortet får man dessutom 200 kr att ringa/sms:a för. Vi får se hur det blir. Tack för er hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 22:49
Ursprungligen av Amphibian:

Gjorde en beställning på en sådan. Registrerar man refillkortet får man dessutom 200 kr att ringa/sms:a för. Vi får se hur det blir. Tack för er hjälp!

Hörde från Telia idag. C380:a-kampanjen har utgått, *snyft*. Vad ska jag hitta på nu då? Dealen var ju helt "perfect"... Några fler förslag?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-19 00:06

Om du aldrig haft en mobil förut så måste jag ändå rekomendera att du köper en kameramobil.
Blir ju inte lika bra som i en digitalkamera men min k800i duger gott för mina behov, det är skitskoj att alltid ha med sej en kamera så man kan ta bilder på allt!

Jag hade lätt köpt en Sony Ericsson W810i

Schysst kamera, bra mp3 spelare, bra minne, urläcker design!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 15:44

En W810i, jo tack... Men sen var det ju det där med ekonomin.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 15:49

Vad sägs om en Sony Ericsson T290, låst till Telia, 399 kr?

T290 är om möjligt den mest frustrerande telefon jag någonsin använt, undantaget siemens såklart. Dassig skärm som knappt går att använda utomhus och ett menysystem som är plågsamt segt - den laggar något alldeles fruktansvärt. Men den är billig och har fantastiskt bra batteritid.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 22:16

OK, men finnsdet något bra här: http://downloads.phonehouse.se/duststock/fynd.pdf?NODE_ID=10704 ????

C:a 500 kr med grundläggande funktioner.

Ett problem med billiga lurar är att de kan ha tämligen usla displayer och dålig kvalitetskänsla. Alternativet då är att köpa en begad telefon, t.ex av någon seriös affär som sysslar med sådant (MobilVasa exempelvis).

Som vanlig enkel telefon är t.ex Ericsson T39m mycket trevlig, dessutom med bra funktioner för ändamålet. Alternativ till den kan vara någon av Nokias modeller, t.ex någon lur i 6000-serien såsom 6230i eller liknande.

Rena budgetlurar kan man se upp med, T290i har t.ex usel display och rejält plastig känsla. En svartvit display är betydligt mer läsvänlig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-25 08:58

Jo, jag har i veckan kollat på Nokia 1600 och en sony ericsson j100... båda är ganska prisvärda tycker jag. J100 kommer med Comviq kontant, Nokia är operatörslös... Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-25 10:38

ta nokian om du inte vet hur täckningen är där just du bor, då kan du byta om det skulle behövas. nokias enklare modeller är mycket lätta att komma igång med och riktigt bra på sms.

1
Bevaka tråden