Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket grafikkort till en iMac 24"?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 23:23

Hej!

Funderar på att köpa en imac 24" och undrar är det är värt att betala cirka 1500 spänn för att få 256 meg kortet? hur mycket bättre är det ? bör man satsa på det? Gör mest vanliga saker såsom surfning, musik, film, word osv.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 00:21

Jag skulle satsa på det bara för att resten av datorn är riktigt kompetent men just defaultgrafikkortet är lite mesigt och så lär ju hela datorn hålla bättre i längden med ett bättre grafikkort (i just 24"-modellen sitter det dock i en MXM-slot och är således uppgraderingsbart, förutsatt att Apple/någon kommer att sälja kort för den.)

http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=532&model2=529&chart=196

Nu är chansen stor att det finns flera felkällor i ovanstående, dels brukar ju korten i Apples maskiner vara nedklockade, men jag vet inte om det gäller dessa kort, sedan är det antagligen versionen för bärbara maskiner, och i fallet 7300 GT ovan så står det dessutom TC vilket lär stå för TurboCache vilket trots flashigt namn betyder delat grafikminne, och det tror jag inte att det är i iMacen, så kortet är antagligen fel kort. Och jag vet inte heller om 7600 GT-kortet är rätt kort, men skillnaden sinsemellan lär ju inte vara helt olik skillnaden i iMacen.

Half-life 2, utan AA, 1024x768, 94 vs 40 fps.
Half-life 2, 4x AA och AF, 1600x1200, 28 vs 12 fps.

Osv, så i runda slängar antagligen iaf dubbelt så snabbt.

Värt att notera kan vara att det X1600 de har med som presterar sämst får 48 respektive 14.4 fps, dvs MER än vad 7300 GT-kortet ger. Nu är det visserligen mycket högre klockat än korten i iMacen men ändå.

Så ja, 7600 GT ger lika bra prestanda som datorn i övrigt och ger den en bättre balans, ett löst 7600 GT till en vanlig PC kostar 1300kr medans 7300 GT går på 750kr, så 1500kr för den uppgraderingen är ju kanske inte ett alltför förmånligt pris men det brukar ju sällan uppgraderingarna vara, och i det här fallet är det ju ett kort som är tänkt för laptops och du lär inte kunna hitta någon annan återförsäljare till ett sådant och om du hittar ett kostar det antagligen bra mycket mer än vad kortet gör i PCI-express-version, så det är inte direkt någon anledning att låta bli.

Kommer du bara surfa, lyssna på musik, se på film och använda word kommer du antagligen inte märka någon som helst skillnad, men om du någonsin kommer spela eller utnyttja 3D-kortet så är ju prestandan så mycket bättre på 7600 GT till ett procentuellt sett så litet pris jämfört med resten av datorn så jag skulle inte tveka =P

1
Bevaka tråden