Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken färglaser?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-17 20:50

Hej alla mac-users.

Jag kan tyvärr inte mkt om skrivare, behöver därför lite tips.

Jag funderar på att köpa en färglaser. Behovet är att kunna skriva ut grafiskt material för demo till kund samt för att göra egna brevpapper etc innan jag väljer att ev. trycka hos ett tryckeri.

Har titta på följande skrivare:
HP: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1103016&node=146
samsung: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=790741&node=146

Vilken tror ni eller av erfarenhet hade valt?

Andra modeller eller fabrikat att rekommendera?

tack på förhand,
G.

Jag har en 2600n och jag är mycket nöjd med den. Generellt så tycker jag HP brukar ha bra skrivare, vi har mängder av HP på jobbet och de strular väldigt lite.

Läs mer:
http://www.99mac.se/search.php?searchid=2340923

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har en 2600n och jag är mycket nöjd med den. Generellt så tycker jag HP brukar ha bra skrivare, vi har mängder av HP på jobbet och de strular väldigt lite.

Läs mer:
http://www.99mac.se/search.php?searchid=2340923

Jag har också en 2600N - perfekt med nätverksskrivare så att man slipper ha igång en värddator vid skrivardelning (vi har ett blandat nätverk med tre mac och pc hemma).

Snabba och snygga utskrifter men det är inte jämförbart med en fotoskrivare,

Fördelen med laser är att man inte behöver oras sig för att skrivaren skall klägga ihop efter några veckors inaktivitet.

2605-modellen är visserligen dyrare än 2600N (som verkar ha utgått?) men har å andra sidan PS/PCL-emulering vilket nog är värt en del.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-18 00:51

I den prisklassen lägger jag också min röst på HP.

Om den får kosta lite mer rekommenderar jag Xerox Phaser 8550. Fungerar utmärkt bra, fina utskrifter, otroligt enkel hantering av förbrukningsmaterial (vax), låga förbrukningskostnader.

Vi hade några olika pulverbaserade skrivare på mitt förra jobb och de strulade alltid, förr eller senare, men Xeroxen som till sist kom in har gått som en klocka hela tiden, så därför fick det bli en sån hemma också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 08:53

Edit pga av oviktigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 08:55

aha, jag rekommenderar också HP med tanke på budget.

  • Medlem
  • 2006-10-18 11:21

Har också en 2600n, undrar om ni märkt detta, när jag skriver ut på ett tjockare papper, med manuell matning, så blir pappret flammigt. Nån som vet vad det kan bero på? Vanliga färgutskrifter på vanligt 80 grams papper blir helt ok.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har också en 2600n, undrar om ni märkt detta, när jag skriver ut på ett tjockare papper, med manuell matning, så blir pappret flammigt. Nån som vet vad det kan bero på? Vanliga färgutskrifter på vanligt 80 grams papper blir helt ok.

Har inte testat men skulle gärna lära mig mer om 2600-ans inställningar och färgprofiler. Har annars märkt att riktigt mörka skuggor gärna antingen gror igen eller blir lite för ljusa. Men å andra sidan är det inte en fotoskrivare som sagt.

  • Medlem
  • 2006-10-18 11:55

Detta inträffar även om jag bara skriver ut en illustration, och inte bilder då. Vanliga foton ser helt ok ut, men det vita runtomkring blir flammig, precis som om skrivarens valsar skulle skita ner pappret eller nåt........eller om det är någonting termiskt, eftersom skrivaren blir varm. Kör dock endast på riktiga laserpapper.....

Ursprungligen av johan_tanying:

Har inte testat men skulle gärna lära mig mer om 2600-ans inställningar och färgprofiler. Har annars märkt att riktigt mörka skuggor gärna antingen gror igen eller blir lite för ljusa. Men å andra sidan är det inte en fotoskrivare som sagt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Detta inträffar även om jag bara skriver ut en illustration, och inte bilder då. Vanliga foton ser helt ok ut, men det vita runtomkring blir flammig, precis som om skrivarens valsar skulle skita ner pappret eller nåt........eller om det är någonting termiskt, eftersom skrivaren blir varm. Kör dock endast på riktiga laserpapper.....

Har också sett detta när jag körde ut på 100g-papper. Trodde dock bara att jag fått något papper som man måste vända rätt och att jag lyckats skriva på baksidan. Har inte testat mer sedan dess.

  • Medlem
  • 2006-10-18 12:53

Retfullt är det i alla fall. Har inte heller hittat någon info om detta problem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-19 00:04

färglaser kontra fotoskrivare

vilka är de konkreta för o nackdelarna enligt er andra?

när väljer ni att använda vad, om man utgår ifrån att använda det som såväl presentationsmaterial till kund som privat...

// g.

Fick just se att DustinHome har HP 2600N fortfarande till försäljning. Den försvann förut och jag trodde den utgått. De har kanske ett restparti.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082571

2 845 kr inkl. moms och frakt är ju ett bra pris.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-27 20:23

Phaser 8550 är guld. Superutskrifter till lågt pris.
Vax ser dessutom snyggare ut än pulver

  • Medlem
  • 2006-10-27 20:32

Vax är väl dessutom sjukt mycket dyrare? Brukar man inte få dumpa överblivet vax? Ur driftekonomisk synvinkel måste ju en färglaser vara bättre. Självklart blir kvaliten på en vaxstråleutskrift överlägset bäst. Därför man ofta använder dem för dummies.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Vax är väl dessutom sjukt mycket dyrare? Brukar man inte få dumpa överblivet vax? Ur driftekonomisk synvinkel måste ju en färglaser vara bättre. Självklart blir kvaliten på en vaxstråleutskrift överlägset bäst. Därför man ofta använder dem för dummies.

Sjukt dyrt? Det tycker inte jag. Visst svider det när man får fylla på förrådet av vaxstavar, men å andra sidan räcker de väldigt länge, så priset per utskrift blir lågt. Och det blir inget överblivet vax om man låter skrivaren gå i viloläge istället för att stänga av den helt och hållet.

Dessutom kräver maskinen ingen rengöring och byte av andra komponenter som en pulverlaser gör. Det enda man byter är spillfacket, som räcker 10.000 utskrifter, eller 30.000 om man köper det med utökad kapacitet.

  • Medlem
  • 2006-10-29 10:56

Det enda du behöver byta på en HP Color LaserJet 2600n är just toners, eftersom trummor och annat grejs som normalt måste bytas, sitter inbyggt i tonern. Att låta en skrivare stå på i viloläge är lika ekonomiskt som att låta annan hemelektronik göra det. Dyrt i längden även det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-16 08:47

Enligt testet i Mikrodatorn 14/2006 står det mellan Canon LBP5000 och Samsung CLP-650N. Den förra billigast, den senare kanske bäst i prissegmentet upp till ca 6500 SEK.
Någon med erfarenhet av dessa som kan råda oss?
Kanske finns det någon annan test ni läst?

vill också veta mer. ska köpa en åt brorsans lilla företag. uskrift av brevpapper och såna enklare grejer.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2006-12-28 17:20

Acculaser

Behöver byta skrivare, min gamla Epson 760 går inte att köra längre.
Funderar därför på en färglaser.
Epson Aculaser verkar intessant pris ca 4000
Är det någon som har erfarenhet av denna skrivare.
Jag kör En G3 med system 10.3.9

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-12-28 20:00

Många har nämnt 2600N som bl a Siba har just nu för ca 2800 kr, vilket verkar vara ett humant pris.

Är alla nöjda med den som har den? Att den inte är en fotoskrivare förstår jag, men funkar den att skriva ut foton med till en själv som privata foton där man inte måste ha 110%-igt perfekt resultat om man bara ska sätta något familjefoto i ett album eller på väggen?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 20:11

Tycker även foton blir okey. Inga stora problem alls. För < 3000:- är det kanon. Det förljer ju med kolpulver i alla tre färger plus separat svart och de räcker förmodligen väldigt länge vid normal hem/småföretagsanvändning.

  • Medlem
  • 2007-01-08 20:29

Vi har en KonicaMinolta magicolor 2430 dl som är suverän. Kompakt och med fina utskrifter. Tror det är svårt att hitta billigare som dessutom har nätverkskort.

  • Medlem
  • 2007-01-12 14:05

Tjena!
Jag är ny här på forumet och skulle behöva några råd inför köp av färglaser. Jag är ute efter en nätverksskrivare och kan tänka mig att lägga ut ca 4000 kr. Jag prioriterar utskriftskvalitet på färgbilder (grafik och foton) långt före snabbhet och ljudnivå. Helst skulle jag vilja hitta en skrivare som har så lite bandningar som möjligt och bra fotoutskrifter samtidigt som texter med små typsnitt är tydliga...

Jag har funderat på en Konica Magicolor 2530DL men ser på Konica Minoltas hemsida att Mac-stödet är begränsat:

Ursprungligen av KonicaMinoltas hemsida:

Stödet för Mac OS begränsas till enkla kontorsfunktioner. Mac-drivrutinen för magicolor® 2530DL stödjer inte avancerad färgmatchning eller PostScript.

Vad kan "enkla kontorsfunktioner" innebära månntro? Någon av er som har erfarenhet av 2430DL eller 2450 som kan bekräfta om samma sak gäller för dessa skrivare?

Några andra alternativ som jag har tittat på är Epson AcuLaser C1100N, Xerox Phaser 6120N och den utgångna Lexmark C522N som säljs billigt nu (endast 2995 kr). Är det någon som har erfarenhet av dessa skrivare och kan avlägga en rapport? Jag läste någonstans att det blev mycket pappersstopp i C522:an....

Man skall väl egentligen inte säga "billig färglaser" och "bra fotoutskrift" i samma mening...

Gå runt till el-ladorna och titta på de provutskrifter som brukar finnas (eller försök få göra egna) och se om något motsvarar dina krav.

  • Medlem
  • 2007-01-12 18:48
Ursprungligen av johan_tanying:

Man skall väl egentligen inte säga "billig färglaser" och "bra fotoutskrift" i samma mening...

Nej, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Jag kommer inte att använda den för att skriva ut fotografier - det gör jag på min bläckstråleskrivare i så fall. Jag menade att jag inte bryr mig om huruvida den låter som en traktor eller är ljudlös och inte heller om den skriver ut 2 eller 30 sidor/min. När man läser tester i tidningar och på nätet brukar ju oftast sådana egenskaper ingå i det samlade betyget men de är oviktiga för mig. Jag kommer att använda skrivaren för att skriva ut illustrationer i hemmet men vill naturligtvis att resultatet ska vara så bra som möjligt och hoppades kanske på att få något tips på om det är någon skrivare som strular så att jag slipper göra ett dåligt köp. Är det t.ex. ett vanligt fel hos Lexmark C522N att det blir pappersstopp, eller att vissa HP-skrivare får skitiga utskrifter efter en tids användning? Sådana saker kan jag ju inte upptäcka i en "el-lada".

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-12 19:03

Har en Samsung 550.....funkar utmärkt i nätverket, kanonbra utskrifter...

...dessutom är det billigare att köpa en ny skrivare än att köpa ny toner ??....man undrar ju lite hur det står till med prissättningen?
samsung: http://www.inwarehouse.se/Product.as...90741&node=146

Jag håller på och tittar runt efter en billig (men helst bra) färglaser. Har fastnat för HP Color LaserJet 2600N och Samsung CLP-300N.

HP:n kostar 2 495:- på Dustinhome och Samsungen kostar 2 355:-. Tonern verkar något billigare till Samsungen.

HP:n verkar ju omtyckt, men jag har inte hört speciellt mycket alls om Samsungen.

Det finns drivrutiner för båda till OS X, men Samsungen verkar ha bättre stöd för Linux (vilket jag inte behöver för tillfället, men man vet ju inte alltid vad man kommer att hålla på med i framtiden). HP:n är dock snyggare

Någon som vill knuffa mig i någon riktning?

Bevaka tråden