Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macvänlig dynamisk startsida?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 19:57

Hej!
Jag undrar om nån av er har kommit över en sk. dynamisk startsida. Enklast att förklara det blir med exempel så surfa in på http://www.pageflakes.com/ , http://www.protopage.com/ och/eller http://www.netvibes.com/ och se själva. De funkar bra på Mac (vissa endast i Firefox dock, då Safari hur man än ser på saken ligger efter när det gäller stöd för vissa teknologier). Men ingen av dom ser speciellt "mac-iga" ut, de passar inte som en naturlig del av ett OS X-skrivbord. Så jag undrar om nån sett liknande, men snygg, sida.
Hälsningar,
Jacob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-07 22:39
  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 01:51

http://www.superstart.se/

Använder själv denna startsida. En kalassajt, som innehåller allt man kan tänkas vilja komma åt. Om den är så värst mac-inspirerad vet jag däremot inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 12:35

@tok: Kul

@Valentino: Verkar rätt nice, kanske största fördelen mot de jag testat är att den är svenskanpassad från början. Ska ta en närmare titt på denna! Vid första anblicken ser den också snyggare ut än de jag testat, men ändå inte helt 100% det jag är ute efter (Mac-känsla). Tack för tipset ändå!

Jag använder också Superstart och tycker den är kanon. Det finns ju fyra olika teman för sidan, men alla är smått "windowsiga". Ett nytt macigt utsende och den skulle vara perfekt!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 16:06

Får väl maila ägaren till superstart och föreslå en macifierad version.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 17:57

@Valentino: Låter inte så dumt faktiskt, du kan ju säga att det "finns en viss efterfråga" och hänvisa till tråden. Vore perfekt med ett snyggt Apple-aktigt tema!

Hej Jens här, jag som gjort superstart.

Nog kan jag gärna fixa ett mac-tema, dock skulle jag behöva lite hjälp av er eftersom jag inte har en mac (samma anledning att jag inte kan garantera funktionalitet till 100% i alla browsers på mac, men firefox ska ju funka bra vad jag hört iaf).

Posta skärmdumpar av temat eller skicka länkar vad ni föreslår för typ så ska jag försöka göra det snyggt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 12:47

Så du finns redan här? Jag som precis hade börjat skriva på ett mail. Då kan jag slänga det utkastet då.

En länk till en skärmdump kommer här: http://arstechnica.com/reviews/01q2/macos-x-final/images/first-boot-big.jpg

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-10 13:32

Uff, det där var inte en vacker skärmdump. Gamla OS 10.2/.3?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 13:37

Mycket möjligt. Jag slog en enkel sökning på "os x" på googles bildsök och tog första bilden jag fick upp. Det viktiga är ju inte att det är den absolut senaste releasen, utan att Jens kan se vad han ska använda för färger. Det var ett macinspirerat tema som skulle skapas - inte en klon.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 13:38

ichigo.se är väl ett alternativ, men särskilt dynamisk är den inte

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 15:46

Då känns ju superstart som en de luxe-variant av ichigo, eftersom jag där kan ta bort de block jag inte är intresserad av, samt att tv-tablån faktiskt fungerar hos Jens.

Med andra ord så kan man väl säga, att allt som finns på ichigo också finns på superstart.

Jo, superstart är helt klart mer dynamisk för användaren och mycket mer avancerad (visste inte att den fanns innan jag läste tråden). Tänkte bara nämna ichigo så att ni visste att den fanns

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 16:12

Now I know!

tack för tema-länkarna, ska se vad jag kan knåpa ihop. / Jens

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-10 23:26

www.1.nu är ganska bra tycker jag.

min personliga favorit är lätt www.google.se/ig
stilrent, gmail, reader och kalender på samma sida.

Jag använder också google.com/ig, men http://www.netvibes.com är väl också trevlig.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 00:18

Vad trevligt med lite fart på diskutionen till slut!
iChigo ser väl acceptabel ut, men som sagt, inte någon personlig startsida direkt. Vore jättetrevligt om Jens kunde få ihop nåt som går i den färgskalan som visas på den _andra_ skärmdumpen (Leopard alltså). Håller tummarna och lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 18:55

Jens, jag tänkte just på att det kan bli svårt för dig att få minimera/stäng/inställningsknappen att vara på vänster sida så som på Mac. Bekymra dig dock inte över det så mycket, viktigare är då att byta ut bilderna så de ser ut som dom små pluppar på Mac istället för Windowsaktiga X-knappar etc. Bara en liten åsikt! Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 23:03

Varför skulle det vara svårt, qnx?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 16:47

Har ärligt talat inte tittat så noga på HTML-koden men en lösning på en sån sida med olika teman heter alternativa CSS. Med den lösningen kan man exempelvis ha olika färger/bilder som bakgrund för objekt/olika delar på sidan (dvs <span> eller <div>) men dessa objekt är fortfarande fastkodade i HTMLen och ligger objektet för att minimera före fortstora som i sin tur ligger före stängknappen (sett från vänster till höger) så kan man inte bara flytta om dom genom en alternativ CSS utan gör detta på något annat sätt. Nu har jag som sagt inte ens tittat på Jens kod, men använder han ngn dynamisk grej under (vilket jag formodar) så lär det gå att flytta om knapparna också!

De ska gå att lägga de på andra sidan tror jag, kan kräva en mindre modd... har tyvärr inte hunnit börja med temat ännu men de kommer.

Nu har jag gjort klart ett mac-tema, knapparna ligger till höger och inte till vänster, detta pga att viss rendering buggar som templaten är skriven nu om man vänsterställer dessa.

(man kan måsta ladda om sidan en gång för att temat skall finnas att välja eftersom detta renderas från en javascript-fil som kan vara cachad)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 22:21

Nice! Den blå bakgrunden är dock allt annat än angenäm...

Vilken färgkod bör bakgrunden ha? kom ihåg att jag inte kör mac

#336699 borde funka bra. Det är vad apple kallar Solid Aqua Blue (ska man va petnoga så är det #2869AF med det är ingen websafe färg)

nar nu bytt färg och alphat om de andra bilderna mot nya bakgrunden, ladda om sidan och kolla om de inte blev bättre.

Bevaka tråden