Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HemPc erbjudande på MacBook, värt?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-10-15 12:18

Har fått ett erbjudande på en vit MacBook 2,0ghz 1gb ram, 80gb HDD. Kommer att kosta mig 11196kr delat på 36 månader.

Det är ju rätt rejält mycket billigare än om jag skulle köpa samma dator från apple, problemet är att Apple ju ska uppgradera MacBooken snart.
Så frågan är, kommer detta vara prisvärt även efter nästa uppgradering av MacBooken eller kommer jag bara att ångra mitt köp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 12:42

Du betalar ju med avdrag på bruttolönen, det får du ta med i beräkningen (även om det har andra nackdelar). Har du "tur" drar det ut på tiden så Apple hinner uppgradera MacBooken innan du får leverans.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 12:59

Man måste väl även köpa ut den till marknadspris när tiden är klart vilket är högt för Apple.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-10-15 13:45

Egentligen är det min far som fått erbjudandet, och jag vet i ärlighetens namn inte riktigt hur det fungerar.

Men om jag fattat det hela rätt så betalar man brutto, men det man själv "känner av" så att säga är netto? Dvs, det priset som jag skrev upp.

Att köpa loss datorn var inget jag tänkte på, vad kan det kosta tro?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 13:49
Ursprungligen av Jawo:

Egentligen är det min far som fått erbjudandet, och jag vet i ärlighetens namn inte riktigt hur det fungerar.

Men om jag fattat det hela rätt så betalar man brutto, men det man själv "känner av" så att säga är netto? Dvs, det priset som jag skrev upp.

Att köpa loss datorn var inget jag tänkte på, vad kan det kosta tro?

Marknadspris om 3 år. Vad kan det tänkas vara på en macbook? 3 000kr?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-10-15 14:01
Ursprungligen av Pantern:

Marknadspris om 3 år. Vad kan det tänkas vara på en macbook? 3 000kr?

Oj, då var det helt plötsligt inte lika billigt. Struntar nog i det i så fall.

Ursprungligen av Pantern:

Marknadspris om 3 år. Vad kan det tänkas vara på en macbook? 3 000kr?

I vissa har det handlat om 1 månadshyra + administrativa kostnader = billigare än 3000 kr. Men olika företag/organisationer tillämpar olika praxis.

Har också fått erbjudandet (Eller min mor rättare sagt) ..... Det låter bra, men den vad om du tröttnar på din datorn inom 1 år och vill ha en nyare Mac dator? Då kan du inte göra ett piss.... hade man köpt den kontant kan man bara sälja den när man vill och köpa en annan, här är du tyvärr bunden till deni precis 3 år..... Kul och sitta på en burk du kommer att va över trött på om 2 år när den fetaste Macbook 2 är ute tex..... nja.... jag hoppar nog över det erbjudandet och köper en kontant isf....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 14:50

Man är inte tvungen att köpa en HemPC-dator när avtalet går ut. Däremot har man ofta möjlighet att göra det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 15:14
Ursprungligen av oskard:

Man är inte tvungen att köpa en HemPC-dator när avtalet går ut. Däremot har man ofta möjlighet att göra det.

Om man inte väljer att köpa den händer vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 15:48

Du måste lämna tillbaka den om du inte köper den. Det är ju inte avbetalning, snarare en form av hyra.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 16:04
Ursprungligen av oskard:

Du måste lämna tillbaka den om du inte köper den. Det är ju inte avbetalning, snarare en form av hyra.

Hehe ok. Antar att det alternative är ännu värre. Inget av dom är bra. Köp den rent. Blir alltid billigast i längden.

Verkligen..... Då kan man byta den 1 gång om året dessutom om man betalat den själv... precis som med en bil.... man bytar de 1 gång om året eller vartannat innande hunnit bli för gamla och för många miltal.... så har alltid mina föräldrar gjort.... Byte precis innan garantierna tar slut.... så har man en sprillans ny bil efteråt... vi brukar köra på samma modeller alltid... .tex nu har vi haft 3 st Peugeot 307 4 år på raken typ.... byte varje år Förlorar MAX 10 000 kr per bil vid inbytena hos samma säljare och OBS alltid NY bil.... så det är samma jämförelse... du förlorar MAX 2000 kr på ett år me din dator om du säljer och sen köper en ny!! Förstår ni typ va ja menar?

Blir ju bara rent av 11 000 kr i förlust på de 3 åren och du har INGEN dator och har fått sitta vid samma elände i 3 år... *kul*.... nej spara istället ihopa 13-14 000 och köp en egen, sälj varje år, köp en ny, som sagt förlorar max 2000 kanske 3000 kr per dator när man säljer den efter 1 år... precis lagom till garantin gått ut, sen köper man en ny ett snäpp vassare och uppdaterad modell (Känner vi Apple rätt uppdateras deras datorer ju rätt "ofta") Så på 3 år har du haft 3 st sprillans nya Mac datorer som bara blivit bättre, men full garanti och du har MAX förlorat 6000-10 000 kr.... och du har fortfarande en rent ny dator och den är DIN!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-10-16 17:23
Ursprungligen av anjuna_beats:

Verkligen..... Då kan man byta den 1 gång om året dessutom om man betalat den själv... precis som med en bil.... man bytar de 1 gång om året eller vartannat innande hunnit bli för gamla och för många miltal.... så har alltid mina föräldrar gjort.... Byte precis innan garantierna tar slut.... så har man en sprillans ny bil efteråt... vi brukar köra på samma modeller alltid... .tex nu har vi haft 3 st Peugeot 307 4 år på raken typ.... byte varje år Förlorar MAX 10 000 kr per bil vid inbytena hos samma säljare och OBS alltid NY bil.... så det är samma jämförelse... du förlorar MAX 2000 kr på ett år me din dator om du säljer och sen köper en ny!! Förstår ni typ va ja menar?

Blir ju bara rent av 11 000 kr i förlust på de 3 åren och du har INGEN dator och har fått sitta vid samma elände i 3 år... *kul*.... nej spara istället ihopa 13-14 000 och köp en egen, sälj varje år, köp en ny, som sagt förlorar max 2000 kanske 3000 kr per dator när man säljer den efter 1 år... precis lagom till garantin gått ut, sen köper man en ny ett snäpp vassare och uppdaterad modell (Känner vi Apple rätt uppdateras deras datorer ju rätt "ofta") Så på 3 år har du haft 3 st sprillans nya Mac datorer som bara blivit bättre, men full garanti och du har MAX förlorat 6000-10 000 kr.... och du har fortfarande en rent ny dator och den är DIN!

Även om det där stämmer, så är jag inte alls intresserad utav att byta dator varje år.

Citat:

Avvakta dagens presentation av budgeten.
Enligt radion har det läckt ut att det inte bara ska bli stopp utan även förmånsskatt på HemPC. Ja, om det kunde vara ekonomiskt tveksamt tidigare så lär det nog bli dyrt nu.

Fast den lär la inte beröra mig? Jag har ju redan fått erbjudandet och såldeles så borde dom ju inte kunna höja i efterhand?

Vad innebär Applecare?

Ursprungligen av Jawo:

Fast den lär la inte beröra mig? Jag har ju redan fått erbjudandet och såldeles så borde dom ju inte kunna höja i efterhand??

Nej, de kan inte höja priset men det talas om att belägga dem med förmånskatt och det kan man införa "på dagen". Jag har ännu inte orkat ladda ner hela proppen så jag vet inte hur det är skrivet. Men du bör nog kolla det innan du skriver på.

Ursprungligen av Jawo:

Vad innebär Applecare?

Kolla här: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6444045/wo/Fe1X3WK8v2BQ3oCyt6A5uaXkwqm/2.PSLID?mco=163FB7E9&nplm=M8852

värt att ta i beaktning är garantin och supporten vilken jag kan tänka mig i detta fall antagligen rör sig om applecare vilket kostar en slant.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-16 07:53

Fetglöm att du kan sälja en 1 år gammal dator för bara ett par tusenlappar under inköpspriset!
När en ny modell kommer brukar de gamla rasa som stenar. Prova att sälja min strax över året gamla PB 12" för 15000 idag. Muahaha! Den kostade ju runt 17-18 med 1,5GB minne. Nä, nånstans strax under 10 är väl troligt. En dator tappar ju helt klart som mest värde det första året, så även nya bilar.
Att man bara skulle förlora 10000 på att byta bil varje år låter heeelt otroligt med tanke på att bara man kör ut bilen ur hallen sjunker den _lätt_ 10000 oavsett vilket märke det är.
Byter man dator varje år får man nog räkna med att tappa 5-10000 per byte beroende på hur stora uppgraderingar som kommer däremellan.
Tar man sen i beaktning att man får AppleCare i personalköpet (får vi iaf) och att man betalar med bruttolönen så brukar det bli ännu billigare.

Jag tog en G5 1,8 med 20"-skärm och iSight för 3 år sen. Den har kostat mig ca 20000 nu. Nu vet jag inte vad utköpspriset blir, men nog kan jag få runt 10000 för den datorn om jag säljer den iaf och lägre än så kommer ju utpriset att bli. Alltså har den datorn kostat mig under 20000:- vilket får anses vara bra nog billigt med tanke på hur dyr den var.

Avvakta dagens presentation av budgeten.
Enligt radion har det läckt ut att det inte bara ska bli stopp utan även förmånsskatt på HemPC. Ja, om det kunde vara ekonomiskt tveksamt tidigare så lär det nog bli dyrt nu.

  • Medlem
  • 2006-10-16 10:00

Kan inte låta bli

Allt snack om att HemPC nu försvinner och hur hårt det drabbar återförsäljare.... struntprat. Se hur HemPC har drabbat de små aktörerna. Många små aktörer har slagits ut av just HemPC då de inte fått vara med och leverera datorpaket och ingen var intresserad av en dator utan hemPC-avtalen. Dessutom har de avtalen aldrig varit speciellt bra om man verkligen betalat marknadspriset, i alla fall inte vad gäller laptops. Stationära burkar har i sammanhanget haft försumbara marknadspriser efter tre år så de har kunnat vara ok givet att man ligger över brytgränsen för statlig skatt.

/hpe

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-10-17 07:42
Ursprungligen av macwitty:

Avvakta dagens presentation av budgeten.
Enligt radion har det läckt ut att det inte bara ska bli stopp utan även förmånsskatt på HemPC. Ja, om det kunde vara ekonomiskt tveksamt tidigare så lär det nog bli dyrt nu.

Äntligen!
Varför ska min gamla mor med sin skatt subventionera barnfamiljers speldatorer?!

Ursprungligen av Le:

Äntligen!
Varför ska min gamla mor med sin skatt subventionera barnfamiljers speldatorer?!

Även om jag inte tycker att hemPC var bra så kan jag inte se varför inte din gammla mor och jag ska skattesubventionera speldatorer till barnfamiljer när vi från halvårsskiftet lär få subventionera de sk hushållsnära tjänsterna. Enlig Dn idag verkar det kunna vara matlagning, barnpassning, hämta/lämna barn, gå t med hunden, lämna bilen på bilverkstad etc. Dvs det mesta som ingår i (nid-) bilden av hemmafru - men inte riktigt allt. De har, vad jag kunna se, inte föreslagit borttagandet av förbudet att köpa sexuella tjänster.

Ursprungligen av macwitty:

Dvs det mesta som ingår i (nid-) bilden av hemmafru

Det är förmodligen just därför man gjort det. Vi har ju varit ganska framgångsrika med att ta ut kvinnorna ur hemmet och in i arbetsmarknaden. Så vem ska då göra det som hemmafruarna gjorde innan?
Flera jobb som enligt (nid?) bilden av det en "man" utför i hemmet kan man få skattesubventionerat med hjälp av t.ex ROT-avdraget som dykt upp med ojämna mellanrum.

Vad nu detta har med HemPC att göra...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 09:57
Ursprungligen av macwitty:

Även om jag inte tycker att hemPC var bra så kan jag inte se varför inte din gammla mor och jag ska skattesubventionera speldatorer till barnfamiljer när vi från halvårsskiftet lär få subventionera de sk hushållsnära tjänsterna. Enlig Dn idag verkar det kunna vara matlagning, barnpassning, hämta/lämna barn, gå t med hunden, lämna bilen på bilverkstad etc. Dvs det mesta som ingår i (nid-) bilden av hemmafru - men inte riktigt allt. De har, vad jag kunna se, inte föreslagit borttagandet av förbudet att köpa sexuella tjänster.

Den lösningen är väl tänkt att minska problemet med svart arbetskraft inom denna sektor. Jag vet inte vad det har med Hem-PC att göra?

Hem-PC kanske var berättigat när de kom då det möjliggjorde för famlijerna att skaffa datorer hem. Datorer var ju rätt dyra på den tiden. Nu kan du ju köpa en ny dator för mindre än 5.000:- så det känns inte så aktuellt längre. På mitt gamla jobb tog halva styrkan ut 42" plasmor som "datorskärmar" att ha hemma. Vidrigt...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 19:07

Ok, jag ska berätta hur det ligger till för mig.
Jag har en imac isight 1.9 med 1gb ram med applecare, Canon Canoscan 9950F och en 1gb usb-minne. För detta betalar jag 388kr i månaden, 13.968 totalt, innan skatt!
Detta är en väldigt mycket bättre affär för mig än om jag skulle köpt kontant eller på avbetalning jag menar vad kostar allt var för sig?. Om dom får för sig att kräva någon fantasisumma, så kan dom väl komma och hämta skiten, men det betvivlar jag, vem ska dom sälja den till? Föregående omgång fick dom sluta betala efter 3år och var tvugna att köpa den efter 5år för 100kr.

Daniel

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-18 00:01

Det blev väl nån form utav förmånsbeskattning på hempc, vet inte exakt hur mycke, men det lär väl inte vara lönsamt längre.

Jag köpte loss min Powerbook för 5% av "månadskostnaden innan skatt" * 36.

Ex.
600*36=21600
21600*0,05=1080 kr

För mig blev det lite mer, tror det var 13-1400 kr. Sålde den ett par veckor senare för 7000 kr. Så där blev ju hela ägandet lite billigare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-18 19:56

Ni som får AppleCare, vem sköter hem-PC-leveranserna för er?

Jag har gått på ett hem-PC-erbjudande som går ut på att jag får en vit MacBook 2.0 GHz, 60 Gb HDD och 1024 Mb RAM. HP levererar på uppdrag av Sundsvalls kommun.
Skulle vara kul om jag också fick AppleCare För tre års garanti har jag ju, men frågan är vem som sköter det. HP skulle väl inte skruva i Apples datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 23:11

Fick ett brev om "Hemdator".
iMac 17" 379kr/mån
iMac 20" 446kr/mån
MacBook 429kr/mån
MacBookPro 711kr/mån

Till alla ingår Apple Care Pack 3år och MS Office Mac 2004.

Jag tycker det är lite höga priser så jag är inte helt övertygad....ännu!

Bevaka tråden