Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket brummar din intel iMac - Enkät

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 20:38

Det har varit snack om att de nya iMacarna brummar och låter.
Låt oss göra en liten undersökning.
Hur vanligt är det, och hur mycket brummar det?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 20:46

OBS skiv vilken modell du har

Min brummar ganske meget Men det kommar böljande i ca 30 sec. intervaller
24"/7600

Senast redigerat 2006-10-15 23:40
  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 21:16

min låter i princip inget. iallafall om du inte gör allt för krävande saker. min G5 låter lite mer men den är ju lite äldre med

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-15 21:21

Har en 24" iMac, vet inte precis om jag ska beskriva det som brummande, men jag kan höra datorn om den är igång när jag sover (samma rum). Det är dock inget störande och jag kan sova utan problem trots det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 21:34

När jag har min 20" på vila så ger den ifrån en "suck" då och då. Låter som en mage som är hungrig men det är allt. Fantastiskt tyst och härlig.

När man sitter och surfar och inte gör något speciellt som kräver mycket kraft låter den INGENTING. Hur skönt som helst. Även när jag ser på film i fullscreen går fläktarna inte igång. Ska jag vara ärlig tror jag inte jag har fått igång dem någon gång än. Får väl börja videoredigera lite för att se att de finns och funkar överhuvudtaget.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 21:53

Skriv gärna vilken modell det gäller. Det verkar som det är mest på 24 tums modellen.

Min Imac coreduo 2.0 20" 2/250 låter nada! Så jäkla tyst, men är det tyst i rummet kan man höra hdd snurra men det går ju inte att undvika.
Men när jag uppdaterade programvara fick jag höra fläkten på max i några sekunder.
Herre jösses det sitter en fläkt på insidan den saken är klar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 15:24

Denna diskussion skulle kunna sammaföras med "Brumljud från iMac 24 tum "! *mitt tips*

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 21:18

Det här känns inte trovärdigt. Fler har röstat än antal poster i tråden.
Misstänker att det sitter ett antal Apple folk och infiltrerar.
Ovanligt lite brumm om man ska tro statestiken i omröstningen så här långt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-17 21:47

Har själv inte orkat skriva i tråden då jag har skrivit i andra.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 22:18

Inget brum alls, iMac 24"

"inget alls brum/oljud" - senaste iMac 20"

Visst "hummar" datorn eller hårddisken snarare, men jag tycker inte den brummar.

Man borde skillja på senaste och näst senaste intel iMacarna, samt vilken modell. Sen kan jag inte svära på om det är fläckten eller hårddisken som låter, eller kanske båda?
Jag antar att fläkten/(fläktarna?) inte går eller att de är tystare än hårddisken, för när hårddisken går i vila så blir datorn riktigt tyst.

Sist men inte minst har det diskuterats i flera tidigare trådar om resonans-problem som beror mer på omgivningen och skrivbord än datorn själv.

...och (iMac G4 Globe 1,25GHz låter mer)

  • Medlem
  • 2006-10-17 23:38

Humm - Inget brum. Men det beror la på hur nojjig man är. Jag är nojjig och upplever den mer ljudlig än min iBook G4 (konstigt va?) - men ändå störttyst jämfört med en PC.

/Fredrik

Min 20" släpper bara ifrån sig ett mycket svagt sus, samt att man hör när hårddisken jobbar. En av de absolut tystaste datorer jag har använt, inklusive bärbara.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-18 00:27

Intel iMac 20" 2.0 GHz. Den tystaste dator jag ägt. Anmärkningsvärt tyst dator. Radiatorerna i lägenheten överröstar denna Mac. Jag tror att även en decibelmätare kan bevisa detta. Ska ta och låna hem en mätare från jobbet

Kan bara hålla med mjg. Den tystaste jag haft.. den enda gången den låter är när hd:n ska spinna igång efter viloläge.

Har Intel iMac 20" 2.0 GHz

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 17:51

Har man haft pc innan så är den knäpptyst. men visst, jämfört mot min ibook g4 så kan jag höra min imac 20" men det är knappt att det hörs. Så petig kan man inte vara så man gnäller på en sån sak.

Jag upplever min 20" iMac c2d som tystlåten. Ett svagt sus är det som närmast hörs. Jämfört med min iBook G4 @ 800 MHz är skillnaden slående. Så väl hårddisk, fläkt som dvd-station är betydligt tystare i iMacen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-27 20:43

Min 24" gör som många andras och brummar när man drar ner ljusstyrkan.
Har man den på max ljusstyrka så är den väldans tyst, ett litet surr bara, som knappt är märkbart.

/tobias

Jag har gjort följande iakttagelser på min nya iMac 20".

1. Det strömmar lite sval luft ur det runda gallret när datorn är på men inte i vila, alltså går fläckten förmodligen nästan jämt men inte så det hörs.

2. När hårddisken går i vila (men inte datorn) försvinner hummandet som förmodligen beror på diverse resonanser i datorn och skrivbordet, men fläckten snurrar, om en riktigt riktigt tyst.

3. 20 cm ovanför datorn hörs ingenting (?) vilket antingen beror på att ljudet inte sprids ditåt eller på stående ljudvågor i rummet.

  • Medlem
  • 2007-11-13 23:52

@Johannes123: Jag har precis samma ljud som du verkar ha från din imac på min 20".

Vad ska man göra? Tänker du reklamera/häva köp/göra något åt saken?

Någon skrev om att valet av bord var avgörande. och det kan nog finnas en sanning i det, för lyfter jag imacen, så sjunker brummet till minst hälften av ljudvolymen
'
Jämfört med fläktljudet från min Compaq-laptop som får folk jag pratar i telefonen med att fråga var jag är nånstans så är den ju faktiskt i princip knäpptyst..

Frågan är väl kanske om imac:en kan vara _helt_ tyst? Kan man förvänta sig att en dator men diverse snurrande komponenter ska vara helt tyst?

  • Medlem
  • 2007-11-15 19:45

Helt tyst, iMac 24", 2GB

Kan tillägga att jag är rätt känslig, lämnade tillbaka en iMac G5 för 3 år sedan och jag sitter i samma tysta rum som då. Fläktarna har jag inte hört en enda gång. Mycket då och då hör jag hårddisken - men bara om jag koncentrerar mig. Grymt nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-16 04:37
Ursprungligen av capu:

Helt tyst, iMac 24", 2GB

Kan tillägga att jag är rätt känslig, lämnade tillbaka en iMac G5 för 3 år sedan och jag sitter i samma tysta rum som då. Fläktarna har jag inte hört en enda gång. Mycket då och då hör jag hårddisken - men bara om jag koncentrerar mig. Grymt nöjd.

Beror på ett konstruktionsfel på en av fläktarna. Jag fick min G5a utbytt mot en Intel:)

Yes!!

  • Medlem
  • 2007-11-15 21:03

nu har hummet i min imac börjat pulsera. Är det hårddisken så blir man ju lite orolig, men är det fläktar som "sätter sig" skulle det väl kanske kunna betyda att den håller på att sluta låta.

Det är ett långsamt pulserande kanske i 3sek. blir det starkare, sen 3 sek. svagare osv.

Nu verkar det iofs. ha avtagit6...

  • Medlem
  • 2007-11-19 23:23

Hur många av de som har brummet har bett att få/fått det fixat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 18:38
Ursprungligen av swek:

Hur många av de som har brummet har bett att få/fått det fixat?

Jag lämnade in min iMac Alu 24" till den lokala handlaren två dagar efter att jag hade fått den pga det där brummandet. Efter två veckor och några påstötningar får jag veta av teknikern att han inte kan upprepa felet. Jag går dit och vi lyssnar tillsammans. Det är en ganska stor lokal med allmänt kontors- och ventilationsbrus. Och visst, där låter det inte särskilt mycket, man måste stå med örat fem centimeter framför datorn för att överhuvudtaget höra ljudet. Alla demoex nere i butiken låter likadant. Det enda han kunde erbjuda var att byta ut hårddisken. Finns det någon chans att det hjälper?
Vad gör man annars? Jag vill inte dra hem den igen, för hemma i det tysta vrået är den bara jättebrummig så den hörs jättetydligt både i lagom sittavstånd, och i vågor flera meter därifrån, även om TVn är på. Störigt och rent av otrevligt. I praktiken vill man inte ha datorn igång. Men att ha en avstängd dator var inte riktigt målet med köpet av den stora pjäsen.
Visst, det kan vara så att bord och avstånd till väggen bakom kan spela roll hur mycket det låter, men det kan inte vara meningen att man måste möblera om sitt hem för att anpassa sig efter en felkonstruerad dator. På samma ställe har jag idag min gamla Powebook, och den är så gott som knäpptyst.
Man blir bara ledsen, irriterad och arg. :'(:(:mad: Det är i praktiken över en månad sedan som jag beställde datorn och väntar fortfarande...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-12-03 18:46
Ursprungligen av swek:

Hur många av de som har brummet har bett att få/fått det fixat?

Jag väntar på min tredje iMac. Har fått den utbytt två gånger pga detta brummandet. Och det är ingenting som kan vara normalt. Susande från fläktar och surrande/vinande från hårddisken får man ju självklart räkna med... men inte detta resonansljudet som uppstår. Otroligt irriterande och väldigt jobbigt att sitta och höra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-20 00:19

På G5an, fixat=utbytt mot ny Intel.

Yes!!

Bevaka tråden