Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern dvd-brännare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 19:10

Hallå ska köpa en extern dvd brännare till min MacBook, vad rekomenderas? Funderat på en LaCie P5 16x DL USB2 Lightscribe 990:- på netonnet.se finns det något biligare allternativ?
Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 22:13

Någon som har några svar??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-13 08:21

Om det är samma som säljs på Macoteket så kan jag rekomendera den varmt. Över förväntan. Men Litescribefunktionen använder jag inte då de skivorna är rätt svåra att få tag i och är för dyra enligt mitt tycke.

/knappen

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 21:28

ok, finns det någon billigare i typ 400-600kr klassen?

  • Medlem
  • 2006-10-14 22:04

Dustinhome har en LG och en Samsung för under 600:- som säkert funkar hur bra som helst.

Installera Patchburn om de inte funkar rakt av.

http://www.patchburn.de/download.html

Senast redigerat 2006-10-14 22:20
  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-10-15 14:43

En billig och bra NEC-Brännare och en USB2 till IDE adapter för 561:- Gillar dessa adapters då dom tar minde plats än en låda och går enkelt och snabbt att koppla om till andra grejer t.ex hårddiskar. Finns säkert bättre pris med lite letande.

Byta cd-rw mot dvd-rw i gammal extern firewiirelåda?

Jag har en ca 5 år gammal extern LaCie cd-brännare med FW400. Funkar helt ok men funderar på att stoppa in en dvd-brännare istället och flytta över cd-brännaren (en LG 16x/10x/40x) till min gamla PM G4 som bara har en ynka cd-rom.

Förr var det ju Pioneer som gällde men hur står sig en Pioneer DVR-111D (ca 410 kr) mot NEC ND-5170 (ca 350 kr) eller NEC ND-4571 (ca 350 kr för en svart och ca 550 för en vit - varför!?). Har ni några preferenser? Det är väl patchburn som gäller i vilket fall som helst, eller hur?

  • Medlem
  • 2006-10-27 23:30
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har en ca 5 år gammal extern LaCie cd-brännare med FW400. Funkar helt ok men funderar på att stoppa in en dvd-brännare istället och flytta över cd-brännaren (en LG 16x/10x/40x) till min gamla PM G4 som bara har en ynka cd-rom.

Förr var det ju Pioneer som gällde men hur står sig en Pioneer DVR-111D (ca 410 kr) mot NEC ND-5170 (ca 350 kr) eller NEC ND-4571 (ca 350 kr för en svart och ca 550 för en vit - varför!?). Har ni några preferenser? Det är väl patchburn som gäller i vilket fall som helst, eller hur?

Det var just en begagnad LaCie med FW som jag använde som externt chassi till min DVD-brännare (se ovan). Jag antar att den bara hade CD-brännare i original.

Hur olika brännare skiljer sig sinsemellan vet jag inte alls, men som du säger så var det ju Pioneer som gällde förr (de satt ofta i originalutförandet i Apples burkar) så jag är inte säker på att du behöver Patchburn till Pioneers brännare (åtminstone behövde man inte det till de äldre Pioneermodellerna). Men oavsett vilket så lär brännarna fungera bra ändå - köp den billigaste är mitt tips.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-17 22:10
Ursprungligen av Giggs:

Dustinhome har en LG och en Samsung för under 600:- som säkert funkar hur bra som helst.

Installera Patchburn om de inte funkar rakt av.

http://www.patchburn.de/download.html

Ursprungligen av Kentor:

En billig och bra NEC-Brännare och en USB2 till IDE adapter för 561:- Gillar dessa adapters då dom tar minde plats än en låda och går enkelt och snabbt att koppla om till andra grejer t.ex hårddiskar. Finns säkert bättre pris med lite letande.

Jag har nog inte fattat mycket när det gäller DVD brännare. Har trott att det bara är de där dyra externa brännarna för 1200-1500:- som man ser på Macoteket som man kan köpa. Spelar det ingen roll vilket system som står i specarna? Nu står det ju inget alls om det på de ni pekade ut. Är det bara för att de inte stöds direkt i OS X som det bara brukar stå Windows? Så om man har/skaffar Toast är det bara att köpa vadsomhelst???

  • Medlem
  • 2006-10-17 22:26
Ursprungligen av rana:

Jag har nog inte fattat mycket när det gäller DVD brännare. Har trott att det bara är de där dyra externa brännarna för 1200-1500:- som man ser på Macoteket som man kan köpa. Spelar det ingen roll vilket system som står i specarna? Nu står det ju inget alls om det på de ni pekade ut. Är det bara för att de inte stöds direkt i OS X som det bara brukar stå Windows? Så om man har/skaffar Toast är det bara att köpa vadsomhelst???

Jag antar att i stort sett alla modeller funkar till Mac (på nåt sätt). I vissa fall funkar de inte med Apples egna i-apps (iTunes etc) och då kan man behöva patchburn, så ordnar det sig. Toast har stöd för alla brännare som finns, så ska du bara bränna mha Toast behöver du inte fundera på modell eller patchburn. Tydligen fungerar i stort sett alla brännare också att boota från, har jag lärt mig av Qwerty på MW:s forum.

Själv köpte jag en begagnat externt chassi för 150:- och en NEC 3550 för 400:-(?) och har hittills inte haft några problem alls (har installerat patchburn vilket jag kanske inte hade behövt?).

Varför tillverkarna inte anger OS X som fungerande OS till sina brännare vet jag inte.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-18 06:15

Hehe, det här var roliga nyheter för mig! Nu ska jag börja leta efter en trevlig, BILLIG brännare!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 15:27

Kentor, jag har fudnerat på en sån lösning då jag redan har en DVDbrännare men hur funkar en sån enhet under OSX?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-10-17 19:42
Ursprungligen av RoZioN:

Kentor, jag har fudnerat på en sån lösning då jag redan har en DVDbrännare men hur funkar en sån enhet under OSX?

Det funkar precis likadant som om du köper en brännare med USB2 låda. (det är ju egentligen exakt samma sak, förutom en massa extra plast/plåt) Det enda problemet kan vara att bränna direkt i OS X och därför gav giggs länken ovan till patchburner som får OS'et att fatta galoppen. Men om du kör med ett brännar program t.ex Toast så behövs inte patchburner

Senast redigerat 2006-10-17 19:54

Tackar!

Jag ser nu att Pioneer 111 har double face vilket inte någon av Necs har. Vet inte om något program för macen stöder det? Nec har Labelflash på en av sina modeller vilket torde motsvara LaCies Lightscribe? Dvs att man kan "bränna" egna etiketter på skivan. Men det får nog bli en Pioneer när jag har vägarna förbi Microstore här i Gbg.

1
Bevaka tråden