Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook lika seg som iBook G3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 17:33

Jag har precis köpt en MB 1.83 och 512 i ram. Jag tidigare en iBook G3 800 MHz. Skönt tänkte jag med en snabbare dator. Men jag upplever faktiskt ingen större skillnad i hastighet datorerna emellan! När jag skriver i trotjänaren appleworks går det till och med långsammare än på iBooken.
Två undantag dock, Safari och förhandsgranskaren är blixtsnabba.

Har hört något om at det ska gå segt att köra program vilka inte är skrivna för intel-proppen, och att det ska gå bättre med mer ram. Jag udrar då:
1) Hur mycket bättre skulle det gå med 2 Gb istället för 512 Mb?
2) Hur vet man vilka program som är anpassade för intelprocessorn? Är det många?

Har hört de som oxå klagat på att macbooken är seg som sirap. Att det tar år innan program startar.

Personerna som sagt detta har alla haft enbart 512mb.
Själv har jag en med 1gb och den rullar hur fint som helst.

Men man frågar sig - hur står sig egentligen en macbook mot en pc i samma prisklass?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 16:43

Mina döttrar pluggar båda på universitet och köpte – med benäget bistånd från pappa – varsin MacBook 1,83 och med 512 MB ram. Den ena går utmärkt medan den andra är seg som sirap. Vad kan det bero på? De är ju identiskt konfigurerade. Jag har haft "snigeldatorn" hemma och den är inte ett dugg snabb. Jag har gjort allt jag kan komma på – Onyx etc – men inget tycks hjälpa.

Dessutom är det något fel på D-knappen på den långsamma datorn. Det blir ibland tre-fyra d:n när man bara nuddar knappen. (D-knappen är i alla fall snabb...)

Ursprungligen av bhol2:

Jag har precis köpt en MB 1.83 och 512 i ram. Jag tidigare en iBook G3 800 MHz. Skönt tänkte jag med en snabbare dator. Men jag upplever faktiskt ingen större skillnad i hastighet datorerna emellan! När jag skriver i trotjänaren appleworks går det till och med långsammare än på iBooken.
Två undantag dock, Safari och förhandsgranskaren är blixtsnabba.

Har hört något om at det ska gå segt att köra program vilka inte är skrivna för intel-proppen, och att det ska gå bättre med mer ram. Jag udrar då:
1) Hur mycket bättre skulle det gå med 2 Gb istället för 512 Mb?
2) Hur vet man vilka program som är anpassade för intelprocessorn? Är det många?

Om du kör samma version av OS X och samma program ska inte MacBooken vara långsammare än en G3 i alla fall. Om den är det är det är det något fel. Att de upplevs som ganska lika snabba kan bero på hur man använder programmen. Om ett program är lättrott för datorn och användaren inte gör något som kräver prestanda så kan det bli så att allt går så snabbt att om det skulle gå dubbelt så snabbt så skulle det i alla fall inte särskilt märkbart. Ett eller ett halvt ögonblick är så att säga sak samma. Frågan är om du saknade prestanda i iBook G3? Om du jämför MacBook mot någon äldre modell som upplevts som piggt kan det vara svårt att åskådliggöra skillnaderna. Alltså för de fall där MacBook får visa sina riktiga styrka med processor-intensiva uppgifter.

Eller så menar du att du kör lite tyngre grejor då och då men att G3 löper på fint jämnsides med CoreDuo?

Rosetta-emulering ska inte dra ner prestanda till G3-nivå. Då lirar det inte som det ska. Om du vill se om du har något som inte är Intel-anpassat igång så kan du öppna Activity Monitor i Utilities-mappen som ligger i Applications-mappen. PPC eller Power PC indikerar att den processen inte är Intel eller Universal ännu.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Mina döttrar pluggar båda på universitet och köpte – med benäget bistånd från pappa – varsin MacBook 1,83 och med 512 MB ram. Den ena går utmärkt medan den andra är seg som sirap. Vad kan det bero på? De är ju identiskt konfigurerade. Jag har haft "snigeldatorn" hemma och den är inte ett dugg snabb. Jag har gjort allt jag kan komma på – Onyx etc – men inget tycks hjälpa.

Dessutom är det något fel på D-knappen på den långsamma datorn. Det blir ibland tre-fyra d:n när man bara nuddar knappen. (D-knappen är i alla fall snabb...)

Reklamera knapp-Macen och glöm inte att berätta att den går segt.

Jag har en MacBook som jag kört på 1 GB men numera har 2 GB i. Jag har alltså inte testat med 512 men tror inte att det skulle bli en G3 av den i alla fall Inte seg men den skulle givetvis tappa mark när jag öser på.

1
Bevaka tråden