Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka är dina favoritspel till mac?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-16 14:43

Hejsan, här skulle jag vilja att ni tipsade om dom bästa mac-spelen som finns!
Är ganska ny på mac och är lite sugen på att hitta något skönt spel, har testat WoW men fastnade inte för det och Q3 får ja inte att funka på macen..
Så skriv på!;)

Snood !:p

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 14:51
  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 14:51

Schack spelet som följde med i de första OS X versionerna, inte den nuvarande!!
Sedan så är Myst, Civilization och Escape Velocity hur bra som helst!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 15:30

Ambrosia software har en hel del kul shareware-spel. Jag har ägnat många timmar åt Apeiron och Escape Velocity. http://www.ambrosiasw.com/games/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 15:38

Mac-gamers har lite lagre krav an pc-gamers

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 16:09
Ursprungligen av eriken:

Mac-gamers har lite lagre krav an pc-gamers

Kanske det, men vi har i alla fall svenska tecken...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 13:31
Ursprungligen av Niklas:

Kanske det, men vi har i alla fall svenska tecken...

grattis

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 16:15
Ursprungligen av eriken:

Mac-gamers har lite lagre krav an pc-gamers

Det beror på vad du menar med krav. Det är inte alltid spelen med den fetaste grafiken eller den största utvecklingsbudgeten som är bäst.

Jag har märkt att på datorn vill jag ha enkla spel som jag snabbt kan komma igång med och fördriva en kvart då och då. För mer "seriöst" spelande har jag alltid föredragit konsoller även om jag var fast i QuakeArena och QuakeII-träsket ett tag.

MIna favoritspel till macen genom tiderna

* Crystal Quest (upplever nu en renässans på Xbox 360 Arcade)
* MYST
* Monkey Island 2
* Reckless Drivin
* Scarab of RA
* Beyond Dark Castle

Hedersomnämnanden

* Snood
* Ingemars Skiing game <- Ett stor tack Ingemar för detta underbara spel som räddade mina datorkunskapslektioner under gymnasietiden

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 20:21
Ursprungligen av rhesus:

Det beror på vad du menar med krav. Det är inte alltid spelen med den fetaste grafiken eller den största utvecklingsbudgeten som är bäst.

Nä, det är de spelen som är roligast som är bäst Och hur du än försöker slingra dig suger OS X hårt ifall man vill spela spel. Dålig prestanda, dåligt utbud.

Ursprungligen av SeBBBe:

Nä, det är de spelen som är roligast som är bäst Och hur du än försöker slingra dig suger OS X hårt ifall man vill spela spel. Dålig prestanda, dåligt utbud.

Lågbudgetdatorerna har sunkiga grafikkort, så vad gäller prestandan får jag hålla med. Det skulle behövas möjlighet att uppgradera till ett mellanklasskort i alla fall, speciellt på MacBook och Mini som har Intel-GPU. Bättre än så måste bara gå att få.

Utbudet, tja, till Intel vet jag inte hur mycket det finns, men till PPC har jag så många spel att jag helt enkelt inte hinner prova alla, så jag har lite svårt att klaga. När Nordic Softsales sålde ut var listan LÅNG, riktigt lång! Problemet är bara att svenska Mac-användare inte köper, så i butikerna finns det ytterst få.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 20:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Lågbudgetdatorerna har sunkiga grafikkort, så vad gäller prestandan får jag hålla med. Det skulle behövas möjlighet att uppgradera till ett mellanklasskort i alla fall, speciellt på MacBook och Mini som har Intel-GPU. Bättre än så måste bara gå att få.

Utbudet, tja, till Intel vet jag inte hur mycket det finns, men till PPC har jag så många spel att jag helt enkelt inte hinner prova alla, så jag har lite svårt att klaga. När Nordic Softsales sålde ut var listan LÅNG, riktigt lång! Problemet är bara att svenska Mac-användare inte köper, så i butikerna finns det ytterst få.

Kanske borde precisera mig lite. När jag sa dålig prestanda menade jag mest OS X, vars prestanda inte är lika god i spel som Windows är. Sen för samma pengar får man ju en mycket mer spellämpad PC än Mac, men visst går det att få en Mac med goda spelprestanda - men det blir till att köra Windows för att spela hyfsade spel.

Har inte spelat så mycket på Mac, men de jag spelat och vill rekommendera är:
- Quake 3 (flyter bättre på Mac än Windows-PC faktiskt :). Klassiker med skön spelkänsla och kul att kunna lira mot andra över nätet.
- Quake 4. Kräver kraftfull dator, men är snyggt och rätt underhållande. Dock ganska enkelt att klara.
- Unreal Tournament (det gamla). Klassiker.
- Unreal Tournament 2004. Helt ok tidsfördriv. Ok grafik.
- Call of Duty. Ett av de bästa spelen jag spelat på Macen. Väldigt bra spelkänsla och stämningen genom hela spelet är fantastisk. Tyckte dock spelet var lite för kort, man fick mersmak efter att ha klarat det ganska snabbt.

Doom 3 är ganska sjysst just för att det har en härlig skräckstämning, men det kräver för mycket av datorn så det laggar om man har någorlunda hög kvalitet på och det minskar ner på spelkänslan tyvärr.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-17 20:18
Ursprungligen av tobiwan:

Har inte spelat så mycket på Mac, men de jag spelat och vill rekommendera är:
- Quake 3 (flyter bättre på Mac än Windows-PC faktiskt :). Klassiker med skön spelkänsla och kul att kunna lira mot andra över nätet.
- Quake 4. Kräver kraftfull dator, men är snyggt och rätt underhållande. Dock ganska enkelt att klara.
- Unreal Tournament (det gamla). Klassiker.
- Unreal Tournament 2004. Helt ok tidsfördriv. Ok grafik.
- Call of Duty. Ett av de bästa spelen jag spelat på Macen. Väldigt bra spelkänsla och stämningen genom hela spelet är fantastisk. Tyckte dock spelet var lite för kort, man fick mersmak efter att ha klarat det ganska snabbt.

Doom 3 är ganska sjysst just för att det har en härlig skräckstämning, men det kräver för mycket av datorn så det laggar om man har någorlunda hög kvalitet på och det minskar ner på spelkänslan tyvärr.

Har du lyckats att instalera quake 3 på din mac? Hur då??? Vill spela!:)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-17 22:33
Ursprungligen av broel:

Har du lyckats att instalera quake 3 på din mac? Hur då??? Vill spela!:)

De är la bara att dra över filen base.pk3 från skivan, skapa en mapp som heter "quake 3" och inne i den skapar du ytterligare en som heter "baseq3".

Sen drar du base.pk3 till mappen "baseq3" och sen kör du uppdatern till 1.32 så får du alla systemfiler som behövs.

Så gjorde då jag på quaketiden (Inte säker på namnen på mapparna samt filen då de var ett tag sen nu.).

Senast redigerat 2006-10-17 23:00

Flyttat tråden till spelforumet.

Mod.

Myst-serien helt klart. Världens bästa spel-serie alla kategorier.
Sen Quake 3 förstås. Oj va många timmar man gibbade bort i det liret. Vi hade en liten Mac-klan några månader. Det var skoj

  • Medlem
  • 2006-10-17 15:39

Civ 1 till Macen (inte PC-versionen) är bästa datorspelet hittills. Kräver tyvärr högst OS 9 och en CRT-skärm.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-17 16:44

När jag hinner spelar jag Raven Shield på Game Ranger.
Ibland Civ 2 men blir svårare när Macarna byts ut. Körs nämligen i 9:an.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 16:47

Jag spelar nästan bara Tiger Woods PGA Tour 2005. Det är kul att lyckas med golfen någon gång i alla fall.

Ursprungligen av Giggs:

Civ 1 till Macen (inte PC-versionen) är bästa datorspelet hittills. Kräver tyvärr högst OS 9 och en CRT-skärm.

Håller med. Favoriten för mig är civilization 1, men fastnade också för Broken Sword 1.

För att nämna något nytt spel, Call of Duty 2 känns riktigt bra.

Väntar nu på att Trainz ska släppas till macen, ska komma innan nyår (i alla fall i USA sen när den kommer till Sverige återstår att se).

Men är det ingen som spelar World of Warcraft. Det är det enda jag gör (nästan) på datorn sedan ett år tillbaka.
Akta er för att testa...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-21 15:25
Ursprungligen av ekenstam50:

Men är det ingen som spelar World of Warcraft. Det är det enda jag gör (nästan) på datorn sedan ett år tillbaka.
Akta er för att testa...

Jag tror att alla som spelar WoW är för upptagna av att spela det så att de inte har tid att skriva det här.

Folk som jag känner som börjat spela det kan vara onåbara i flera månader helt plötsligt.

  • Medlem
  • 2006-11-02 19:13
Ursprungligen av Michael Larsson:

Håller med. Favoriten för mig är civilization 1, men fastnade också för Broken Sword 1.

Vi har liknande smak; Broken Sword 1 var verkligen ett toppspel - det bästa efter Civ 1!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 17:49

jo tiger woods är nog favoriten

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-17 22:40

Marathon I, II och III

Ursprungligen av Gunnar B:

Marathon I, II och III

Du glömde Marathon Rubicon!
Och nu lever det upp igen:
http://www.marathonrubicon.com/
Fast jag fastnade på en undervattensbana för några månader sen.
Nån som har tips?
Övriga Marathon lever också vidare:
http://source.bungie.org/
både till Mac och PC och via internetspel.

Ursprungligen av Beachmoor:

Du glömde Marathon Rubicon!
Och nu lever det upp igen:
http://www.marathonrubicon.com/
Fast jag fastnade på en undervattensbana för några månader sen.
Nån som har tips?
Övriga Marathon lever också vidare:
http://source.bungie.org/
både till Mac och PC och via internetspel.

Men är inte Oni "Marathon 4", och Halo "Marathon 5", och så Stubbs the Zombie, är det "Marathon 7"? Det är ju samma gäng som gjort det (som numera är avhoppade från Bungie), och en sak som slog mig när jag spelade Oni att det är så tydlig Marathon-känsla i det.

Simcinema!

annars ligger XIII och BF42 högt på listan.

Unreal,
Deus Ex,
Quake2,
Quake4(fast det var alldeles för kort),
Oni,
Max Payne(fast drömsekvenserna är irriterande i längden)
WoW(fn nästan det enda jag spelar)
SimTower
...

Avdelningen: Irriterande bra och beroendeframkallande Share/Freeware
Snood, Tetris(Quinn), Pocket Tanks, Equilibria...

Glömde nästan: Dark Castle (det gamla svartvita som jag spelade på min SE/30)

Phew, listan kan göras lång

Senast redigerat 2006-10-18 10:28
Bevaka tråden