Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så var vi där igen... :(

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-16 13:00

Så var vi där igen...

1. Medlem skapar tråd.
2. Ämnet obekvämt, tråden plockas bort.
3. Medlem skapar ny råd. Frågar vänligt: Varför togs tråden bort? Men viktigast av allt, medlemmen skriver (fortfarande vänligt): "Varför kan man inte i samband med att man tar ner någons tråd slänga iväg ett PM där men förklarar att och varför man gjort detta?"
Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.
4. Medlemmen får några svar och andra kommentarer läggs till (också trevliga och korrekta)
5. Baron lägger in en onödigt spydig kommentar som inte fyller någon funktion alls.
6. Följande kommentarer något mer irriterade p.g.a. Barons formulering
7. Baron stänger tråden efter att ha levererat ett antal grötmyndiga tillrättavisningar och ber naturligtvis inte om ursäkt för den onödigt dryga kommentaren tidigare, utan rättfärdigar den helt och hållet. Utan att förstå det bakomliggande skälet till tråden (dvs bl.a. att medlemmen tyckte att man skulle ha skickat ett litet mail när man tog bort hans tråd), så konstaterar han att "Nu bestämmer jag helt på egna meriter att det här ämnet är uttömt och att det sprider badwill för 99mac om vi fortsätter att tugga"

De allra flesta moderatorerna här märks knappt. Det innebär sannolikt att dom gör sitt jobb perfekt. Framförallt innebär det att dom har en positiv, trevlig attityd. Jag har fått en tråd och en radannons bortplockad sen i våras. Visserligen var jag kanske inte så glad över det, men vad jag uppskattade högt och dyrt var att de båda moderatorerna som tog bort inläggen skickade mig varsitt PM. Tack Joacim T-Son Torkelson och Marcus Bennermo för det. Tack vare att ni tog er den lilla tid det krävde, så respekterade jag ert beslut utan att knorra. Så ska det fungera. Tack än en gång.

Dom andra moderatorerna verkar också ha en bra, positiv och uppbyggande attityd. Jag tänker särskilt på t.ex. Kristofer, Mattias och Björn, men inkluderar som sagt alla andra, även om en eller annan ibland kan ha en dålig dag, precis som jag har ibland.

Åsså ska vi inte glömma administratörerna som faktiskt går in och svarar schysst och bra fastän det antagligen inte ens är deras jobb.

Istället klandrar jag forumledningen för att det blir tråkigare och lägre i tak, och medan Martin givetvis har det yttersta ansvaret eftersom han säkert har tröttnat totalt på det här, så är jag inte särskilt imponerad av Barons inställning. Tvärtom. Han klarar inte alls av uppgiften och bör bytas ut snarast mot någon som kan ta åt sig av eventuell kritik och som förstår hur man bör bete sig.

Nu kommer vi till den konstruktiva delen i min kritik:

1. Snälla, snälla moderatorer. Gör ALLTID som Joacim och Marcus gjorde när dom tog bort mina trådar; skicka iväg ett PM eller ett mail. Jag tror inte att Martin eller nån annan har något emot det alls, och det är ju inte så himla ofta heller. Ni kan väl skriva ihop ett "bibliotek" med några svar och bara kopiera från så blir det ännu enklare?

Man blir så himla nöjd över att bli behandlad med respekt, som kompisar ska behandla varandra. Och vi är väl kompisar, eller hur?

2. Stäng inte trådar hur som helst. Ni vet lika väl som jag att det bästa sättet att skapa nya diskussioner är att hindra folk från att vädra sina åsikter. Så länge en tråd inte spårar ur fullständigt till totalt krig där man kallar varandra taskiga namn och hotar varandra (vilket aldrig händer här eftersom man moderererar OK och har bra medlemmar), så ska ni bara låta den leva.

Att säga "nu tycker jag att ämnet är uttömt" är inte bara att utgå från sig själv och strunta i tusentals medlemmar som kanske är av annan åsikt. Det är ju också kontraproduktivt eftersom man effektivt hindrar BRA inlägg och smarta lösningar att komma fram.

Och givetvis den pedagogiska knorren: Låt medlemmarna trötta ut sig själva. Då dör tråden ut.

Det var det hela.

Jo, förresten. Den där tråden jag skrev om i början hittas på http://www.99mac.se/feedback/105899-censur-pa-99mac.html

MVH
Danne V

EDIT: Stvafel.

Håller helt med. Kan man inte ta kritik på ett vettigt sätt borde man inte vara moderator.

Sen borde folket bakom 99mac komma ut och berätta vad som egentligen händer just nu. Är det bara 99bonus som gäller? Det har skrivits flera frågor om mac.se som inte besvarats under samma tid som 99bonus uppdaterats 2ggr. Försöker man tiga ihjäl problemen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-16 17:00

Kul att du skriver av dig. Men jag tycker du borde ta dina problem med Baron privat istället för att spy galla över resten. Vill du klaga på ledningen. Ta upp det med Martin.

Dessa trådar har du varit med i förr och jag vet inte om du kommer lyckas åstakomma något med att kräva fram förändring. Det är bra med kritik till en viss nivå, men denna nivå som du tar det till börjar bli mer störande bara.

Angående din punkt 2.
Trådar som bryter mot lagen är ganska självsagt. Vilket det handlade om i den senaste tråden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-16 18:29
Ursprungligen av Sidde:

Kul att du skriver av dig. Men jag tycker du borde ta dina problem med Baron privat istället för att spy galla över resten. Vill du klaga på ledningen. Ta upp det med Martin.

Dessa trådar har du varit med i förr och jag vet inte om du kommer lyckas åstakomma något med att kräva fram förändring. Det är bra med kritik till en viss nivå, men denna nivå som du tar det till börjar bli mer störande bara.

Angående din punkt 2.
Trådar som bryter mot lagen är ganska självsagt. Vilket det handlade om i den senaste tråden.

Sidde,

Jag förstår att det är störande. Kritik är ofta det. Jag förstår också att det skulle kännas bättre om jag höll den privat med Baron eller Martin så att ingen annan kunde ta del av kritiken. Då är ju risken minimal att folk skulle tänkas hålla med.

Tycker heller inte att jag spyr nån galla över någon alls. Tvärtom är väl kritiken ganska sansad, eller hur? Stackars Baron, som egentligen är en hygglig prick, verkar tyvärr ha missuppfattat sin roll och tycks tro att det fungerar med nån slags kadaverdisciplin, spydiga kommentarer, trådstängningar och att peka med hela handen. De gör det inte märker du väl. Stämningen blir ju bara mer och mer infekterad. Därför tycker jag att någon annan borde ta över.

Förresten var jag väl ganska noga med att inte alls kritisera "resten" alls. Tvärtom, och det tror jag nog att de flesta förstod.

Åsså missar du poängen. Det handlar inte om själva avstängningen av "tråd 1". Det fanns det säkert goda skäl för. Men jag förstår att du kanske tog år dig lite för fort eftersom det kanske var du som stängde den? Det ska du alltså inte alls göra.

Kritiken gällde att ingen kontaktade killen när tråden togs bort, och sedan svarade snorkigt (Baron) och låser den nya tråden (Baron igen) där han frågar om det.

Danne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-16 18:57
Ursprungligen av Danne V:

Åsså missar du poängen. Det handlar inte om själva avstängningen av "tråd 1". Det fanns det säkert goda skäl för. Men jag förstår att du kanske tog år dig lite för fort eftersom det kanske var du som stängde den? Det ska du alltså inte alls göra.

Jag har knappt varit närvarande senaste månaden och har tyvärr inte varit tillgänglig för att öka mina moderatorpoäng

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-16 19:09
Ursprungligen av Sidde:

Jag har knappt varit närvarande senaste månaden och har tyvärr inte varit tillgänglig för att öka mina moderatorpoäng

Då ber jag om ursäkt för mitt vaga antagande.

Hey!
Det var jag som startade den beryktade tråden som ligger som exempel för diskussionen här.

Jag tycker att den här diskussionen är nödvändig i allra högsta grad eftersom att det är ett problem som flera medlemmar, inkusive jag själv, gärna skulle se en lösning på. Det är dessutom bra att den hålls i ett öppet forum så att flera kan ta del av den, och det är ju tydligt att det inte är en fråga mella Danne V och baron, eftersom att det är flera involverade i diskussionen här.

Det handlar alltså, dels om ett arrogant beteende i samband med administration av-, och interaktion i-, vissa av forumets trådar.

Vad som inte är relevant i sammanhanget är just punkt 2 i Danne V's lista. Jag är helt på det klara med att jag gjorde fel, kommer inte göra om det och jag vet varför tråden stängdes ner.

Det är beteendet vi diskuterar nu, inte det enskilda fallet.
Eller?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-10-16 21:59

Man ska kanske skilja på moderering och censurering. På många forum är det väldigt bråttom att låsa eller ta bort. Stå på dig Danne V, det är viktigt att inte mörka sådant. Jag tror dock inte att Baron på någotvis medvetet var snorkig och missbrukade sin makt, och tackvare denna tråden får han ju en juste chans att träda fram och ge sin syn på saken.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 08:46

Jag tycker också att det skulle underlätta om moderatorerna skulle motivera sina beslut.
Dom säger att det är flera som granskar innan en sågning, men det vet jag inte om jag håller med om. Jag har själv blivit kapad jäms med fotknölarna, för ett, tycker iaf jag ett ringa "brott". I det fallet var det ett kraftigt overkill av den ensamma moderatorn.
99Mac säger ibland att dom bestämer, må så vara. Men det kanske är dags att gå vidare och släppa fram en högre nivå och lite mer demokratiska och professionella förhållanden.
Danne V, jag tycker att ditt inlägg i stort är kanon, däremot tycker jag att du kanske går på och namnger en moderator lite hårt. Men i grunden är den här tråden befogad.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 09:35

På Sweclockers som är rätt mycket större än 99mac och har en yngre användarbas har de ett rätt bra system. Moderatorer tar oftast inte bort felaktiga inlägg utan ersätter texten med

*bort*
*inlägg redigerat av Moderatornamn*

Sedan postar de ett inlägg direkt efter i tråden där de förklarar vad som var fel:

"Som privatperson ska du använda Marknad."
*tråd låst*

I mina ögon är det ett bra system eftersom alla får se varför inlägget togs bort och tråden låstes. Det gör att de övriga användarna kan lära sig av andras misstag och slipper posta liknande skitinlägg.

Självklart tycker jag att moderatorer skall tala om varför en tråd eller ett inlägg tas bort. Kanske på det sätt rhesus skriver. Man måste dock komma ihåg att 99mac på intet sätt är goodwill och till för allmänheten i första hand. 99mac är ett vinstdrivande forum som är mycket beroende av annonsörer och man vill ha en slät och fin fasad.

Nästan hela sveriges samlade Mac-elit finns samlad här för att svara på frågor - gratis! Om då trådar spårar ur som knappt ens var inriktade mot Mac till att börja med så är det väl inte så farligt om dessa tas bort? Jag har inte full koll på de trådar som detta handlar om, men jag har ju märkt att det brukar bli ganska ohållbart så fort Danne V blandar sig i en tråd, speciellt om han får mothugg.

Men, som sagt, det hör till god hyffs att tala om för en trådskapare varför en tråd har tagits bort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 10:22
Ursprungligen av staed:

Självklart tycker jag att moderatorer skall tala om varför en tråd eller ett inlägg tas bort. Kanske på det sätt rhesus skriver. Man måste dock komma ihåg att 99mac på intet sätt är goodwill och till för allmänheten i första hand. 99mac är ett vinstdrivande forum som är mycket beroende av annonsörer och man vill ha en slät och fin fasad.

Nästan hela sveriges samlade Mac-elit finns samlad här för att svara på frågor - gratis! Om då trådar spårar ur som knappt ens var inriktade mot Mac till att börja med så är det väl inte så farligt om dessa tas bort? Jag har inte full koll på de trådar som detta handlar om, men jag har ju märkt att det brukar bli ganska ohållbart så fort Danne V blandar sig i en tråd, speciellt om han får mothugg.

Men, som sagt, det hör till god hyffs att tala om för en trådskapare varför en tråd har tagits bort.

(till staed): Därmed skapade du ett inlägg som låg en aning vid sidan om ämnet och gjorde att tråden kanske börjar spåra ur.

(Till alla): Snälla, håll ögonen på bollen så att detta inte blir ännu en tråd om varför trådar och inlägg tas bort. Min kritik och tråden handlar inte om det alls, och det kan vi väl ta i en annan tråd i så fall. Annars blir det snart en enda gröt av det här.

Min kritik (och förhoppningsvis tråden) handlar om hur det går till när inlägg och trådar raderas, och tråkiga, arroganta, onödiga kommentarer fråm forumledningen som ju har all anledning att uppföra sig tvärtom.

"rhesus" förslag verkar kanske t.o.m. bättre än att skicka ett privat meddelande eftersom andra också får reda på vad/varför inlägg/trådar tas bort.

(till staed): Förresten: Tack för passningen om att trådar blir "ohållbara" när jag blandar mig i. Annars verkar vi ju vara överens.

Danne

EDIT: Ändrade några syftningar. Såg ut som om allt var riktat åt staed....

Ursprungligen av Danne V:

(till staed:)Därmed skapade du ett inlägg som låg en aning vid sidan om ämnet och gjorde att tråden kanske börjar spåra ur.

Jag tycker nog att åtminstone delar av mitt inlägg håller sig till ämnet. Jag tog dessutom denna tråd som en forsättning på alla andra trådar i samma ämne.

Ursprungligen av Danne V:

(till staed:) Förresten: Tack för passningen om att trådar blir "ohållbara" när jag blandar mig i. Annars verkar vi ju vara överens.

Det är givetvis inte alla trådar där du skriver som det blir dålig stämning i, men jag tycker att det är många där det har blivit så. Jag vet inte om det är du som för in den hetska stämningen eller om du gärna blandar dig i trådar där det redan är på vippen att slå över.

Vi må vara överens om hur det borde skötas från administratörernas sida, men vi är nog inte överens om hur det skall skötas från användarnas sida.

Sedan tycker jag väl att om man har åsikter om hur en moderator/admin sköter sitt jobb så kan man ta det med moderatorn/admin:en privat.

Jag kan tänka mig att lämna denna tråd nu för att den inte skall spåra ur mer. Ta bort mina inlägg om ni inte tycker att de hör till ämnet.

Fritt fram för PM om ni/du inte tycker att jag skött mig snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 11:17

Sidde sa nåt bra, om att man ska ta upp med respektive moderator vad man tycker är fel - om man har ytterligare saker att ta upp kan man göra det med Martin.
Dock är det inte fel att som Danne ta upp det här för allmän diskussion. Det gör att andra som jag själv kan följa med och se vad som "gäller"
Kan tycka att moderatorerna borde informera om varför man tar bort en tråd, men tycker även att Danne borde ta personangrepp med personen - min personliga åsikt. Annars gillar jag Dannes alla (i princip) inlägg för att han talar för sin sak på ett oftast balanserat sätt - och de "krav" han ställer inte på något sätt är orimliga.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 13:10

Tycker det vore schysst med ett meddelande om varfor traden togs bort. Forhoppningsvis e det ju inte sa manga tradar som tas bort varje dag sa att en moderator borde ha gott om tid over till ett meddelande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-17 15:02
Ursprungligen av eriken:

Tycker det vore schysst med ett meddelande om varfor traden togs bort. Forhoppningsvis e det ju inte sa manga tradar som tas bort varje dag sa att en moderator borde ha gott om tid over till ett meddelande.

Sedan en tid tillbaka har vi bestämt att vi meddelande när vi tar bort trådar som inte kanske uppfattas som helt uppenbara varför de tas bort. Men vissa trådar, där till och med trådskaparen vet att det är fel, känns lite onödigt och tidskrävande att lämna meddelanden, framförallt när det inte finns en lika smidig funktion för att meddela trådskaparen som att ta bort/flytta/editera trådar.

Och till er revolutionärer.
Vi tar till oss er kritik och vi för en diskussion om möjliga förändringar.
Men tona ner snackat om demokrati, rättvisa och medlemmarnas bästa. Detta är inte en demokrati, det finns ingen rättvisa och ni talar inte för alla. Att sedan använda personangrepp som ett medel är bara fult och olämpligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 15:09
Ursprungligen av Sidde:

Men tona ner snackat om demokrati, rättvisa och medlemmarnas bästa. Detta är inte en demokrati, det finns ingen rättvisa och ni talar inte för alla.

Jag tycker att du sammanfattade inställningen hos ledningen på 99mac rätt bra där...

Ursprungligen av Sidde:

Att sedan använda personangrepp som ett medel är bara fult och olämpligt.

Där håller jag med dig till 100%. Häxjakter på enskilda moderatorer gynnar ingen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-17 15:19
Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker att du sammanfattade inställningen hos ledningen på 99mac rätt bra där...

Det var inte gravallvarligt men det ligger endel sanning bakom det jag skrev. Även fast det var skrivit med humor. Men det är fortfarande ett privat forum, ägaren står för ansvaret för innehållet och administratörer och moderatorer har rättigheter att styra under ansvar från ägaren. Användarna har ingen laglig rätt att kräva förändring eller att göra vad de vill.

Detta är min inställning/uppfattning och om du vill ta en vidare diskussion om just detta ämne hänvisar jag till att PMa mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 15:36
Ursprungligen av Sidde:

Användarna har ingen laglig rätt att kräva förändring eller att göra vad de vill.

Det är jag medveten om. Det låter bara så tråkigt. "Ni ska bara hålla käften och inte klaga för ni har ändå ingen rätt att kräva något".

Ursprungligen av Sidde:

Detta är min inställning/uppfattning och om du vill ta en vidare diskussion om just detta ämne hänvisar jag till att PMa mig.

Det behövs inte. Jag tycker att 99mac fungerar förvånansvärt bra jämfört med många andra forum. Ni moderatorer gör ett bra jobb och förtjänar ett tack ifrån oss användare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-17 15:45
Ursprungligen av rhesus:

Det är jag medveten om. Det låter bara så tråkigt. "Ni ska bara hålla käften och inte klaga för ni har ändå ingen rätt att kräva något".

Det är väldigt bra med feedback från användarna så man kan förändra sig och erbjuda det användarna vill ha. Hela poängen med detta feedback-forum är ju för allas bästa och vi ska kunna utveckla oss.
Men det är ett ömsesidigt förhållande. Vi gör detta frivilligt och ideellt. Och när endel användare bara kastar skit och kräver demokrati kan det kännas bra att säga till var linjen går.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 16:11
Ursprungligen av Sidde:

Det är väldigt bra med feedback från användarna så man kan förändra sig och erbjuda det användarna vill ha. Hela poängen med detta feedback-forum är ju för allas bästa och vi ska kunna utveckla oss.
Men det är ett ömsesidigt förhållande. Vi gör detta frivilligt och ideellt. Och när endel användare bara kastar skit och kräver demokrati kan det kännas bra att säga till var linjen går.

Sidde, du verkar ta detta väldigt personligt. "Kastar skit" är ett uttryck som jag inte tycker passar alls. En aning överdrivet, eller hur?

Visst, ni gör jobbet friviligt, och jag tycker nog jag poängterade hur bra jobb ni gör i det först inlägget. Dessutom namngav jag Baron just av skälet att jag hoppades att du och andra inte skulle känna sig träffade den här gången.

Men vi medlemmar "jobbar" också frivilligt. Det är alltså ett ganska likvärdigt förhållande vi har till varandra. Och medan ni har möjligheten att handgripligen rätta till våra misstag, så har vi inga andra medel än att skriftligen och öppet kritisera er när vi tycker att ni gör misstag gentemot oss.

Och "linjen" är ju inte fast eller fixerad av någon gudom, helt omäjlig att rubba eller flytta. Det är ju vi, tillsammans, som placerar den där vi, tillsammans, tycker att den ska vara.

Danne

EDIT: Argh... en massa stavfel i förra och detta inlägget. Orkar inte rätta....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 15:53
Ursprungligen av Sidde:

Sedan en tid tillbaka har vi bestämt att vi meddelande när vi tar bort trådar som inte kanske uppfattas som helt uppenbara varför de tas bort. Men vissa trådar, där till och med trådskaparen vet att det är fel, känns lite onödigt och tidskrävande att lämna meddelanden, framförallt när det inte finns en lika smidig funktion för att meddela trådskaparen som att ta bort/flytta/editera trådar.

Jamen, nu förstår du ju inte vad jag menar, och "försvarar" ett system som inte funkar med just samma system - som alltså inte funkar. Jag menar att ni inte ska sitta och bedöma om huruvida trådskaparen förstår eller inte förstår. Det handlar inte om det. Det handlar om att skapa en bra stämning, att alltid göra något som tillhör vanligt hyfs. Varenda gång. Det är ju då ni slipper gissa och ibland missa.

Dessutom anser jag att samma sak ska göras när separata inlägg tas bort: skicka ett mail eller ett PM och tala om det.

Ursprungligen av Sidde:

Och till er revolutionärer.
Vi tar till oss er kritik och vi för en diskussion om möjliga förändringar.

Bra. Men varför inte börja svara på lite feedback också?

Ursprungligen av Sidde:

Men tona ner snackat om demokrati, rättvisa och medlemmarnas bästa. Detta är inte en demokrati, det finns ingen rättvisa och ni talar inte för alla.

Det är ofta jag ser folk haspla ur sej just det där. Inte minst Martin brukar dra till med nåt liknande när argumenten tryter. Naturligtvis är det ingen formell "demokrati". Men säger man så, så har man nog inte tänkt efter så noga hur ett forum är uppbyggt och hur det fungerar. Eller så vet man det mycket väl hur det funkar, men vill ändå försöka få folk i forumet att tro annorlunda.

För så här är det:

En gång i tiden ordnade Martin plats för folk i Sverige att snacka Macintosh. Åsså såg han till att forumet fungerade tekniskt, och att det var så användavänligt som möjligt. Det var faktiskt allt han gjorde, mycket förenklat. Själva innehållet, dvs "produkten" som började attrahera fler medlemmar, skapades av medlemmarna själva - inte Martin.

Det är fortfarande till 99% medlemmarnas förtjänst att 99mac finns och fortfarande drar till sig nya medlemmar och nya sponsorer. Det är mängden medlemmar som gjort att 99mac knoppats av sig på olika sätt, och det är medlemmarna som är grunden för Martin nya projekt med 99bonus.

Om man då börjar mästra medlemmarna, eller leverera arroganta komentarer, eller strunta i att lyssna på önskemål, så ökar givetvis risken att en del medlemmar tappar intresset och försvinner. Har man tur, så är det bara ett fåtal. Men är det fler, eller t.o.m. några tongivande medlemmar, så är det självklart så att hela bygget kan råka i gungning.

Man kan ju sedan bara försetälla sig olika scenarier, hur bra eller illa det kan gå, och hur stor effekt olka resultat kan ha på andra projekt som t.ex. 99bonus.

Av en slump har jag ett exempel där just detta hände: www.kalimera.se, där tusentals skandinaviska Greklandsresenärer under många år hade byggt upp ett suveränt forum. Tyvärr blev forumledningen lite för stöddiga, satte upp regler som ingen gillade och bar sig dumt åt i största allmänhet - trots ideliga protester och vädjanden från medlemmarna. Till slut tröttnade folk. Inom bara några veckor hoppade lejonparten av medlemmarna av och registrerade sig istället på en helt norsk sajt om Grekland. Kalimera tappade i princip alla annonsörer och är tillbaka på ruta ett igen....

Så visst har du och Martin och andra helt rätt som säger att det inte är en demokrati per definition. Men vad du än vill kalla det, så är det medlemmarna som gör 99mac.

Ursprungligen av Sidde:

Att sedan använda personangrepp som ett medel är bara fult och olämpligt.

Nej, det är varken fult eller olämpligt. För det första är det inte ett "angrepp" alls. Det är kritik. "Angrepp" låter som en kvällstidningsrubrik, men om du läser vad jag skrivit, så är det snarast ett par synpunkter - eller "kritik".

För det andra så ville jag inte att min kritik skulle uppfattas som att den pekade åt fel håll. Jag ville inte att någon annan skulle missförstå och känna sig kritiserad.

För det tredje så är Barons roll att representera 99mac. Han är en fullvuxen, "offentlig" person, och har valt att vara det självmant. Det är i den rollen som jag kritiserar honom.

Sen finns det några skäl till. Men nu ska jag gå och fika....

Danne

Ursprungligen av eriken:

Tycker det vore schysst med ett meddelande om varfor traden togs bort. Forhoppningsvis e det ju inte sa manga tradar som tas bort varje dag sa att en moderator borde ha gott om tid over till ett meddelande.

Jag försöker att alltid meddela vederbörande om jag tar bort en tråd etc.

Ställer mig dock en aning frågande till ditt påstående om att vi skulle ha "gott om tid". Vi får inte en krona betalt och arbetar helt ideelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 15:44
Ursprungligen av Kristofer:

Jag försöker att alltid meddela vederbörande om jag tar bort en tråd etc.

Ställer mig dock en aning frågande till ditt påstående om att vi skulle ha "gott om tid". Vi får inte en krona betalt och arbetar helt ideelt.

Har som sagt ingen aning hur manga tradar ni tar bort per moderator per dag, men for att undvika 'tjaffs' och uppkomsten av sana har tradar verkar det ju vara en enkel losning. Sen visst far ni gora hur ni vill det ar ju erat forum.

Det var bara min asikt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-17 16:12

Hur kan det komma sig att det är samma handfull medlemmar som återkommande får sina trådar raderade och som alltid tar upp detta till "diskussion"?
Kan det vara så att det finns ett visst mått av "bråkmakeri" och medvetet gränsöverskridande?
Kan det vara så att moderatorer/administratörer tröttnar på tillrättavisningarna efter som de uppenbarligen inte har någon effekt?
Det har sagts förr och kan sägas igen: passar inte galoscherna är det ju bara att lämna. Men att försöka dra med andra användare genom att mer eller mindre uppvigla med klagomål är synnerligen trist.
Av alla de tusentals användarna här är det bara några få som "råkar ut" för administrationens "godtycke", men det blir gärna de som hörs mest.

99mac har alldeles klart vuxit rejält de senaste åren och den här träliga attityden kring "reglerna" har blivit det som skapar den otrevliga stämningen som ibland upplevs.
För 2-3 år sen hade ju 99mac till och med ett Off Topic som fungerade utan att trådar blev raderade och folk spydde galla om allt och alla i trådarna.

Ett gott råd till slut är ju att om man har den minsta misstanke om att man kan gå över någon gräns för vad som kan anses acceptabelt (vilket de flesta lär sig vad som är efter en kort tid på ett forum) bör man ju helt enkelt låta bli att posta det!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 16:20
Ursprungligen av bollman:

Hur kan det komma sig att det är samma handfull medlemmar som återkommande får sina trådar raderade och som alltid tar upp detta till "diskussion"?
Kan det vara så att det finns ett visst mått av "bråkmakeri" och medvetet gränsöverskridande?
Kan det vara så att moderatorer/administratörer tröttnar på tillrättavisningarna efter som de uppenbarligen inte har någon effekt?
Det har sagts förr och kan sägas igen: passar inte galoscherna är det ju bara att lämna. Men att försöka dra med andra användare genom att mer eller mindre uppvigla med klagomål är synnerligen trist.
Av alla de tusentals användarna här är det bara några få som "råkar ut" för administrationens "godtycke", men det blir gärna de som hörs mest.

99mac har alldeles klart vuxit rejält de senaste åren och den här träliga attityden kring "reglerna" har blivit det som skapar den otrevliga stämningen som ibland upplevs.
För 2-3 år sen hade ju 99mac till och med ett Off Topic som fungerade utan att trådar blev raderade och folk spydde galla om allt och alla i trådarna.

Ett gott råd till slut är ju att om man har den minsta misstanke om att man kan gå över någon gräns för vad som kan anses acceptabelt (vilket de flesta lär sig vad som är efter en kort tid på ett forum) bör man ju helt enkelt låta bli att posta det!

Du menar de ar i ngn slags 'tratsalder'?

Bortsett fran vilka medlemmar som nu har dessa problem kan det val inte vara en dalig riktlinje att skicka ett PM om varfor en trad blir last/borttagen?

Ursprungligen av eriken:

Bortsett fran vilka medlemmar som nu har dessa problem kan det val inte vara en dalig riktlinje att skicka ett PM om varfor en trad blir last/borttagen?

Inte alls. Det vore mycket önskvärt. Problemet är att forumprogramvaran inte har något sådant inbyggt. Därför krävs det att moderatorn manuellt gör jobbet. Det är inte lätt när 99mac-arbetet sker på arbetstid under kafferasten eller när chefen vänder ryggen till.

Vill också förtydlig; 99mac-gänget är inte likställt med det gäng som får betalt av Björnström och som jobbar med kringtjänster såsom 99bonus och Mac.se. Kanske behöver organisationen komminuceras tydligare.

/c, gammal räv

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 16:45
Ursprungligen av bollman:

Hur kan det komma sig att det är samma handfull medlemmar som återkommande får sina trådar raderade och som alltid tar upp detta till "diskussion"?

Mja...jag har ingen aning om ifall det är samma personer som får sina trådar borttagna, och om detta är "en handfull" medlemmar - eller tusen. Jag tror inte att du heller vet något om det, så vi kanske inte ska spekulera om det, och framförallt inte ge sken av att det är nåt slags fakta.

Ursprungligen av bollman:

Det har sagts förr och kan sägas igen: passar inte galoscherna är det ju bara att lämna.

Varför det? Är det inte bättre att försöka ändra på saker & ting?

Ursprungligen av bollman:

Av alla de tusentals användarna här är det bara några få som "råkar ut" för administrationens "godtycke", men det blir gärna de som hörs mest.

Jag tror inte det. Det är nästan alltid så att du har en ganska stor grupp som aldrig orkar eller vill klaga, hur illa dom än tycker om något. I konsumentsammanhang brukar man prata om att 95% är tysta och bara 5% kritiserar. Jag vet ju naturligtvis inte om samma förhållande gälelr på 99mac.

Men som i samhället i övrigt, så är det alltid en mycket liten grupp som försöker åstadkomma förändringar. Den stora massan följer bara med, men är sedan ganska ofta nöjda med förändringen.

Ursprungligen av bollman:

99mac har alldeles klart vuxit rejält de senaste åren och den här träliga attityden kring "reglerna" har blivit det som skapar den otrevliga stämningen som ibland upplevs.

Exakt! Det har blivit för mycklet diskussioner om detta. Frågan man måste ställa sig då är ju om det är diskussionerna eller reglerna som är orsaken...

Ursprungligen av bollman:

Ett gott råd till slut är ju att om man har den minsta misstanke om att man kan gå över någon gräns för vad som kan anses acceptabelt (vilket de flesta lär sig vad som är efter en kort tid på ett forum) bör man ju helt enkelt låta bli att posta det!

Jajamän. Håller med. Men om man inte vet, då? Det är ju det som är problemet.....

Ursprungligen av bollman:

Hur kan det komma sig att det är samma handfull medlemmar som återkommande får sina trådar raderade och som alltid tar upp detta till "diskussion"?
Kan det vara så att det finns ett visst mått av "bråkmakeri" och medvetet gränsöverskridande?
Kan det vara så att moderatorer/administratörer tröttnar på tillrättavisningarna efter som de uppenbarligen inte har någon effekt?

Man måste väl herregud få reflektera över beteenden hos ledningen? Jag kan säga att innan sent i förra veckan hade jag aldrig ifrågasatt någon administratör eller moderator eller någon annan auktoritet här på 99mac.
Då jag efter ett korkat beteende och inlägg ställde frågor kring administrationens flöden och bestämmelser startar detta en snöbollseffekt som eskalerar i att vicesheriffen tar sista ordet och stänger tråden i fråga.
Jag är ingen bråkmakare, och det var inget "medvetet gränsöverskridande" utan bara ett misstag och lite dumhet från min sida.
Tar man på sig ett uppdrag som är så omfattande och faktiskt viktigt som att administrera världens bästa macforum, så måste man ju kunna ta emot kritik, svara på frågor, ge svar på feedback och förklara sitt arbetssätt, har jag fel?!?
Skulle jag, eller nån annan här, vilja sabotera eller maka bråk på 99mac så skulle det vara väldigt lätt men det är ju inte det det handlar om. Jag skulle då sannerligen inte göra det genom att söka en diskussion och försöka få svar på frågor. Tro det eller ej, men vi försöker, i våra ögon, göra 99mac bättre inte sämre.

Det här är konstruktivt. Helt vanlig konfliktteori.
Det är bra att vi har den här diskussionen, och att vi har den öppet.
Även om det finns en del namn som har figurerat i dessa sammanhang tidigare så finns det ju också garanterat helt nya, (som mitt eget). Vi har också saker att säga, och vi "arbetar också gratis" för 99mac(svara på frågor, ställer frågor och för tankar och diskussioner frammåt).

Ursprungligen av bollman:

Det har sagts förr och kan sägas igen: passar inte galoscherna är det ju bara att lämna. Men att försöka dra med andra användare genom att mer eller mindre uppvigla med klagomål är synnerligen trist.

Visst skulle man kunna dra här ifrån, men det vill vi ju inte. Vi gillar ju 99mac, och återigen; det här kan inte ses som något annat än konstruktivt.
Att det är flera personer med i den här diskussionen verkar du se som att visst folk försöker dra med sig fler folk i nån konstig konspiration för att dra här ifrån. Jag tror att det är en vettigare tanke att det finns fler personer som ser problem och vill diskutera fram lösningar, eller i alla fall påvisa att det finns en opinion för sådana.

Ursprungligen av bollman:

99mac har alldeles klart vuxit rejält de senaste åren och den här träliga attityden kring "reglerna" har blivit det som skapar den otrevliga stämningen som ibland upplevs.
För 2-3 år sen hade ju 99mac till och med ett Off Topic som fungerade utan att trådar blev raderade och folk spydde galla om allt och alla i trådarna.

Sant, och med ökat medlemsantal har det följt en än mer professionell profil av 99mac som är helt förståelig med tanke på sponsorer och reklam. Men då måste man väl ändå som vanlig medlem kunna begära en proffsig administration också, som svarar på feedback och frågor utan att ta det som personlig kritik eller myteri??

Ursprungligen av bollman:

Ett gott råd till slut är ju att om man har den minsta misstanke om att man kan gå över någon gräns för vad som kan anses acceptabelt (vilket de flesta lär sig vad som är efter en kort tid på ett forum) bör man ju helt enkelt låta bli att posta det!

Självklart är det idealet, och i såfall blir alla administratörer arbetslösa vad det gäller att plocka bort trådar som är off topic
Men tyvärr så kommer det alltid att behövas ett sådant arbete och hur detta administreras bör man som medlem ha rätt att fråga om utan att bli avsnoppad eller tagen för bråkmakare.

Bevaka tråden