Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av minne i MacBook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-10-14 11:06

Skall snart köpa en macbook. Tänkte köpa minnen separat då det är så dyrt att göra det via applestore. Finns det några hinder att byta ut båda 256mb som sitter med mot 2x1gb själv. Eller kan man bara plocka ut en av de på 256mb?

Säkert dum fråga men svår om man har noll koll!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-14 11:17

Det är bara att byta. Det enda jag hade problem med var att först hitta tillräckligt små skruvmejslar, och sen att trycka in minnet tillräckligt långt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-14 13:08

Ja skruvarna var verkligen små. Och ja... man måste använda mer kraft än vad man tror när man ska trycka i dem. Försiktigt men bestämt är melodin för detta.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 19:43

Du kan byta ett eller båda minnena. Jag har satt i 1Gb och har kvar 256Mb i den. Gick hur lätt som helst

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-10-14 22:24

Tack så mycket!

Till MacBook ska du ha samma storlek på minnet i båda slot:arna för bästa prestanda. MacBook Pro har inte det kravet.
Skruvmejsel som passar är en Philips 00.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-15 08:51

Vad är orsaken till att man skall ha samma storlek på både minnena i MacBook? Den har jo bare 1 procossor, så det borde inte göra nån skillnad på hur minneskonfigurationen ser ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 09:32
Ursprungligen av smurf:

Vad är orsaken till att man skall ha samma storlek på både minnena i MacBook? Den har jo bare 1 procossor, så det borde inte göra nån skillnad på hur minneskonfigurationen ser ut.

Den har dual channel minnen. Hur mycket skillnad det gör har jag aldrig lyckats hitta så förmodligen är den inte stor. Har man begränsat med stålar kan man absolut köra olika först för att senare köpa en likadan sticka till som jag tänkt
Fast jag tycker allt flyter så bra med 1+256 så det är ingen panik.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 10:30

Lite off topic, men finns det någon sida som visar hur minnespriserna har varierat det sista året eller så?

prisjakt kan väl visa hur det svängt senaste tiden... minns inte hur långt tillbaka i tiden den går men de har statistik ialf. då tror jag också de är modell för modell och inte något genomsnitt för alla modeller.

Funkar dessa minnen?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322830

står 240 pins. men man ska ha 200 pins va?
fattar inte riktigt vilket minne jag ska välja det finns så jäkla många.

help me please
//K

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 06:35
Ursprungligen av Kristoffer N:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322830

står 240 pins. men man ska ha 200 pins va?
fattar inte riktigt vilket minne jag ska välja det finns så jäkla många.

help me please
//K

Det där är fel!

SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz 200pin ska det vara! Lägre PC värde går men då nyttjar du inte max i din dator.
Exakt dessa kör jag. Fungerar felfritt till bra pris!

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=85800

ja jag såg de senare att det var helt fel minne. hittat rätt nu.
ok hittat Twinmos minne nu. köper dom. läste någonsans att det det e samma minnen som macoteket säljer. och då e det säkert bra.

1
Bevaka tråden