Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallation och omformatering på Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej everybody:

Jaghade lite frågor ang användandet av Mac datorer.
Jag har en ibook G4 som jag köåte för 2 år sedan. Jag undrade hur man kan avinstallera ett program? D räcker väl inte m att bara deleta den lr hur?

Sen så undrade jag oxå hur man kan skapa en backup av sin HD ifall ngnting skulle hända m datan.

Kan man oxå formattera sin Mac lr?

Skulle va tacksam om ngn kunde hjälpa mig m dessa frågor för jag e ganska ny på Mac området.

MVh

CIAO

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 01:40

Du kan mer eller mindre slänga dom, beroende på hur dom installerades. Program som man bara "drar in" som firefox och transmit är bara att slänga. AppZapper (shareware) kan ta bort det mesta. Jag skulle rekommendera att du bränner filer du är intresserad av, t.ex. allt i din hem-mapp, till en CD. Slutligen så tycker jag att det kan hjälpa att formatera (installera om och radera startskivan) ibland, för att rensa bort skit program lagt in, osv. En fräsh start, kort sagt.

Programmen ligger i programmappen och de kan du ta bort genom att dra dem till papperskorgen och tömma. Då är programmen borta (eller avinstallerade).

Även om programmen inte finns kvar kan de ha haft resurser. Till exempel GarageBands alla loopar ligger inte i programpaketet i programmappen utan i en av biblioteksmapparna. Det har flera praktiska fördelar men gör det lite krångligare.

Den smidiga lösningen brukar vara att använda vanlig filsökning, söka på programmets namn och plocka bort allt som har med programmet att göra.

Du kan formatera och installera Mac OS X från de CD-skivor som följde med datorn. Sätt in skivan med Mac OS X, starta om och håll inne C tills du hör att datorn läser från skivan.

Det räcker med att radera programmet. Det som ser ut som en programfil är egentligen en katalog som särbehandlas av systemet så den går att dubbelklicka mm. men som innehåller rubbet av mysko filer som programmet behöver.

Vill du formatera behöver du någon extern startskiva eller installationsskiva. Man kan välja att partitionera och vilka filsystem dessa ska formateras i.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 22:22

Följer iLife med på installtionsskivorna man fick med till macbook?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:46

nej det är instalerat på datorn innan

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 09:44

OK. Så för att få tag på iPhoto exempelvis efter omformatering så måste man köpa programvaran? Beigt...

Ursprungligen av Elamite:

OK. Så för att få tag på iPhoto exempelvis efter omformatering så måste man köpa programvaran? Beigt...

Absolut inte. Det skall finnas originalskivor med maskinen. (Har man kastat dem är det väl OK att skylla sig själv?) Nu vågar jag inte lova att man kan kopiera just iPhoto direkt från en installation till en annan, men ofta räcker det att bara ta med programmen i sin backup och lägga in dem igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 09:56

Nä, men det är väl klart att om datorn innehöll iLife vid leverans (vilket MacBook gjorde) så finns det på installationsskivorna.

Jag har själv blåst min MacBook och ominstallerat allt (bytte HD) och garanterar att allt (inklusive iLife) finns på installationsskivorna.

Däremot får man möjlighet att välja och vraka bland extraprogrammen när man installerar (om man t ex vill spara 2 GB genom att inte installera GarageBand).

På de medföljande skivorna brukar det finnas något som heter något i stil med "installera bundlad programvara". Där brukar det mesta finnas för separata installationer.

Allt som följde med datorn går dock att installera igen i efterhand från de skivorna.

1
Bevaka tråden