Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det enda sanna tangentbordet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 22:30

Är det någon annan än jag som använder och älskar IBM Model M?

Ser inte mycket ut för världen, men de här 20 år gamla tangentborden är otroligt sköna att skriva och slår så gott som alla tangentbord idag. Dessutom är de otroligt hållbara och det sägs att man kan slå ihjäl nån med ett och fortfarande använda det efteråt Det väger liksom 2.25 kg Också första tangentbordet nånsin med den här layouten som används än idag.

Det speciella med dessa tangentborden är deras klickdesign som innebär att när man trycker på en tangent trycks den ser som vanligt, sedan gör den lite extra motstånd klickar den högljutt och åker hela vägen ner direkt. Man vet exakt när man tryckt på en tangent tack vare denna fysiska bekräftelse. Det äger ut alla nya tangentbord som använder billiga gummimator utan tydliga gränser för när tangenten är nedtryckt. Har också märkt att jag nästan aldrig trycker ner fel tangent med de här gamla tangentborden.

Som en recension säger:

"The old-style buckling spring keyboards are, for usability and durability, the best ever made, and I for one don't mind paying top dollar for 'em"

Tangent i genomskärning

Ngn annan här med en passion för dessa underbara tangentbord? XD

Själv har jag en modell tillverkad 26/9 1989 kl 13.34. Med svensk tangentbordslayout.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-16 22:35

Jag har också ett sånt tangentbord men använder det inte längre.

Finns det DIN -> PS/2 -> USB så jag kan använda det till min PC?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 22:41

Mitt har PS/2 (jag har även en PS/2 Om ngn nu vet vad det är.... Men den har inte åldrats lika bra som tangentbordet...). Men jo, visst finns det DIN > PS/2 och PS/2 > USB. Det borde funka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 23:49

Konstigt det där. Så länge tangentbordet inte låter massor så vänjer jag mig vid det bordet som jag för tillfället sitter vid snabbt och glömmer sedan bort det.

Sedan är det ju viktigt att det är snyggt också. Som Apples nuvarande, det är snyggt det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:19

Känslan är mkt viktigare för mig dock. Bryr mig inte så mkt hur det ser ut ärligt talat. Gillar dessutom ljudet hos Model M skarpt.
http://www.youtube.com/watch?v=vQI4Jtc0vak

Förresten har jag ändrat om alla de löstacbara tangenterna nu, och försöker lära mig Dvorak-layouten... Känns som att skriva för första gången :s

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:KB_Svorak.svg
"The Dvorak layout was designed to address the problems of inefficiency and fatigue which characterized the QWERTY keyboard layout."

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:26

Jag la undan mitt för länge sedan

Fanns den med svenska tangenter skulle jag inte tveka en sekund att införskaffa en Tactile Pro från Matias. Funderar på att skaffa en ändå bara för programmering.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 17:21

Ja de gamla Extended-tangentborden är jäkligt sköna också. Har ett sånt liggande. Men Model M drar ändå det vassaste strået

IBM-tangentbordet, är det det där vidriga som låter FTJOING FTJOING FTJOING när man skriver på det? Jag hatade det. Apples Extended Keyboard och Standard Keyboard är mycket bättre, sköna att skriva på utan en massa plingande.

Layouten är en historia för sig, det mycket riktigt den vi har än idag och det inget att hurra för utan en av IBMs stora synder mot mänskligheten. Det är flera dödssynder på det:

- ESC flyttades ut från det bekväma hörnet där den satt inom räckhåll, till en enslig plats två rader upp. Platsen den lämnade efter sig använder man så gott som aldrig.
- Control flyttades ner från sin bra, bekväma plats bredvid caps lock till en plats där man helst ska ha tummen mitt i handen för att använda den.
- Sidorna på tangentområdet är raka, vilket gör det svårare att känna exakt var man är, vilket ger fler felslag.

Speciellt dåligt är detta för Emacs-användare som använder ESC och Control väldigt mycket och givetvis vill ha dem på bra platser. Naturligvis vänjer man sig, många har aldrig använt något annat, men det är fortfarande rena vansinnet. En korkad lösning blir inte mindre korkad om man gör det till världsstandard.

Model M är ett härligt tangentbord. Jag har tyvärr inget, men däremot har jag en Modell M1 som har samma klickljud men är betydligt mindre och lättare. Senare kom en Modell M2 som såg likadan ut men som saknade klicket.

Jag tycker apples nuvarande är oöverträffat i desktop sammanhang. Men allra skönast att skriva på tycker jag lätt är det som sitter i min 15" PB.
Jag minns dock tiden då jag hade en amiga 500 och min kompis niklas hade ett IBM model M. Han kunde skriva jättefort, utan att titta på tangenterna och jag var så sjukt imponerad av hur häftigt det lät.
Då var det min våta dröm!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 20:38

LOL. Ja, det är fortfarande betydligt snabbare än de flesta andra. Amiga 500s tangentbord är inget vidare men det är väl helt OK antar jag.

Den gamla pärlan
Ett sådant ligger allt här nånstans... jag tycker också om det och har funderat på att börja använda det faktiskt. Problemet för mig är väl mest att det saknar en motsvarighet till apple-tangenten annars hade jag nyttjat det i skrivande stund.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 10:50

Men å andra sidan slipper man Windows-tangenten också

  • Medlem
  • 2006-10-18 14:08

...jag har haft PowerBook som enda dator sen 1999 och kan numera knappt skriva på ett "stationärt" tangentbord - man snubblar ju på de höga tangenterna!

1
Bevaka tråden