Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SKYPE-ljud

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SKYPE ljud problem
Jag har problem med ljudet, både in och ut i SKYPE.
1. Ljudet hackar sig fram med avbrott.
2. Ibland uppstår Echo (har headset)
3. Ibland som ljudet har packar ihop sig. Låter tidvis som Kalle Anka. (intervaller)
4. Använder mig av Bredband 10Mb.

a) Vilka inställningar och var behöver jag göra?
b) Skall jag ställa in (enligt Skype) port 80/145 ?
c) Vad är TCP och UDP ?

TACKAR PÅ FÖRHAND.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 12:51
Ursprungligen av nilserikp:

SKYPE ljud problem

c) Vad är TCP och UDP ?

TCP = Transmission Control Protocol. Detta protokoll har "leveransgaranti" på paktetn, dvs mottagande part skicka en bekräftelse på att data kommit fram korrekt. Annars skickas datapaketet om. TCP är bra när det är viktigt att data kommer fram korrekt, tex vid filöverföringar.

UDP = User Datagram Protocol, här skickas data "blint". Inga omsändningar görs. UDP används mest när hastigheten är kritisk men det inte är så farligt om lite data förvinner, ex vis vid VOIP.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-16 17:54

Du skall inte behöva göra några inställningar alls egentligen... oftast lirar skype hyggligt direkt out of the box.

Sen kanske din router trilskas eller datorn... händer detta alltid eller bara vid skype out-samtal?

Ljudproblemet har jag bara i SKYPE.

Installera om programmet. Ta senaste betan eller senaste skarpa.

Hade detta problem förr, men installerade den senaste versionen och vips var det borta

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-20 09:21

En god vän, och numera switcher har haft skypeproblem - bra mottagning men värdelös sändning... felet visade sig ligga i routern och slog igenom på både skype, ichat och gtalk med ett syntetiskt och intermitent ljud.

Jag har en NETGEAR-router. (DG834V2) Kan man göra inställningar i denna så att Skype fungerar bättre? HUR???!!!
Skype-ljudet är bättre men, men, men.
1. Mottagaren hör sig själv. Jag har headset.
2. Tillfälliga avbrott som gör att det blir svårt att lyssna.
3. Ibland har jag själv också eko.

anm. 24MB- ADSL

Ursprungligen av nilserikp:

Jag har en NETGEAR-router. (DG834V2) Kan man göra inställningar i denna så att Skype fungerar bättre? HUR???!!!
Skype-ljudet är bättre men, men, men.
1. Mottagaren hör sig själv. Jag har headset.
2. Tillfälliga avbrott som gör att det blir svårt att lyssna.
3. Ibland har jag själv också eko.

anm. 24MB- ADSL

Inte för att jag tror på detta men.... kolla vilken port Skype har o rikta det rätt i routern. Kan vara värt ett försök. Har märkt att jag får bättre kvalitet på ett populärt fildelningsprogram som jag använder till HELT LAGLIGA saker

1. Jag fick inte bort det gamla SKYPE-prog. "SKYPE 1.5" Drog iconerna till papperskorgen.
2. Hämtade hem SKYPE 2.5. och installerade i program-mappen.
3. Startade SKYPE och kollade vilken version. Men ack gamla versionen.

Nu blev det komplicerat för mig.
1 Var hittar jag Skype-porten?
2 Hur riktar jag den mot routern?
anm. Är ganska ny på MAC (2mån).

I inställningar i skype bör du hitta det. Typ advanced & incoming port connection
Det numret ska ska peka på din dators ip-nummer som det har på lokala nätverket. Det ställer man in i routern.

Osäker på om det kommer att höja ljudkvaliten. Någon annan som vet?

incoming port connection är 27239.
Hur ställer jag det i Routern. Netgear DG834V2 ?

1
Bevaka tråden