Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yes! Fick min Mac Mini Core Solo idag... min nya reserv- samt media dator!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 12:42

Har haft problem med min MacBook (random shutdowns) som jag skickade på reparation idag... samma dag som jag fick min Mac Mini. Tråkigt med MacBooken men jag kommer att klara mig med Mac Minin tills den kommer tillbaka... Och när den kommit tillbaka flyttar Mac Minin till vardagsrummet och blir till media dator (EyeTV mm).

Känslan av en ny Mac (trots att det är den billigaste Macen och helt i grundutförande) är oslagbar... Jag vill bara skriva något positivt i dessa tider av random shutdowns och allt... MacBooken lyckades vara påslågen tillräckligt länge så att jag kunde överföra allt från den till MacMinin... Apple-upplevelsen är underbar! Trots att datorer kan krångla fungerar det alltid stort sett! Jag kan fortsätta med mina arbetsprojekt där jag slutade på MacBooken... Det är underbart med Apple!

Dessutom hade jag en ursäkt till frugan för att skaffa mig en Mac till Ur ont följer alltid något gott

Edit. Glömde att nämna att jag också köpte en 19 tums TFT skärm ViewSonic VA902. Apple tangentbord och mus hade jag från förut.

  • Medlem
  • 2006-08-30 13:19

då ska du göra mig en tjänst.. du ska gå in på quicktimes hd-gallery och testa hur bra din core solo spelar 720p samt 1080p hd-material. då blir jag jätteglad. tror du att du kan testa det till mig?

kenny

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-30 16:46

Min upplevelse med Core Solo är att det är lugnt så länge du kör hd-materialet i Quicktime. VLC hackar när bitraten blir för hög...

Även om du kör Divx HD genom ett Quicktime-plugin hänger inte Solon med riktigt.

H.264 är däremot fläckfritt genom Quicktime med Solon.

  • Medlem
  • 2006-08-30 19:04

vilka upplösningar talar vi om här? 720p? det känns lite kasst om den inte klarar en divx i 720p med en h.264.. komprimeringen är väl mer avancerad i den senare och borde vara tyngre att koda av tycker jag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-31 12:53

Fast h.264-stödet i Quicktime är ju native Apple-kod och dom är väl lite bättre på att optimera än vi andra dödliga än så länge...

Divx och Xvid-plugin:et till Quicktime är ju ett ofärdigt OpenSource-projekt. Det blir säkert bättre. Bättre att gardera sig med en Core Duo istället så slipper du vänta...

  • Medlem
  • 2006-08-31 14:54

mjo.. det är ju sant förvisso..

men jag tycker att det är en viss skillnad på en filmspelare för 8000 och en för 6000..

men jag undrar fortfarande vilken upplösning du testat köra materialet i.. för tvnjag ska köpa klarar ändå bara 720p, så jag har ändå ingen glädje av att kunna spela 1080p..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 18:02

Man har alltid glädje av att kunna spela upp både 720 och 1080p även om ens TV inte hanterar det högre formatet. Om / när HD blir mer utrbrett kan mycket väl 1080i/p bli standard och då vill man gärna inte sitta med hårdvara som inte orkar spela upp materialet.

Jag tvivlar på att en core solo fixar 1080p - 720 är nog redan där gränsfall. iMac / MacBook Pro fixar 1080p men det är fortfarande sämre än dubbla G5:or gör det.

  • Medlem
  • 2006-08-31 22:46

jag kör 1080p på min imac helt utan problem.. och då snackar vi inte siffror i ett program, utan upplevelse.. och då är jag ändå rätt svår när det gäller sånt..

personligen tror jag inte 1080 kommer bli standar på många år.. de tv som stödjer det är svinigt dyra och väldigt få.. och det kommer ta tid innan det sjunker.. dessutom tror jag inte att ögat kan se någon skillnad på det på några meters avstånd vilket ofta är normalt vid tv-tittande.. men visst, du har ju en poäng..

jag har läst att en core solo ska klara 720p utan några som helst problem med en framerate på 24 hela tiden.. men hatt den sänks direkt av 1080..

kanske får jag likförbannat skrapa till en core duo ändå..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-03 09:30

Du kan ju alltid uppgradera den i efterhand. Core Duo-processorernas pris kommer ju att sjunka som en sten under vintern. Då kan du ju dessutom uppgradera till något ballare än en CD 1,66.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 13:16

Jag har Solo och den funkar faktiskt jättebra på 720p på min LCD. 1080p har jag testat och köra med det hackar något mer, ibland så går det knappt. Men med lite mer minne så tror jag den klarar av det galant!

Jag undrar en sak? om man ska byta från Core Solo till Core Duo 2 funkar det och vart kan man beställa det? Är det speciell storlek på processorn??

Ursprungligen av Sansprofit:

Jag undrar en sak? om man ska byta från Core Solo till Core Duo 2 funkar det och vart kan man beställa det? Är det speciell storlek på processorn??

Ja, det fungerar.
http://www.99mac.se/nyhetstips/94606-mac-mini-core-solo-uppgraderad-till-2-16-ghz-core-duo.html
http://hdtv.o0o.it/mini/
http://digg.com/apple/How_to_upgrate_Mac_Mini_to_Core_2_Duo_with_pictures

1
Bevaka tråden