Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av TNT

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag bor i Umeå och väntar på min Macbook som skulle levereras i fredags. Men i torsdags fick jag en lapp i brevlådan där det stod att de försökt leverera mina paket 13:40. Men det hade de inte gjort. Jag var hemma då och hade märkt om de knackat på. Så jag ringde upp dem och de sa att de skulle leverera den dagen efter (fredag) så jag stannade hemma hela dagen, gick inte och handlade, inte på toa och duschade inte för att inte missa när de kommer. Men de dök aldrig upp. Så jag mailade dem och meddelade detta. De bad om ursäkt och skulle skicka ut mina paket på måndag innan tolv. Men nu är klockan 11:40 och de är ännu inte kommit.

Ska det vara så här? Jag bor i Umeå förresten.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 11:55
Ursprungligen av Hambern:

Hejsan

Jag bor i Umeå och väntar på min Macbook som skulle levereras i fredags. Men i torsdags fick jag en lapp i brevlådan där det stod att de försökt leverera mina paket 13:40. Men det hade de inte gjort. Jag var hemma då och hade märkt om de knackat på. Så jag ringde upp dem och de sa att de skulle leverera den dagen efter (fredag) så jag stannade hemma hela dagen, gick inte och handlade, inte på toa och duschade inte för att inte missa när de kommer. Men de dök aldrig upp. Så jag mailade dem och meddelade detta. De bad om ursäkt och skulle skicka ut mina paket på måndag innan tolv. Men nu är klockan 11:40 och de är ännu inte kommit.

Ska det vara så här? Jag bor i Umeå förresten.

Sverker, är det du?:D

Nej, men allvarligt talat så verkar det konstigt och framförallt dålig stil från TNTs sida. För min del har de alltid levt upp till förväntningarna (och lite till, min förra iPod levererades till mig på min gamla skola!). Håll oss uppdaterade med hur det går.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-16 12:04

Jag vet inte hur det är uppe hos er men hos mig i Karlskrona är det Posten som leverar TNT:s paket. Och posten är inte kända för att anställa Sveriges skarpaste...

Kolla mitt inlägg...
http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/105746-tnt-och-posten-inkompetenta.html

Mitt paket skulle leverars den 4, kom den 6:e - helt ok med mig, förutom att postkillen glömde ge mig 2 av 3 kolli. Och jag trodde att allt var nerpackat i det stora paketet...:eek:

De två resterande kollin skall komma idag enligt TNT - jag förväntar mig dock inget!

Vad förväntar dom sig? att man ska ställa in hela sitt övriga liv och bara sätta sig på en stol vid ytterdörren och vänta i en vecka OM någon skulle få för sig att komma förbi med paketen? Varför då inte bara lämna dem på postutlämningen eller motsvarande om man inte är hemma vid första leverans?

Jag ska ge dem den här dagen. Ska stanna hemma till klockan 18:00 och vänta. Sedan skiter jag i det, avbeställer varorna och begär pengarna tillbaka tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 12:40
Ursprungligen av Hambern:

Vad förväntar dom sig? att man ska ställa in hela sitt övriga liv och bara sätta sig på en stol vid ytterdörren och vänta i en vecka OM någon skulle få för sig att komma förbi med paketen? Varför då inte bara lämna dem på postutlämningen eller motsvarande om man inte är hemma vid första leverans?

Jag ska ge dem den här dagen. Ska stanna hemma till klockan 18:00 och vänta. Sedan skiter jag i det, avbeställer varorna och begär pengarna tillbaka tror jag.

Helt rätt!
Ring Apple och klaga på leverantörerna!! De kanske byter till DHL eller FedEX eller UPS eller ... eller DFDS ... eller något annat som också är känt för att INTE fungera... :S
Bäste vore om man kunde gå in i en Apple Store och köpa datorn på PLATS.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 00:11
Ursprungligen av leszek:

Jag vet inte hur det är uppe hos er men hos mig i Karlskrona är det Posten som leverar TNT:s paket. Och posten är inte kända för att anställa Sveriges skarpaste...

Nu ska vi inte vara sånna... *gömmer undan sina gamla arbetskläder*

Fortfarande ingen dator... klockan är 14:17

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-16 14:32

Fick resten av mina grejer av Posten. Sen ringde TNT och dubbelkollade så att Posten levererat! Nu var det lite mer service - men då har jag berättat för dom om brevet jag skrivit till Apple... Tycker inte att man ska behöva köra med utprssning för att få service!

TNT verkar sannerligen vara ett skitföretag - förstår inte hur Apple vågar använda dem. Varför inte bara använda sig av posten? Skitavreglering...

Ringde upp TNT igen och fick nu tala med en snubbe som verkligen var hjälpsam. Lät mig vänta i luren medan han ringde runt kollade upp hur det låg till och frågade sedan om det gick bra att de kom förbi med mina grejer mellan 17-20 ikväll. Eller de och de förresten... De skickar posten... Ironiskt nog... Har visserligen körövning, men får väl hoppa över den då.

Sjukt att det ska behöva hållas på såhär för att något ska hända. Nu återstår det väl bara att se hur pass defekta produkterna är. Men Apple borde verkligen ta sig en funderare över vilka klåpare de skickar iväg sina produkter med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 14:32

Min Macbook har TNT tappat bort mellan Amsterdam och Stockholm. Den kom på ett flyg men aldrig av… "En utredning har startats". Ursäkta?

Apple Store var väldigt "oj, detta har aldrig hänt förr" och har även de "startat en intern utredning".

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:35

TNT har alltid levererat snabbt och i tid för mej. förutom förra macbook pro'n men det var när den uppdaterades så det var apple som segade men det var kanske bättre att få den nya uppdateringen o vänta 3 dagar extra istället för att behöva skicka tillbaka.

Nu har jag äntligen fått min macbook och jag måste säga att den vida överträffade mina förväntningar. OS X kickar sååå mycket stjärt med Win XP. Nu ska jag bara försöka få den där förbannade rabatten på de grejer jag köpte som student. Verkar dock vara skitsvårt.

Jag jobbar på SAS Cargo och kan efter en lång tid av dagliga kontakter med TNT(både freight management och express) konstatera att det sannerligen inte handlar om något "skitföretag". Vad det handlar om är en supply chain som är lite f-ed up, verkar det som.

Min tes:
TNT agerar snarare handling bolag än speditör i den här frågan och säljer själva leveransen efter det att dom har gjort själva importen.
I större städer, och i närheten av deras "hubbar", säljer dom(TNT freight management) leveransen till TNT(express) och på mindre orter och längre från dessa hubar blir det exempelvis Posten.
Detta ger en till mellanhand, och i fallet posten en mindre kompetent sådan. VIlket leder till längre leveranstider och större risk att "tappa bort" saker.

Så tror jag att det fungerar (eller snarare "inte fungerar") och det är som i många andra fall är det glesbygden, och regioner en bit ifrån dom "tre stora" som hamnar i kläm.
Hur har alla som har beställt i storstäderna upplevt leveranser?
Ge mig en anti-tes, så kommer vi kanske fram till en syntes!
Haha, jag min gamla sociolog!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-17 09:08

Det som stör mig vad gäller TNT är deras (des)information...

DHL har alltid ringt mig och kollat om någonting hamnat utanför ramarna av det vi kommit överrens om - som tex en leveranstid! TNT menar på att de inte kan ringa till varje kund som det blir fel för, då de inte har dessa resurser...

Ursprungligen av leszek:

DHL har alltid ringt mig och kollat om någonting hamnat utanför ramarna av det vi kommit överrens om - som tex en leveranstid! TNT menar på att de inte kan ringa till varje kund som det blir fel för, då de inte har dessa resurser...

DHL levererade ett paket till mitt jobb i går genom att ringa en gång på porttelefonen och lämna paketet utanför dörren. Efter känns det inte aktuellt för min del att använda DHL i framtiden. TNT har än så länge (ta i trä) funkat relativt bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 19:54

TNT är säkert bra, men det är inte en tjänst som är lämpad för privatpersoner. I alla fall inte om man inte har tid att sitta hemma och vänta på paket. Då är t.ex Posten eller Schenker Privpak enklare - du får hämta dina prylar nånstans i närheten av där du bor. I Schenkerfallet efter en SMS-avisering (Adlibris erbjuder detta fraktsätt som alternativ till Posten).

Av olika skäl har inte alla möjlighet att få leveransen till jobbet (eller var man nu råkar tillbringa sina dagar) - vilket är där TNT funkar bäst.

Själv fick jag åka till Lapplands Väsby och hämta min iMac.

TNT-snubben kom in genom vår altandörr på baksidan av huset rakt in i föräldrarnas sovrum med min dator De blev lite förvånade hehe.

Jag tror mig veta att själva leveransrutinerna skiljer sig väldigt lite de olika speditörerna emellan. Det är ett avtal som skrivs mellan avsändaren(i det här fallet apple) och leverantören, och jag tycker att det verkar väldigt skummt att apple skulle göra sådana skillnader i leveransavtal som att "ringa ett par ggr på en porttelefon" och "få en underskrift" och därefter ringa och kolla så allt är OK.
Det är nog snarare så att det är olika fall som skiljer sig åt från gång till gång.
cristofer:
hur kunde dom lämna ut sändningen utan kvittens? hade du en skriven fullmakt på dörren? annars skulle ju paketet kunna ha "försvunnit" och speditören ersättningsskyldig...
allt som kommer med flygfrakt, kan vara "truckar" så väl som flygplan, lagras som regel på något av bolagens olika hubbar som mesta dels ligger i norrort, sthlm(om det är en sthlm-sändning) annars blir det väl närmsta post.
hämtade en ibook på posten i vid globen när jag bodde vid gullmarsplan, fast det var tnt express i upplans väsby som hade den på sitt lager.

jag tror att det blir så mycket missnöjje med olika speditörer för att när man har beställt en ny mac är man övertänd på att få hem den, och i och med att apple så uttryckligen har valt tnt som speditör, och alltid är rätt optimistiska med sina leveranstider så får man en syndabock gratis...?

Ursprungligen av Martin Wijk:

cristofer:
hur kunde dom lämna ut sändningen utan kvittens? hade du en skriven fullmakt på dörren? annars skulle ju paketet kunna ha "försvunnit" och speditören ersättningsskyldig...

Det fanns ingen form av fullmakt eller avtalsförändring, och de fick ingen signatur på pappret (vilket även syndes på paketspårningen via webben). Ringde och kollade upp läget med kundtjänsten, och hon sa bara att det inte skulle ha varit så och att det var beklagligt.

Vid ett annat tillfälle så fick vi ny kontorsinredning för x antal tusen kronor avställda i en carport där de stod i fuktigt väder i ett dygn... ingen fanns på plats för att ta emot frakten, så chauffören hade hittat på ett eget förnamn tillsammans med ett redan givet efternamn (finns i vårt företagsnamn) och skrev under själv. Vad är straffet för signaturförfalskning måntro? Minns dock inte vilken firma som gjorde detta.

Nu ska jag inte dra tråden offtopic med detta, så jag stannar här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-19 18:57
Ursprungligen av Christofer:

Vid ett annat tillfälle så fick vi ny kontorsinredning för x antal tusen kronor avställda i en carport där de stod i fuktigt väder i ett dygn... ingen fanns på plats för att ta emot frakten, så chauffören hade hittat på ett eget förnamn tillsammans med ett redan givet efternamn (finns i vårt företagsnamn) och skrev under själv. Vad är straffet för signaturförfalskning måntro? Minns dock inte vilken firma som gjorde detta.

Urkundsförfalskning

I Umeå är det posten som hanterar paketen åt TNT. Glöm att det ska komma fram på avtalad tid, gläds i stället om paketet kommer fram över huvud taget.

1
Bevaka tråden