Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb utan .Mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-15 16:47

Som jag har förstått så behöver man inte ha ett .Mac konto för att lägga upp sin sajt som man gjort med iWeb. Jag har dock två frågor:

Hur exakt ska man göra för att lägga ut en iWeb sajt på internet utan att man har .Mac? Apple förklarar bara .Mac-metoden i sina anvisningsfilmer.

Går det förstnämnda smärtfritt eller behöver man göra diverse modifikationer och installera extra program? Vad kan gå snett?

Tack i förväg..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 16:58

du får publicera till en mapp på datorn och sedan ladda upp till ditt webhotell

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-15 20:40

Hmm..? Hur gör man det då?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-18 09:25

Använd ett ftp-program (jag har lyckats bra med http://cyberduck.ch, som är freeware). Du väljer helt sonika den mapp som iWeb har genererat och kopierar (via ftp) över hela klabbet till den server från vilken din webbplats kan nås. Se till att index-filen, som är den"start-fil" som en webbläsare kommer leta efter följer med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-19 23:15

Så den html-filen kommer att skapas av sig själv, och det är bara att kopiera allt iWeb skapat i en mapp och lägga ut på servern?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-19 23:45

Just!

Vill man vara på den säkra sidan har jag dock hört att man ska undvika svenska tecken och mellanrum i fil- och mappnamn.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-20 17:44

Ok! Ska prova det när jag får en iMac!

(Tar väl en stund men vafan...)

hmm.. jag tror inte riktigt att jag är med i svängarna... : "Du väljer helt sonika den mapp som iWeb har genererat "..

och den är var..?

  • Medlem
  • 2007-01-01 10:49

När du publicerar från iWeb får du välja mapp att spara i. I det läget kan du välja "ny mapp" eller nåt sånt.

Jag använder Cyberduck för att ladda upp min iWeb-tillverkade blogg, men den börjar bli tung att ladda upp nu. Fast jag väljer "synkronisera" vill cyberduck ladda upp hela sajten varje gång. Går detta att ordna, antingen med cyberduck eller annan gratis ftp-klient?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-11 17:49

Jag kör med Transmit och synk funkar inte där heller. Jag tror inte det finns ett ftp-program som verkligen fixar det där med synk. Det är bara fejk enligt mig. Om jag har fel så vill jag veta vilket ftp-program som fixar synk. Tack.

Jag använder iWebSites för att dela upp de olika avdelningarna (siterna), eller vad det kallas. Lyfter sedan "för hand" över hela den mapp som för tillfället avses. (Transmit)
iWebb blir ju tung som bly efter en stund och på det här sättet behåller man också snabbheten. Bara att välja vilken site som skall startas upp !
---
iWebSites

Senast redigerat 2007-01-26 13:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-26 14:32

Anlednignen till att det inte syncas med transmit t.ex.
är att iWeb generar nya filer varje gång, och då ändras ju modifikationsdatiumet på alla filerna..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-01 21:15

Kan min webbsida dela utrymme med en blogg?

Som sagt, kan jag ladda upp min webbsida till samma adress som min blogg? Låter inte troligt? Det borde bli så att webbsidan byts ut mot bloggen eller?:confused:

1
Bevaka tråden