Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta Macbook med på resan?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-16 19:06

Aloha!

Jag funderar på om jag skall ta med mig min macbook på resan (4 veckor Japan) eller inte. Det jag tänkte kunde vara smidigt var att blogga och härja själv och inte via t.ex. resedagboken. Jag hade tänkt ta med mig en extern 2.5" + min 350D först för att sätta mig vid internetcafés och tömma från kameran men det kanske är smidigare att ha en egen maskin.

Rent generellt, vad säger folk som har haft med sig bärbara (eller saknat dem?) på semestern? Är det onödiga kilon man bär med sig och ständigt oroar sig för stöld eller är det sjukt smidigt när man vill kolla på film, skriva dagbok/blogga osv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-16 19:07

Bör kanske tillägga att jag inte använd iWeb eller motsvarande men förutsätter det är bra skit som jag lär mig på flyget ner

Tänk på detta om du flyger
http://www.macfixit.com/

Ursprungligen av Pocahontas:

Tänk på detta om du flyger
http://www.macfixit.com/

har inte macbooken ett mindra agg, alltså mindre/svagare laddare än macbook pro. har för mig att macbookens agg ä på 65W. men är inte 100 på det

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-16 21:06

Jag hade min iBook G3 med mig till japan under fyra veckor. Med tanke på att jag tog cirka fyratsen bilder under tiden så var det ju praktiskt (man kan iof se det som mer praktiskt att frånvaro av dator lett till mer genomtänkta bilder...). Jag bar med den överallt... Vet inte om jag skulle göra samma sak idag...Det blir ju helt klart otympligare... Det viktiga dock: lägg ner peningan på en bra väska som är snäll med ryggen.

Men visst var det smidigt att kunna tömma kameran var och när som helst!

Senast redigerat 2006-07-17 06:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 23:33
Ursprungligen av kkb:

Jag hade min iBook G3 med mig till japan under fyra veckor. Med tanke på att jag tog cirka fyratsen bilder under tiden så var det ju praktiskt (man kan iof se det som mer praktiskt att frånvaro av dator lett till mer genomtänkta bilder...). Jag bar med den överallt... Vet inte om jag skulle göra samma sak idag...Det blir ju helt klart otympligare... Det viktiga dock: lägg ner peningan på en bra väska som är snäll med ryggen.

Men visst var det smidigt att kunna tömma kameran var och när som helst!

Ett par fina bilder du har på sidan. Gillar syskonbilden speciellt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-17 01:27

Ta med den!!!!!! Jag fungerar inte utan min PB när jag reser. Dessutom fotar jag en hel del vilket du också kommer att göra. Ska du noja dig på att få prylar stulna kan du lika gärna stanna hemma. Skaffa en ryggsäck för datorn är mitt råd. Skall du släpa med dig mycket objektiv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-17 01:32

Hur mycket behöver du bära omkring på datorn? Ska du ändå mest åka tåg eller flyg gör det inte så mycket med några extra kilo (under ev. viktgränser). Däremot tär långsamt/smärtsamt om du måste gå omkring mycket själv. Ska du bo på vandrarhem där det kan vara kymmigt att låsa in datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 11:25

Planerna nu för mig och min polare är att vi har flygplatser till tokyo och sen hem 4veckor senare Så det blir nog en del vandrarhem och hostels, vi pratade om att arra en lägenhet också men tror vi är för sent ute där.

Jag har bara ett objektiv (kanske köper där dock?). Ryggsäckar säger ni, jag har en vanlig axelväska som macbooken precis går ner i + lite annat bös om man skulle vilja. Men ryggsäck kanske är att föredra?

Skall väl kolla vad försäkringsbolaget säger att man måste göra för att skydda sig men det lutar ju åt att jag tar med den nu

Funkar iWeb och andra apps smidigt med annat än .mac ? Jag har iofs för mig jag har någon trial eller liknande som jag kanske kan använda under resan.

Du skall absolut ta med den.. Speciellt i Asien där du får skamliga inviter via Bluetooth:rolleyes:

Fotoryggsäck med plats för Mac:en har jag alltid med mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 15:26

Kan ju vara en idé att under reasn bränna ner bilderna på CD eller DVD och skicka hem till din hemadress här i Sverige. Om du skulle råka bli av med datorn så är det ju lite trist att ha alla ägg i samma korg.
Borta...

Eller så uploadar man dom bara på en server. Att posta skivor känns jäkligt 97

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 23:08

Senast jag var i de regionerna (iofs runt 2001 tror jag) var det inte aktuellt att posta några Gb via internetcaférna så jag brände ut cd-skivor och spred i packningen mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 23:17

klart du ska ta med dig laptopen på resan, köp en riktigt bra väska med vadderade kanter, typ en Crumpler, dom är dyra men ack så barmhärtiga mot otrevliga stötar..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 23:34

Hmm vet inte ifall jag skulle ta med mig datorn ifall jag skulle bo på hostels.. då måste man ju i stort sett ha med datorn hela tiden, kan ju bli lite jobbigt. jag har iförsig inte varit på några hostels i just Japan.

Senast redigerat 2006-07-17 23:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-05 06:11

Jag postar nu fran Applestore i Tokyo. Classy. Det rockar att ha med macbooken, det ar oppna nat overallt och hitills har jag inte fatt den stulen trots enbart bott pa hostels Det ar riktigt nice att kunna blogga med iWeb i ngn park och sen uploada da och da.

Märkligt.... Om du nu har med dig din Macbook... hur kommer det sig att du inte kan skriva med ÅÄÖ då?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 17:02
Ursprungligen av anjuna_beats:

Märkligt.... Om du nu har med dig din Macbook... hur kommer det sig att du inte kan skriva med ÅÄÖ då?

Han kanske ställt om språket till Japanska, eller så orkar han inte byta keymap ^_^.

Och chansen att du får något stulet i Japan är försvinnande liten (förutom cyklar och paraplyer då), jag har hört historier om personer som tappat bort sina jackor och senare fått de levererade hem av polisen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-15 23:49

Hur är det med att ha med sig MacBooken på lite.. "grövre".. resor (Japan har rätt bra infrastruktur)? Kommer åka iväg till sydostasien över jul och ska då åka till Kambodja samt Burma och nåt kort stopp i Thailand för dykning. Det kommer mest bli chickenbus och billiga hotell/hostels. Tror ni MacBooken klarar av den resan? Och tror ni det är värt risken?

Ursprungligen av shandar:

Hur är det med att ha med sig MacBooken på lite.. "grövre".. resor (Japan har rätt bra infrastruktur)? Kommer åka iväg till sydostasien över jul och ska då åka till Kambodja samt Burma och nåt kort stopp i Thailand för dykning. Det kommer mest bli chickenbus och billiga hotell/hostels. Tror ni MacBooken klarar av den resan? Och tror ni det är värt risken?

Jag och min tjej åkte Kina-Vietnam-Kabodja-Thailand-Laos-Malaysia-Brunei under ett halvårs tid, och vi hade med oss varsin Powerbook (12" och 15"). De hängde med oss var vi än åkte, mitt ute i djungeln i tält, eller sunkiga hostels i storstäder.

Vi hade inga problem med att lämna in datorerna i "safety deposit" var vi än kom, men var det något halvlurigt hostel man hamnade på så tog vi med maskinerna i ryggsäck under dagarna. Inte så himla krångligt.

http://www.varanresa.com <----- sajt vi producerade under resans gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 08:55

Alltså, shandar tex, det är HELT upp till dig, jag köpte ingen macbook för jag vill inte behöva oroa mig för att få den stulen, jag köpte en iBook G4a som jag är toköjd med, bra prestanda och den kostade 6 lakan, visst det suger om den skulle försvinna men samtidigt så har jag med mig den överallt och det är väl det som är meningen med bärbara datorer.

"ska jag ta med mig min BÄRBARA dator på semestern?"

No shit Sherlock

En bärbar dator börjar väga rejält mycket efter några timmar på ryggen eller axelremsväskan. Sedan tillkommer oron för att bli av med den (OK, kanske inte i Japan då, där har jag inte varit). Aldrig i livet att jag skulle luffat med dator - då räckte det gott att släpa på kameran. Skaffa hellre en iPod eller annan bärbar hårddisk med kortläsare för digitalbildernas skull. Att ladda upp hundratals megabyte åt gången till en server kan vara besvärligt och mycket tidskrävande i praktiken.

Men på tjänsteresa är det en annan sak - där följer iBooken med överallt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-16 15:54

Hmm, minns inte om det var så att jag skrev det där medan polaren bloggade så jag körde från en iMac i butiken.

Shandar: Jag bodde inte på några sheraton och vi bodde i mestadels guesthouses och så. Det som var riktigt smutt i Tokyo var antalet öppna nätverk. När jag var i Kambodja (00?) så var det bisarrt dyrt utanför Phnom Penh för internet. Jag är även tveksam till 3G-täckningen i Kep med tanke på att det inte var el dragit överallt där jag var. Jag kan säga att det är en stor skillnad på att skriva lite mail hem på något internetcafé och skriva 'dagbok' på resan. Förra gången jag var i Sydostasien skrev jag för hand men det gick segt och att nu slänga ihop med lite bilder osv på nolltid i iWeb och sen publicera när man sprang förbi kändes tidseffektivt och givande. Jag kommer ju ha kvar bloggen även om den inte ligger på nätet längre som bra komplement till alla kort som togs.

Det jag kan säga dock är att kolla upp en ryggsäck, jag har en slimmad axelväska och även en macbook+bok+extra bös väger några kilon om man skall ut och shoppa mycket. I slutet låste jag in den ihop med övriga shoppingpåsar i myntboxar här och var. Kanske inte hade varit lika glad över att göra det i Kambodja som i Japan dock. Man får tänka på att Japanerna har extremt låg brottslighet och framför allt då stölder mot turister.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-16 16:00

Så jag skulle ta med mig den på nästa luff även om det inte är Japan men kanske satsa på att vara lite diskretare (stod ju och surfade på trottoaren i sämre kvarteren i Tokyo, inte så jag valt att göra det i Göteborg där jag bor ens ) samt eventuellt hitta en ryggsäck om det skall trekkas. Jag tog inte med mig macbooken när jag besteg Fuji skall sägas

Främsta vinsten var inte att tömma minneskorten (blev 3gb totalt, kan man ha med sig och bränna ut kopior i större städer i de flesta länder) utan att ha tillgång till all info jag laddat hem då och då under resan om andra resmål, mail gällande resesaker (du kan skriva ut men det är rätt nice att slippa ha med sig 200 utskrivna A4 också) osv. Samt att kunna sätta sig i en park och skriva på plats där, drag'n'droppa lite med kort, ta det lugnt och sen när du råkar gå förbi en internetsite uploada alles. Det är klart trevligare att skriva lite i en lugn och vacker park än ett inrökt internetcafé med timavgift

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 00:02
Ursprungligen av d99gnu:

Så jag skulle ta med mig den på nästa luff även om det inte är Japan men kanske satsa på att vara lite diskretare (stod ju och surfade på trottoaren i sämre kvarteren i Tokyo, inte så jag valt att göra det i Göteborg där jag bor ens ) samt eventuellt hitta en ryggsäck om det skall trekkas. Jag tog inte med mig macbooken när jag besteg Fuji skall sägas

Främsta vinsten var inte att tömma minneskorten (blev 3gb totalt, kan man ha med sig och bränna ut kopior i större städer i de flesta länder) utan att ha tillgång till all info jag laddat hem då och då under resan om andra resmål, mail gällande resesaker (du kan skriva ut men det är rätt nice att slippa ha med sig 200 utskrivna A4 också) osv. Samt att kunna sätta sig i en park och skriva på plats där, drag'n'droppa lite med kort, ta det lugnt och sen när du råkar gå förbi en internetsite uploada alles. Det är klart trevligare att skriva lite i en lugn och vacker park än ett inrökt internetcafé med timavgift

Jo, främsta anledningen för mig att ta med datorn är inte för att överföra bilder eller blogga. Tentaperioden börjar dagen efter att jag landar här hemma (Manchester)... Planering for teh win!

Men vad tror ni om att packa ner datorn i en ryggsäck (85L, backpackingryggsäck (hm. lite kaka på kaka det här )) bland en massa kläder så den i alla fall åker mjukt och skönt? Några tips på hur man kan få datorn att se lite mer diskret ut när den är nerpackad? Menar mer så att inte någon får en skymt av den medan man rotar runt i väskan.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 23:09

Ta med den, speciellt till japan. Öppna nät överallt och när du behöver info eller guide finns den där. Du kan ringa gratis när du vill (Skype) och stöldrisken är låg i Japan.

Virra in den i en ICA kasse? Jag menar allvar faktiskt !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 01:27

Hur laddar ni era MacBooks i Japan? Köper ni en adapter eller? Var kan man isåfall köpa en?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 01:33
Ursprungligen av Koski:

Hur laddar ni era MacBooks i Japan? Köper ni en adapter eller? Var kan man isåfall köpa en?

Solceller! oO

Vet nån ifall det finns solceller (bärbara, inte för montage på hustak ) som klarar av att ladda en laptop? Vet att det finns en del mjuka solceller som man sätta fast på utsidan av ryggsäcken som klarar av att ladda mobil/mp3spelare etc, men vet nån om det finns något liknande för laptops?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-14 07:43
Ursprungligen av Koski:

Hur laddar ni era MacBooks i Japan? Köper ni en adapter eller? Var kan man isåfall köpa en?

Jag hade min vanliga adapter fast tog ur 'europa-delen' och ersatte denna med en kabel jag köpte där för en struntsumma.

Bevaka tråden