Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Censur på 99mac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min lilla tråd, där jag frågade om nån kunde ge mig en invite till ett musikcommunity har försvunnit.
Nån har säkerligen plockat ner den och jag undrar lite hur era rutiner ser ut kring sånt här.
Varför är den nertagen?
Vem är det som bestämmer vad som ska få finnas i forumen?
Varför kan man inte i samband med att man tar ner någons tråd slänga iväg ett PM där men förklarar att och varför man gjort detta?
Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.

Rutinen är enkel. Våra moderatorer får med eller utan varningsmail stänga ner trådar som strider mot forumets regler. Är regelbrottet grovt och återkommande får moderatorn dessutom stänga ner användarkontot.

Varför ditt inlägg plockats bort och varför inget mail skickats till dig kan jag inte svara på.

/M

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-14 14:33

Hmmm.... jag fattade av bl.a. den här tråden http://www.99mac.se/feedback/102528-varfoer-modererades-min-trad.html#post731256 att man faktiskt fattat att man ska skicka iväg ett mail till tråd- eller inläggskaparen när man raderar.
Det funkar alltså ändå inte?

Nej.
Det verkar inte funka, men det verkar vara en attans bra funktion!
Jag fattar att det är många människor som lägger ner otroligt mycket tid och jobb på 99mac hatten av för alla er!!
jag fattar också att det blir asjobbigt att sitta och skicka PM till alla man rättar till!
Men det är tråkigt när en tråd man väntar på svar i hel plötsligt bara är borta, utan att man vet varför, eller hur länge etc.
Det verkar helt klart som en bra grej att det sla gå ut automail!

Tyvärr finns det ingen automatisk funktion i forumprogramvaran som skickar ut meddelanden om ändrade inlägg. Vår förhoppning är dock att en framtida version kommer att förses med just den funktionen. Som det är nu är det upp till moderatorn att manuellt skicka ut ett personligt meddelande.

/M

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-14 18:23
Ursprungligen av Martin Belak:

Tyvärr finns det ingen automatisk funktion i forumprogramvaran som skickar ut meddelanden om ändrade inlägg. Vår förhoppning är dock att en framtida version kommer att förses med just den funktionen. Som det är nu är det upp till moderatorn att manuellt skicka ut ett personligt meddelande.

/M

Mjaee... resultatet av den där tråden jag länkade till (och nån annan, parallell diskussion tror jag) var väl att moderatorerna i alla fall skulle skicka ett mail när dom helt tog bort ett inlägg eller en tråd, alltså inte vid en moderering av ett inlägg som ju finns kvar.

Det framkom ju att det faktiskt inte var så himla ofta att detta skulle bli en så särskilt betungande uppgift alls, i synnerhet inte jämfört med att man skulle slippa en massa annat som t.ex. just såna här trådar som ju kräver mångdubbelt engagemang och tid. Jag erbjöd ju t.o.m. ett färdigformlerat mail som man bara skulle kunna klistra in, så jobbet skulle ju inte ta mer än några sekunder.

Det var i vart fall slusatsen jag drog av diskussionen, men eftersom jag inte tror att det blev ett klart uttalat beslut, så kanske jag bara föll offer för mitt eget önsketänkande....?

Jaja.. tack Martin för att du svarade fast det väl egentligen inte är ditt jobb. Nu är det helg, så nu ska vi äntligen få öppna en öl....

  • Medlem
  • 2006-10-14 20:38
Ursprungligen av Martin Wijk:

Hej!
Nu vet jag att jag rör mig på jäkligt tunn is, eftersom att den här tråden nog kommer att tas bort av någon.
...

Att tråden togs bort verkar inte ha kommit som en blixt från klar himmel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-14 20:55
Ursprungligen av Baron:

Att tråden togs bort verkar inte ha kommit som en blixt från klar himmel.

Nämen, nu är vi där igen.....en småspydig kommentar till en självklar och vänlig fråga. Inte ens ett försök att faktiskt svara. Bara vifta undan inlägget som något du inte ska behöva besvära dig med. Otroligt dålig stil.

Baron:
Nej, det kom inte som en blixt från klar himmel, och diskussionen om huruvida en fråga om en "invite" till det communityt skulle skilja sig, som princip, ifrån en invite till till exempel gmail (som också går att använda för olagliga saker men inte nödvändigtvis behöver det) kan diskuteras i all evighet.
Min fråga gällde mer hur cencureringen administreras. Eftersom att det verkar vara en bedömningsfråga vad som får/inte får finnas i forumen, tycker jag att den som skapade tråden nästan har rätt att bli informerad om orsaken, och när den togs bort etc.
Jag kanske har fel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-14 23:08
Ursprungligen av Martin Wijk:

Min fråga gällde mer hur cencureringen administreras. Eftersom att det verkar vara en bedömningsfråga vad som får/inte får finnas i forumen, tycker jag att den som skapade tråden nästan har rätt att bli informerad om orsaken, och när den togs bort etc.
Jag kanske har fel.

Det är väl såklart att det är en bedömningsfråga. Forumet har ett syfte, allt annat utanför det syftet är offtopic. Då är det upp till de som styr att bedömma om diskussionen är tillräckligt relevant eller inte.

Vill inte låta otrevlig, jag vet inte vilken tråd det handlar om heller, men tydligen började du din tråd med att tråden skulle tas bort säger ju sig själv att du förväntade dig det. Varför behöver du ett mail för en sådan bekräftelse om du redan antagit att den ska tas bort. Varför postar du en sådan fråga om du redan vet reglerna?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-14 23:14

Har nu läst tråden. Det är ju så uppenbart att den ska tas bort att du behöver väl inget mail alls. Du ber om en invite till en sida med olagligt material, sedan bumpar du tråden när ingen svarat på en dag.

Det är ju uppenbart. Framförallt när du skriver det själv i trådens första rad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-15 00:28
Ursprungligen av Sidde:

Har nu läst tråden. Det är ju så uppenbart att den ska tas bort att du behöver väl inget mail alls. Du ber om en invite till en sida med olagligt material, sedan bumpar du tråden när ingen svarat på en dag.

Det är ju uppenbart. Framförallt när du skriver det själv i trådens första rad.

Lika uppenbart är det ju att du inte verkar förstå vad han primärt frågar om. Han skriver "Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.", med andra ord: han förstår troligen skälet till raderingen, men tycker att det skulle vara sympatiskt att i alla fall få besked.

Istället svarar du att "du behöver väl inget mail alls." Alltså: han, en medlem och en "kund", frågar vänligt om ni i alla fal inte kunde ha hört av er, och du snoppar av med "nä, du behöver inget mail alls". Hade du lite känsla kanske du hade svarat "Oj, ursäkta, det var ett misstag. Nästa gång ska vi göra det".

Exakt detta har tjatat om tidigare: Visa lite vanlig hövlighet. Föregå med gott exempel. Ett mail hade tagit 20 sekunder att skriva och skicka. Varför i herrans namn är det så himla svårt att fatta hur mycket det betyder, hur snabbt det är gjort och hur mycket extra krångel ni undviker?

Vill ni ha en trevlig atmosfär i forumet, så ska ni lägga manken till och visa vägen själva.

Danne

Sidde:
Vill inte heller låta otrevlig, men om man ska hårddra det så har svaren jag fått av dig och baron isåfall också varit off topic.
precis som diskussionen om olagligt material, upphovsrätt och det faktum att oink faktiskt hanterar torrenter och inte upphovsrättsskyddade filer (jag vill använda ett eventuellt medlemskap där till att sprida min egen hemkomponerade musik, med övertygelsen att idén om att äga ljud är löjlig)
min enkla fråga gällde administrationen av censuren på 99mac, inget annat. försöker inte rättfärdiga mitt handlande eller "få rätt" på något vis, då jag helt och hållet förstår att jag använde mig av "fel forum". dessutom har jag lärt mig att inte göra om det.
vad jag tycker är tråkigast i det här sammanhanget är att när jag, som har vart medlem i typ två år, skrivit ett sextiotal inlägg, och lärt mig massor av 99mac, och förhoppningsvis även bidragit med en del, helt vänligt ställer en fråga blir jag avsnoppad av dudes som är med och driver siten och snittar 3428 inlägg.
jag tror inte, med tanke på era/deras svar att dom hade behandlat ärendet annorlunda om jag inte "räknat" med att bli censurerad.
Nu har jag i alla fall fått konstruktiva svar av Danne V, som talar om för mig att som regel skickas inte ett mail ut. En lösning på problemet finns, men den är inte implementerad (än?).
Tack!

  • Medlem
  • 2006-10-15 11:18

Gången är så här:

Om en tråd innehåller flagranta överträdelser av forumreglerna tas den bort. Om personen som "drabbas" inte förstår varför brukar denne (det är alltid män, eller pojkar) höra av sig och få ett svar. Utgångspunkten är att man förväntas begripa varför en tråd tas bort alldeles själv. Den aktuella tråden hade mycket riktigt försvunnit även om Martin Wijk inte uttryckligen hade antagit det redan i tråden, av just nämnda skäl.

Om en tråd tas bort eller när inlägg modereras, och det kan antas att det inte är uppenbart varför, får den utsatte ett meddelande om skälet.

Vad som är "vänligt" och "trevligt" är en tolkningsfråga. Om man tittar på den här trådens första inlägg innehåller det sex stycken. Fem av dem är sådana att jag inte köper den beskrivning av inlägget som kommer senare i tråden.

Sedan kommer det gamla vanliga misförståndet att medlemarna är kunder och kan utkräva en viss service. De allra flesta har inga problem med att forumet styrs godtyckligt av oss som drar det. Några undantag anser att man kan kräva saker som medlem. Som av en händelse är det oftast de som anser att man kan ställa krav som tycker att de är felbehandlade.
Ingen medlem kan kräva att ledningen ska lägga ner tid på sådant som på ett självklart vis är onödigt för de flesta. Låt det vara 20 sekunder eller två timmar.

Nu bestämmer jag helt på egna meriter att det här ämnet är uttömt och att det sprider badwill för 99mac om vi fortsätter att tugga. Tråden stängs.

1
Bevaka tråden