Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hi-Fi Klubben dissar Apple

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av governor:

Snackade med en före detta anställd på Hi-Fi klubben på ett annat community.

Enligt honom beror det inte ett skit på garantier att Hi-Fi klubben slutar sälja iPod.
Det handlar enbart om att Apple tar ett för högt pris för sina produkter till tredjepartsförsäljare i övrig handel. Det finns för lite kosing att tjäna på appleprylar, då man , om man sänkte priset i detaljhandeln för kunder, inte skulle ha en chans mot applestore utan att gå med förlust.

Apple är en av få företag där inköp av större kvantiteter inte innebär att apple kan göra mycket på priset, såvida de inte är andrapartare (som macoteket eller machuset och macforum)

Men detta var väl vida känt innan?

Var det samma person som berättade att de sålde en massa rebrands och att Hugoson är en logga de slänger på sina egna produkter?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 14:49
Ursprungligen av Hagelin:

Var det samma person som berättade att de sålde en massa rebrands och att Hugoson är en logga de slänger på sina egna produkter?

Nej det var det inte!

Dessutom är ju all kompetens personlig, och inte kollektiv för alla som jobbar där.

Jag var med en kompis som skulle köpa en LCD med HD-stöd. Killen på HI-FI klubben undrade vad han använde sin TV till, och min kompis svarade att han skulle använda den till sin xbox 360. Då sade säljaren "perfekt! denna TV'n har HDMI, så det är bara att plugga in den till 360's HDMI-uttag om du har en premium"

Det är vida känt att 360 inte har någon HDMI-utgång. Det borde en kompetent säljare på Hi-Fi klubben veta!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-14 14:48
Ursprungligen av governor:

Snackade med en före detta anställd på Hi-Fi klubben på ett annat community.

Enligt honom beror det inte ett skit på garantier att Hi-Fi klubben slutar sälja iPod.
Det handlar enbart om att Apple tar ett för högt pris för sina produkter till tredjepartsförsäljare i övrig handel. Det finns för lite kosing att tjäna på appleprylar, då man , om man sänkte priset i detaljhandeln för kunder, inte skulle ha en chans mot applestore utan att gå med förlust.

Apple är en av få företag där inköp av större kvantiteter inte innebär att apple kan göra mycket på priset, såvida de inte är andrapartare (som macoteket eller machuset och macforum)

Men detta var väl vida känt innan?

Tror jag inte ett dugg på... Att sälja iPod kan bara dra till sig kunder till butiken som sedan kan vara möjliga kunder för diverse andra produkter. Skulle orsaken vara för låg vinstmarginal (och inte usel garanti/service) så skulle de fortfarande ha sålt Appleprodukter.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 14:55
Ursprungligen av zulee:

Tror jag inte ett dugg på... Att sälja iPod kan bara dra till sig kunder till butiken som sedan kan vara möjliga kunder för diverse andra produkter. Skulle orsaken vara för låg vinstmarginal (och inte usel garanti/service) så skulle de fortfarande ha sålt Appleprodukter.

Pff.. Applestore har betydligt mycket bättre service än Hi-Fi klubben. Beträffande garantin så kan jag räkna upp ett otal butiker och företag inom elektroniksektorn som inte har mer än ett år.

Det är vedertagen praxis att många återförsäljare väljer andra ipod-kopior och konkurrenter före ipod enkom för att de inte kan suga ut lika mycket vinst på appleprylar.
Det_är_så!

(utan att låta otrevlig)
Att Hi-Fi klubben väljer bort något för att gynna kunder bättre med garanti, kan du bara glömma.

Känt och känt. Det är känt bland några att Xbox360 har en spelare som kan lira HD. Det sprids bland andra att en HD(MI) kabel till Xbox360 kommer, se http://www.gizmodo.com/gadgets/home-entertainment/microsoft-hdmi-cable-announced-sorta-173678.php
Hur mycket HDMI den är och vart den (kabeln) tog/tagit vägen diskuteras, se http://www.engadget.com/2006/05/15/wheres-the-xbox-360-hdmi-cable/
Har själv ingen Xbox360, men om det går att ansluta en kabel (som inte finns ...) så?
Verkar lite som ett operativ från samma källa: Det går att starta och sedan blir det sämre.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 16:25
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Känt och känt. Det är känt bland några att Xbox360 har en spelare som kan lira HD. Det sprids bland andra att en HD(MI) kabel till Xbox360 kommer, se http://www.gizmodo.com/gadgets/home-entertainment/microsoft-hdmi-cable-announced-sorta-173678.php
Hur mycket HDMI den är och vart den (kabeln) tog/tagit vägen diskuteras, se http://www.engadget.com/2006/05/15/wheres-the-xbox-360-hdmi-cable/
Har själv ingen Xbox360, men om det går att ansluta en kabel (som inte finns ...) så?
Verkar lite som ett operativ från samma källa: Det går att starta och sedan blir det sämre.

Det är med xbox 360's kommande add-on HD-DVD. Den var inte ens utannonserad när detta begav sig. (tidigt i våras)

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-10-14 16:40

Bra beslut av HiFi Klubben.

Vore bra om fler återförsäljare tog samma beslut å satte lite press på Apple

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 19:17

"Och vi kan heller inte se rimligheten i att kunden själv skall ha besväret med att sända sin spelare till reparation hos producenten istället för att lämna in produkten i den butik där den är köpt, skriver Gert Skipper i ett pressmeddelande."

Eh, han har hajat noll. Vid de två tillfällen jag har haft fel på mina iPods har Apple (via bud) kommit och hämtat dem för reparation. En gång i hemmet och en gång 50mil från närmaste Hi-fi klubb. 4-7 dagar senare har jag fått NYA produkter budade till mig. Ingen annan har denna service förutom kanske Rolls Roys.
NAD och B&W i all ära, men kommande generation skiter i
högtalarkabel för 1000kr/meter.

Så kass kvalitet är det väl ändå inte. Min iPod 1G är snart fem år och funkar hur bra som helst.

Dessutom är 1G coolast av alla. Nyare iPoddar har ju kreti och pleti.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 23:15

Jag har också haft tur med min 3G ipod(den med de fula knapparna) 40 giggarn fungerar utan problem med originalbatteriet. Jag kör den bara med iTrip.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 11:39
Ursprungligen av Patrick:

Jag har också haft tur med min 3G ipod(den med de fula knapparna) 40 giggarn fungerar utan problem med originalbatteriet. Jag kör den bara med iTrip.

3G är den snyggaste ipoden som någonsin gjorts.

Själv har jag bara den vanliga trist anspråkslösa 4G med färgskärm.

(Och just det.. Jag har ägt 4 ipods. Ingen har krånglat det minsta!)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 09:59

Ganska otroligt, inte ens Apple förväntar sig att deras produkter ska hålla mer än ett år. Lite skrämmande faktiskt. All heder åt HiFi-Klubben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 10:32

Mycket beror på hur man behandlar grejorna. Folk utsätter sina iPodar för stötar och rycker ur USB-/Firewire-kontakterna utan att avmontera iPoden först. Klart att den går sönder!

Bevaka tråden