Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iBooks inbyggda 256 mb ram har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 19:17

Nja, inte riktigt men nästan...

Min iBooks inbyggda 256 mb ram har slutat fungera. Det står att det bara är mitt extra 256 minne som funkar, och nu går det slött som fan!

Lösningar:
Byta ut originalminnet, går det?
Köpa ett 1gb PC2700-minne till extra-sloten, har hört att 2700 är bakåtkompatibelt, stämmer det, blir det bra då?

Kasta den i marken, som jag brukar göra med ipoden när den slutar funka?

Lägger ner det här med apple snart.. Har en laptop-pc som fungerar som rinnande vatten och som är äldre än den här G4:an...

Det är alltså en iBook G4, 1.07 ghz.
Tacksam för svar!

edit
Glömde skriva att startljudet är helt fuckat, mitt i ljudet så kommer det massa vitt brus, i mängder.. Sjukt störigt, hur fixar man det?

Om du kastar den i marken kanske internminnet hoppar på plats igen
Har du testat att demontera och montera tillbaka internminnet? Det låter ju som minnet är kass eller glappar (vilket kanske kan hända om den får en stöt).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 19:51

Det kan vara RAM-minnet som är trasigt/sitter snett/lossnat/brunnit som gör att ljudet i början störs av det... om du vill ha full kvalitet på din dator bör du endast använda av Apple godkända "saker" att pula ner i datorn.

Att kasta den i backen låter ju inte som en vidare bra idé då datorkomponenter är rätt känsliga...

OM du ska överge Applevärlden för Windoozevärlden så kan du ju ge din dator till mig - for starters -

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 01:41

morgan:
Har tagit ut extraminnet en gång, men det är ju den som funkar.. Hur kommer man åt "originalminnet" i så fall?

Scumpi:
Nej, för ljudet blev kasst innan minnet pajade, långt innan. Kanske bör nämna att jag har en del datorvana och att jag försöker inte pula ner "saker" i min dator.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-14 01:50

Startljudet har uppgiften att tala om att datorn just har kollat hårdvaran, den mesta basic och allt är bra. Om ljudet låter konstigt betyder det att något är fel, ofast minnet.
ycker du ska göra som ovanstående föreslog. Tar ur extraminnet och blås rent runt där. Det inbyggda minnet kan du inte ta ur.
Du har inte garanti kvar på burken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 11:53

Gjorde rubriken tydligare.

- Moderator

Ibookens originalminne går inte att byta ut, det sitter fast på moderkortet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 16:29

Alltså jag tror inte att ljudet låter som det låter för att det är fel på minnet, var har ni fått det ifrån? Startljudet låter sönder, logiskt iof om datorn är sönder så låter den sönder... Men i alla fall.. Ingen garanti kvar...

Jag köper ett större extraminne helt enkelt, har inte råd med nån ny skitdator för tillfället.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-15 16:34

Ett tips för att kontrollera exakt vad som är fel är att använda Hardwaretest-skivan som följde med datorn när du köpte den (Blank skiva med lite text på, ligger oftast i samma fodral som den gråa skivan med orginalsystemet på)

Starta om datorn och stoppa in skivan så snart du kan efter att den startat och håll in C-tangenten. Sedan startar ett testprogram. Där kan du få svar på hur din dator mår.

1
Bevaka tråden