Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programstart låser styrplattan på MacBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 09:11

Nu har jag haft min Mac Book några dagar och är ju bara hur nöjd som helst.
Men - tycker att styrplattan låser sig någon sekund när man startar upp program, alltså stannar muspekaren av om man rör den samtidigt som ett proram startar och man får börja om rörelsen. Nån som upplever samma sak?

Dessutom har jag en annan fråga: Vad menar Apple med att man kan "rulla med två fingrar"?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 09:21

Jag har inte problemet att min styrplatta låser sig men jag gissar att "rulla med två fingrar" är att scrolla med två fingrar. Om du håller ett finger stilla på plattan och samtidigt rör ett annat horisontellt eller vertikalt så scrollar du därefter!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 09:38

Har du provat att ha två fingrar på styrplattan på en bärbar HP? Muspekaren ser ut att få hattifnatt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-13 10:40

Scrolla med två fingrar är lättare om man rör båda fingrarna samtidigt istället för att hålla ett stilla och röra det andra. Men funktionen måste vara aktiverad i Systeminställningar.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 11:29

AHA!

Tackar för upplysningarna!
På min HP på jobbet har muspekaren totalt spel hela tiden jag försöker använda plattan...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 15:17
Ursprungligen av danjo:

AHA!

Tackar för upplysningarna!
På min HP på jobbet har muspekaren totalt spel hela tiden jag försöker använda plattan...

Ja men det är ju en PC. De ska vara så.

Ursprungligen av Pantern:

Ja men det är ju en PC. De ska vara så.

aha, har länge undrat varför typ alla laptops jag testat varit såhär, men med lite närmare eftertanke så har alla även varit pc's

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 10:08
Ursprungligen av Nil:

Scrolla med två fingrar är lättare om man rör båda fingrarna samtidigt istället för att hålla ett stilla och röra det andra. Men funktionen måste vara aktiverad i Systeminställningar.

Bägge fingrarna använder man när scrollningen ska vara normal, ett finger stilla och det andra i rörelse är avsedd för finscrollning, alltså mer exakt och därmed långsammare rörelse.
Detta gäller även horisontellt samt diagonalt...t ex en bild, prova.

Annars om du bara ska scrolla nedåt eller uppåt i text eller webbläsare så kan du använda mellanslagstangenten för att komma ner en sida och uppåt tar du shift+mellanslagstangenten, funkar och på PC.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-10-14 09:13
Citat:

Nu har jag haft min Mac Book några dagar och är ju bara hur nöjd som helst.
Men - tycker att styrplattan låser sig någon sekund när man startar upp program, alltså stannar muspekaren av om man rör den samtidigt som ett proram startar och man får börja om rörelsen. Nån som upplever samma sak?

Svar: Ja
Tycker att den kan hänga sig inne i program ibland också efter man genomfört någon operation. Ibland när nya sidor i firefox ska laddas. Helt random...

Inte en aning om vad det kan bero på

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 09:31

Det som ni menar med hängning är funktionen "Ignore accidental trackpad input" tror jag. Den funktionen hittar ni i System Preferences -> Keyboard & Mouse. Vad det heter i den svenska vet jag inte. När man har den funktionen ibockad så stängs musen av tex när man börjar knappa på tangenbordet så att man inte av misstag klickar till något med musen. När den är ibockad så får man röra runt lite på trackpaden för att musen skall börja reagera.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 09:59
Ursprungligen av Lari Kovanen:

Det som ni menar med hängning är funktionen "Ignore accidental trackpad input" tror jag. Den funktionen hittar ni i System Preferences -> Keyboard & Mouse. Vad det heter i den svenska vet jag inte. När man har den funktionen ibockad så stängs musen av tex när man börjar knappa på tangenbordet så att man inte av misstag klickar till något med musen. När den är ibockad så får man röra runt lite på trackpaden för att musen skall börja reagera.

Ignorera oavsiktligt inmatning... heter den på det svenska. Ska testa då jag också upplever detta ibland. Men kanske fördelarna överväger nackdelarna? Det märks

1
Bevaka tråden