Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga mitt plusabonnemang?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom Hagelin helt oprovocerat:) i den här tråden undrade varför jag känner mig tveksam till att förlänga mitt plus-abbonemang så ska jag försöka ringa in huvudskälen här:

Jag vill i vanlig ordning börja med att lovprisa den satsning som 99mac är och jag verkligen vill försöka hålla balansen melllan gnäll och konstruktiv kritik.

Men det som får mig att ledsna är att jag känner mig väldigt sällan hörsammad när jag kommer med kritik på hur sajten funkar eller för den delen med förslag på hur man skulle kunna göra istället. Jag antar att det beror på att det igentligen bara är en person (Björnström) som kan svara på såna frågor och förslag. Det finns en smärre armé av moderatorer som visserligen kan sköta en hel del vikig markservice men inte kan kommentera frågor, klagomål och förslag med annat än "jag hör vad du säger...."
Kanske att Björnström, en man med härligt många järn i elden, skulle våga delegera ut mer av drift och visionsarbete på sitt team.

Som det är nu så hamnar alla förslag och tankar i någon slags karantän eller återvändsgränd och det är beklagligt.

Forumet växer dagligen och för att hantera det så har teamet bakom 99mac tydligen sett sig tvingade att kringskära de enskilda medlemmarnas möjligheter att tex i efterhand redigera sina inlägg.

Det är såna här detaljer som gör att jag undrar varför jag betalar för glädjen att få posta då och då i Loungen.

Visst detaljer och små detaljer men de flyter ihop till den där ån och påverkar en viktig känsla av hemmahörighet och delaktighet.

jaha, nu har jag gnällt igen.

/David S

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-13 14:35

Jag har väl i stort sett samma åsikter som David. Plus lite annat;

En sak som retat mig lite är att man inte kan få klämma in en liten enradig signatur i sina inlägg. En signatur med en länk till egen webbplats för eget företag skulle göra underverk för sökmotorrankingen och därmed för affärerna. Men det känns som att Björnström inte riktigt unnar medlemmarna det.

Det har blivit för lågt i tak generellt sett. Det är svårt att beskriva känslan men det finns många exempel som jag tror kan illustrera vad jag menar. Har själv fått en tråd bortplockad ur Loungen för att "den inte handlade om Mac". I själva verket var det nog så att den inte betraktades som "politiskt korrekt" just då. Men nu kan man fråga om vilka diskmaskiner, whisky, sängar eller bilar man ska köpa (vilket man givetvis ska få skriva om). Så det handlar tyvärr ibland om vem som skriver, inte vad som skrivs. Tråkigt att man inte tar det onda med det goda.

Fick också ett tämligen spydigt och otrevligt mail i våras av Björnström när jag försökte få tag på honom, vilket jag har väldigt svårt att se att jag hade gjort mig förtjänt av. Det inspirerar inte heller till att skicka pengar.

Så, nu har jag också gnällt vilket jag självklart bara gjort för att David inte ska känna sig ensam....

Ursprungligen av Danne V:

Så, nu har jag också gnällt vilket jag självklart bara gjort för att David inte ska känna sig ensam....

Kärlek!

Med tanke på hur mycket tid och kraft som läggs ner på 99bonus kan man ju dra slutsatsen att det är det som gäller nu. Det ger garanterat mer i fickorna för Björnström & co och kräver säkert betydligt mindre engagemang. Oproffsigt att lämna betalande kunder i sticket dock...(vilket dock inte jag är ska tilläggas)

Jag skulle gärna stödja 99Mac genom att betala för en signatur med textreklam (endast oformaterad text + länk).

Loungen och Mac.se är ointressanta för mig.

Jag önskar också att möjligheten att redigera gamla inlägg slås på igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-14 13:32
Ursprungligen av TZW:

Jag skulle gärna stödja 99Mac genom att betala för en signatur med textreklam (endast oformaterad text + länk).

Jag kan inte dra mig till minnes ett enda forum där jag varit (eller är) med där man hindrat folk från att klämma in signaturer om forummjukvaran har den möjligheten alltså. Men av någon tråkig anledning gillar inte Martin detta: http://www.99mac.se/feedback/68029-signaturer-och-laenkar-till-egna-foeretag.html?highlight=signatur
Skrollar man ner lite i den tråden så framgår det att man tydligen inte ens får ha sin egen logga som avatar, vilket jag inte hade en aning om (jag har min logga där). Man kan ju fråga sig vad i jösse namn han har emot det? Ledsamt.

Ursprungligen av TZW:

Jag önskar också att möjligheten att redigera gamla inlägg slås på igen.

Hade ingen aning om detta förrän alldeles nyss när jag skulle redigera ett inlägg längre upp i den här tråden.

Ja, man kan väl inte så mycket annat än att hålla med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 09:54

Jag tänkte förlänga mitt plus-abonnemang, men efter att ha läst vicesheriffens småspydiga avsnoppnignar i trådarna här i feedbackforumet så har jag kommit fram till att det nog får vara...

Ursprungligen av rhesus:

Jag tänkte förlänga mitt plus-abonnemang, men efter att ha läst vicesheriffens småspydiga avsnoppnignar i trådarna här i feedbackforumet så har jag kommit fram till att det nog får vara...

Tyvärr dras 99-teamet med ett attitydproblem som inte bygger det här communitytt särskilt mycket just nu. De vore ballt om dom satte sig ner och funderade över vad dom vill med 99mac och var dom ska hitta glädjen och inspirationen. Jag önskar att dom uppfattade mina synpunkter som bidragande till en sådan diskussion och inte som sabotage*. I dagsläget får jag så lite feedback på min feedback att jag inte vet om det värderas eller stämplas som klago-spam.

(*obs! ingen har sagt något om sabotage när jag lämnat synpunkter)

Jag känner lika dant.
Inte för att jag är plusmedlem(än!?!), men dock medlem.
Det känns som en del av de som ska möta feedbacken här i forumet tar det som personlig kritik, inte feedback. Istället för att svara klipper dom av folk och stänger trådar till höger och vänster, ofta efter att själva har fått sista ordet.

Visst vi kanske inte är "kunder" i ordets rätta bemärkelse, men lik förbannat är vi medlemmar i det här forumet, den här organisationen. Att se 99mac som någonting annat än en organisation är nog rätt dumt*. Vi utgör 99mac, vi är organisationen, det är våra sidträffar som får företag att vilja annonsera på siten.
Organisatoriskt sett är det ett pyramidbygge där basen på toppen är rätt mycket smalare än taket på botten. Ett gäng moderatorer admiinistratörer och ett par cowboy's utgör styrelesen. Fine, det får vi ta, eftersom att vi frivilligt har anslutit oss till den här öppna organisationen som vi är fria att lämna närhelst vi vill.

Problemen börjar när folk i den lilla pyramiden ser sig själva som "för mer" än vanliga medlemmar och tar feedback i feedbackforumet som kritik, och dessutom personligt. Det är ju så fruktansvärt oproffsigt.

Jag har inga problem med ett hårt toppstyrt forum, men då måste man väl ha rätt att få svar på frågor angående olika förfaranden i administrationen, samt vilka regeler och bedömningar som kommer att tillämpas?? Samt själv klart om dom gäller alla??

Risken att jag är påväg off topic känns i ryggraden, men dessa är i alla fall anledningar till att jag inte har lust att engagera mig mer i 99mac och skaffa ett pluskonto, vilket jag innan vissa saker hände faktiskt var på väg att göra.

/Martin

*jag förtydligar för att slippa missförstånd och/eller tykna kommentarer; man kan se 99mac som en organisation, vilket gör det till en organisation.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 13:23

Även jag känner igen mig i beskrivningarna ovan. Är inte medlem nu, men var plus/pro medlem tidigare. Jag tycker att det verkar som det verkligen sprudlar av ideer från hjärnorna bakom detta forum, men många ideer tar aldrig fart och en del av ideerna verkar av kommentarerna att läsa dessutom överges ( eller åtminstone inte få den tid som krävs ). Framför allt känns det som att 99bonus har evolverat till någonting, som förutom de som driver projektet, har väldigt lite att göra med det som var (är? ) 99mac. Jag tycker att man kan kanske vore en bra om 99mac särskiljs helt och hållet från dessa projekt. Vet inte om detta skulle skapa bättre stämning etc, men en del av missförstånd/irritation/kommentarer gäller ju helt klart det faktum att mycket tid verkar läggas på nystartade delar, medan andra delar blir mer eller mindre ignorerade

/thomas

1
Bevaka tråden