Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bekämpa HIV/AIDS - köp en iPod

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har idag lanserat en specialversion av nya iPod nano. Den nya varianten ingår i det röda manifestet, där kända företag färgar sina produkter röda, som ett manifest mot spridningen av AIDS i Afrika. När du köper den nya klarröda iPod nano (PRODUCT) RED Special Edition bidrar du med 10 USD till kampen mot HIV/AIDS i Afrika. Förutom färgen är den nya varianten identisk med den vanliga 4 gigabyte-modellen. Priset då? 1995 kr, precis som den vanliga 4 gigabyte-modellen.

iPod nano (PRODUCT) RED Special Edition finns att köpa för 1995 kr hos AppleStore.

http://www.apple.com/se/ipodnano/red/

Senast redigerat 2006-10-14 19:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 12:13

Ouh, läcker färg
Men jag tycker att 10$ känns lite fjuttigt med tanke på hur mycket pengar Apple tjänar på iPoden...

Ursprungligen av vanilj:

Men jag tycker att 10$ känns lite fjuttigt med tanke på hur mycket pengar Apple tjänar på iPoden...

Jaså, jag trodde marginalerna per såld enhet var aplåga?

Mycket bra initiativ!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 15:15
Ursprungligen av vanilj:

Ouh, läcker färg
Men jag tycker att 10$ känns lite fjuttigt med tanke på hur mycket pengar Apple tjänar på iPoden...

Jag tror inte du inser hur små marginalerna är idag.. 10 dollar är mycket i MP3 branchen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 17:07
Ursprungligen av Pantern:

Jag tror inte du inser hur små marginalerna är idag.. 10 dollar är mycket i MP3 branchen.

Mjo, det har jag rätt bra koll på faktiskt, på den "gamla" nanon låg marginalen på 50% (ca 40% material och 8% montering). Den nya nanon är ännu mer aggresivt prissatt där 4 GB modellen kostar 90$ i material (199$ försäljningspris).

Jämfört med övriga produkter i företaget så är det bättre marginal än genomsnittet.
Så jag vidhåller att 10$ är lite pengar. Välgörenhet måste inte leda till vinst i min mening. De skulle kunna ge mer pengar per iPod och fortfarande inte få ett nollresultat.

Ursprungligen av vanilj:

Mjo, det har jag rätt bra koll på faktiskt, på den "gamla" nanon låg marginalen på 50% (ca 40% material och 8% montering). Den nya nanon är ännu mer aggresivt prissatt där 4 GB modellen kostar 90$ i material (199$ försäljningspris).

Jämfört med övriga produkter i företaget så är det bättre marginal än genomsnittet.
Så jag vidhåller att 10$ är lite pengar. Välgörenhet måste inte leda till vinst i min mening. De skulle kunna ge mer pengar per iPod och fortfarande inte få ett nollresultat.

Var har du de siffrorna ifrån? Jag har sett liknande siffror valsa runt på nätet men jag tror att de är helt felaktiga. Aldrig att Apple ger $90 för en 4gb Nano. Hälften kanske.
OM de ger $90 så är marginalerna usla och $199 vore för billigt. $10 är jättegeneröst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 02:04
Ursprungligen av Erik R.:

Var har du de siffrorna ifrån? Jag har sett liknande siffror valsa runt på nätet men jag tror att de är helt felaktiga. Aldrig att Apple ger $90 för en 4gb Nano. Hälften kanske.
OM de ger $90 så är marginalerna usla och $199 vore för billigt. $10 är jättegeneröst.

http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=15883&Page=1&pagePos=1

Här har du en källa som bekräftar mina siffror, sen om du väljer att tro på dem är en annan sak... 50% marginal måste väl ses som bra?!
Jag vidhåller alltså - 10$ är ett litet bidrag.

Ursprungligen av vanilj:

Jag vidhåller alltså - 10$ är ett litet bidrag.

Hur mycket skänker ditt företag bort per produkt då?

Ursprungligen av vanilj:

http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=15883&Page=1&pagePos=1

Här har du en källa som bekräftar mina siffror, sen om du väljer att tro på dem är en annan sak... 50% marginal måste väl ses som bra?!
Jag vidhåller alltså - 10$ är ett litet bidrag.

Kom ihåg att det handlar om uppskattningar, ingen utom Apple och underleverantören vet vad de egntligen ger. Jag jobbat en del med produktutveckling för konsumentmarknad (tillsammans med producenter i Kina) och hade vi haft en "50% marginal" så hade inte det täckt våra utvecklingskost + fasta kost. Tillverkningskostnaden hos oss får vara max 1/5 av utpriset för att det ska bli bra affärer. $10 är mycket generöst med de där marginalerna.

Ursprungligen av vanilj:

Mjo, det har jag rätt bra koll på faktiskt, på den "gamla" nanon låg marginalen på 50% (ca 40% material och 8% montering). Den nya nanon är ännu mer aggresivt prissatt där 4 GB modellen kostar 90$ i material (199$ försäljningspris).

Jämfört med övriga produkter i företaget så är det bättre marginal än genomsnittet.
Så jag vidhåller att 10$ är lite pengar. Välgörenhet måste inte leda till vinst i min mening. De skulle kunna ge mer pengar per iPod och fortfarande inte få ett nollresultat.

Nu är ju inte kalkylen så enkel som att vinst = försäljningspris - tillverkningskostnad, utan produkten ska också hålla ett helt företag igång samt pumpa in pengar till en nödvändig och ganska kostsam marknadsföringskampanj. Ska man kunna göra en realistisk uppskattning av vinsten går det inte att bara räkna ihop komponentpriser, men man kan ändå göra antagandet att Apple gör en relativt stor vinst på nanon. Gissningsvis går största delen av den vinsten till OS X och andra Apple-projekt som är beroende av mer direkt inkomstbringande produktlinjer, för jag har svårt att tänka mig att allting kommer att gå som utdelning till aktieägarna.

Även om man kan göra antagandet att $10 inte är någon enorm summa för Apple tycker jag att det är ett mycket bra initiativ. Precis som med de löjliga ören matvarukedjorna då och då donerar till valfritt hedervärt ändamål för varje såld plastkasse (där kan vi tala marginaler, för att gå lite offtopic) är det snarare en symbolhandling. För inte tusan går man och köper en iPod om man vill bidra till aidsforskningen vare sig det är $5, $10 eller $20 som Apple avvarar, då donerar man pengar själv i stället, utan det viktigaste Apple kan bidra med är att dra uppmärksamhet till själva saken. Just det är särskilt värdefullt för aidsforskningen, eftersom folk annars gärna skiter i katastrofer som i första hand drabbar afrikaner.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 13:18

tror den här kommer sälja rätt så bra

Jag hittade ingen information om någon tidsbegränsning, men det är ju en "special edition" så den hänger väl lite lösare än de övriga modellerna (U2-varianten av vanliga iPod har dock hängt med väldigt länge, om än med lite eftersläpning i uppdateringen).

Man får ta ett djupt andetag om man ska säga det fullständiga namnet (iPod nano (PRODUCT) RED Special Edition)

Oj, Adrian hann tydligen se mitt inlägg innan jag tog bort det?
För er som undrar vad jag skrev så undrade jag om det var en begränsad upplaga, eller om den skulle inge i det vanliga sortimentet.

borde vara så på alla ipods -.- grön för miljö, rosa för nåt liknande rosabandet mot bröstcancer etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-13 16:30
Ursprungligen av ilecks2:

borde vara så på alla ipods -.- grön för miljö, rosa för nåt liknande rosabandet mot bröstcancer etc.

n1. Hade fått mig att köpa.

Ja. En bra idé.

Den kommer att finnas tillgänglig i Sverige, dock bara genom Apple Store. Man kommer alltså inte att kunna knalla in till sin lokala återförsäljare och skaffa sig ett exemplar, tyvärr. Priset är det samma som för iPod nano 4GB normal edition.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-10-13 16:55

Tyckte det fattades en röd nano. Bra att pengarna går till något bra också!

Det skulle aktieägarna gilla. De handlar med aktier för moralens skull

För övrigt; har man råd med en iPod för 2000 kan man privat skänka en femhundring extra till valfri organisation.

Snyggaste iPoden hittills tycker jag, had eman bara haft behov/pengar så..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 20:36

Jag känner jag har behov och färgen lockar mig. Men måste man ha USB 2-port för att det ska fungera? Fungerar det inte med USB 1 eller FireWire längre?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-13 20:46

Alla USB 2.0 tillbehör är bakåtkompatibla har jag för mig. Fast det kommer ta en stund o ladda. Eller två

Ursprungligen av Perry:

Jag känner jag har behov och färgen lockar mig. Men måste man ha USB 2-port för att det ska fungera? Fungerar det inte med USB 1 eller FireWire längre?

Som tidigare nämnts så är USB 2 bakotkompatibel, och ingen av de nya iPodarna störjer FireWire. Tyvärr.

Alltså, vinsten är inte så stor som man tror, det gäller i princip allt man säljer. Ta McDonalds tex, vinsten efter löner, råvarukostnader etc är minimal. Men eftersom de säljer så sjukt mycket så rullar pengarna in.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-13 23:32

Jag tycker den nya Podden är urläcker iallafall..

Glöm inte att dom också släpper röda iTunes Gift Cards i samband med detta.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-14 21:02
Ursprungligen av wunderbaren:

Glöm inte att dom också släpper röda iTunes Gift Cards i samband med detta.

Vad e det ? ?

Jag tycker det här är jättebra, det driver branschen framåt; Folk får upp ögonen för företag som lanserar såna här saker. Dessutom tycker jag 10 $ är en rimlig summa; Symbolisk och ändå ganska stor.

Andra företag, exempelvis Eizo och Fujitsu Siemens, har miljömärkningar på sina produkter. Vad jag vet har inte Apple det, men genom att göra såna här saker stödjer de miljön och omgivningen ändå. Det som ilecks2 säger är inte så dumt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-14 20:43

Förstår inte varför man blir straffad om man köper den dyraste nanon genom att inte kunna gynna detta projektet eller få en annan färg.

10 USD per enhet är självklart mindre än vad Apple räknar med att dra in på kort sikt (ökad försäljning) och lång sikt (ökat marknadsvärde (cred)).

Inte mindre ärorikt för det (eller?) men det torde vara tydlgt att det inte handlar om att skänka bort aktieägarnas pengar utan precis tvärt om.

Även om 50% återstår efter tillverkningskostnaderna så finns det ju fler utgifter än så. 5% till välgörenhet är säkert 1/4-1/3 av den rena vinsten.

Bevaka tråden