Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad duger egentligen Mac Minin till?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan inte så vidare aktiv i detta forumet, och vet inte om frågan ställts, har dock sökt men inte riktigt hittat det jag sökte!!

Nu är det som såhära!

Jag vill överge PC världen nästintill totalt... och införskaffa mig en Mac!!

Jag har länge funderat på en iBook / Macbook men nu i förra veckan märkte jag att de sänkte Mac Mini 1.66 Core Duo till 5995:- vilket är ett riktigt bra pris sett till prestanda och dylikt!

Så då är min fråga.... är den duglig till att ha som en hemma dator?

Alla folk snackar om att ha den som ett Media Center och Server? Men till folk som bara vill ha en enkel och bra dator för att surfa, maila, lyssna på musik, titta på film (via sin vanliga TFT), och kanske pilla lite med iLife '06 paketet och använda office.... duger den då?!

Är den för slö för det?

Själv tänker jag på en med 1 GB intern minne och inte 512 mb....

Använder mig idag utav en PC med en Intel Pentium 4, 2.8 Ghz processor, 1024 mb ram och Windows XP (tyvärr)
Är denna PCn för "kraftfull" för att bytas bort mot en Intel Core Duo 1.66 Mac Mini med 1 GB ram?!!

Vill ju inte göra en dunder tabbe!!

Vill inte lägga för mycket pengar, DVD brännare har jag inget behov utav, inte laptop heller för den delen eftersom det har jag redan en bra Bärbar PC från Acer... En ny 17" TFT har jag redan och behöver bara en ny bättre stationär dator, men det skall vara en MAC inte en PC då min ACER Laptop finns för PC behoven!!

Som sagt Musik, Surfa, Mejla, och sådant... det är vad jag gör... och vill ha en MAC.... duger Mac Minin??!!

60 GB hd räcker gott och väl för mig, extern HD har jag redan! Sysslar inte heller med bildredigering nåt speciellt.... Gör det dära vanliga, men vill bara slippa allt trubbel som en PC för med sig....

Snälla hjälp mig här people så att jag också inom kort kan bli en Switcher

Tack på förhand!

Den är ju tamejfan billig!!

Senast redigerat 2006-09-16 17:38
Ursprungligen av anjuna_beats:

Som sagt Musik, Surfa, Mejla, och sådant... det är vad jag gör... och vill ha en MAC.... duger Mac Minin??!!

Självklart duger den! Till och med min gamla Mac mini G4 duger utmärkt till det du nämner.

De som klankar ner på Mac mini är förmodligen folk som aldrig använt en själv. Det är möjligt att Mac mini inte är det bästa valet för de som vill kunna installera Windows för att spela Half-Life 2 eller för de som jobbar professionellt med HD video, men allt jag testat med funkar på en Mac mini.

Så gå och köp!

Ursprungligen av Mikamar:

Självklart duger den! Till och med min gamla Mac mini G4 duger utmärkt till det du nämner.

De som klankar ner på Mac mini är förmodligen folk som aldrig använt en själv. Det är möjligt att Mac mini inte är det bästa valet för de som vill kunna installera Windows för att spela Half-Life 2 eller för de som jobbar professionellt med HD video, men allt jag testat med funkar på en Mac mini.

Så gå och köp!

hehe jag har dock inte klankat ner på Minin
Installera Windows är inget jag är intresserad utav och göra på min MAC, har som sagt en PC laptop för mina PC behov

Nej förstöra en mac med windows? Usch!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 17:28

En Intel Core Duo 1.66 är betydligt snabbare än en Pentium 4, 2.8 Ghz.

De kanska drar jämnt på en Core, men med tanke på att Core Duo har 2st så har den mycke mer att ta utav.

På vad sätt är Minin snabbare än min P4 2.8? Den har ju lägre processor hastighet... eller är det just pga att den är på 2 kärnor?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 19:25
Ursprungligen av anjuna_beats:

På vad sätt är Minin snabbare än min P4 2.8? Den har ju lägre processor hastighet... eller är det just pga att den är på 2 kärnor?

http://junk.frontslash.org/MHz_Myth.mov

Kolla in denna. Den förklarar det hela med MHz...

MHz är inte lika med prestanda, det är bara bidragande faktor till prestanda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 05:10
Ursprungligen av Sidde:

http://junk.frontslash.org/MHz_Myth.mov

Kolla in denna. Den förklarar det hela med MHz...

MHz är inte lika med prestanda, det är bara bidragande faktor till prestanda...

Det gälller inte bara MHz.
Det gäller hästkrafter och högtalarwatt lika mkt. Inget av de begreppen säger ett skvatt om kvaliten på det som presteras.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-05 20:56
Ursprungligen av anjuna_beats:

På vad sätt är Minin snabbare än min P4 2.8? Den har ju lägre processor hastighet... eller är det just pga att den är på 2 kärnor?

Pentium 4 är en riktig skitprocessor om ni ursäktar uttrycket. Den är faktiskt i vissa fall långammare per MHz än sin föregångare Pentium III. Det var först med Pentium M som Intel började få ordning på prylarna igen.

Core Duo är en fin och strömsnål processor som är betydligt snabbare per kärna och MHz än en P4.

Ursprungligen av anjuna_beats:

På vad sätt är Minin snabbare än min P4 2.8? Den har ju lägre processor hastighet... eller är det just pga att den är på 2 kärnor?

Det här med processorhastigheter kan vara något av en fälla har jag lärt mig. Processor A med 2.0 Ghz kan vara snabbare än Processor B med 2,6 Ghz till exempel. Att Minin har två kärnor innebär också att du kan roa dig med "multitasking". Som att spela nåt spel och bränna skivor samtidigt, utan lagg. Arbetet delas upp på de båda kärnorna så du kan flyga genom flera arbetsmoment samtidigt.

Aha! Men en Mini skall vara snabbare än min nuvarande? Och även bättre?

Så jag antar att jag inte gör ett dumt köp med att byta ut min dator mot en Mini 1.66 CD?

Givetvis nu när man får iLife '06 med så vill man ju gärna pröva på Garageband och alla dess funktioner i iLife.... Den klarar av allt det utan "badbollar" ?

Ursäkta för alla frågor.... men jag vill ha en bra "billig" dator

Hade gärna köpt en iMac (dels pga den stora prisdumpningen) För den är ju löjligt prisvärd idag och sen är den ju en stark och snygg dator, men jag har redan en sprillans ny TFT hemma och jag har ju inte direkt 10 000 o lägga på en sprillans ny dator.... Jag får nämligen 4000 kr för min gamla dator av en vän och lägger därefter till det som fattas till en Mini och vilket blir maximalt 7000 kr inkl Tangentbord och 1 GB minne!!

Att uttala sig om prestanda är väldigt svårt. Bäst är alltid att prova innan köp. Bor du så att du inte har någonstans att prova just nu så kanske du kan vänta med köpet? Att lägga ut 7000 i blindo känns lite vanskligt...
Jag tror att du kommer bli nöjd med mac mini, men något fartmoster är den ju inte. En stor skillnad kan t.ex vara att din PC förmodligen har ett eget grafik kort, medan mini har ett integrerat grafikkort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 21:06

Jag köpte själv en Mac Mini i maj och jag är väldigit nöjd. Det är förvisso min första Mac så jag har inget att jämföra med men. Min Mac är av "high end"-typen. Alltså den dyrare.
Hursomhelst. Jag använder min Mac till Internet, mail, Garageband, iPhoto, iTunes, Adium (typ MSN), skriva, iWeb samt friskt användande av Stickies och Dashboard.
Film har jag inte testat så mycket men om datorn inte jobbat med för mycket tidgre borde det ju inte vara några problem och man kan ju leka med Exposé samtidigt och skala filmen

Kortfattat klarar min Mini av detta och den klarar hantera många applikationer samtidigt, så länge de håller sig till Mac-program. Paintshop och Word var t. ex extremt tröga (det är dom alltid) så jag skriver i TextEdit nu (det räcker för mig) och använder iPhoto samt Automators workflows för simpla bildredigeringsuppgifter.

Sätt i så mycket RAM i den som du har råd med. Och helst lite till. 1 GB är bra men det är inte fel med mer.

Om du vill ha mer prestande i framtiden kan fundera på att skaffa en av alla dessa externa hårddiskkabinnet med samma design. De ansluts med Firewire-kabel till din Mac mini och har 3.5-tums hårddisk till skillnad från din minis 2.5-tums. Då får du lite rappare OS X som gillar både snabba hårddiskar och mycket RAM.

Just det. Kör INTE något antivirus. Det är onödigt och gör datorn sölig.

jag har nämt detta men jag säger det igen ..

MacMini är en bra media dator men absolut ingen speldator för den kräsne ... vill du kunna göra alla effekter och prametrar på grafik på max .. då är det ur ett ekonomiskt läge bästa att skaffa en iMac 17 tum med ATI grafikkort ... den för runt 11.000 kr ...

MacMini är jämförbar med MacBook
iMac är jämförbar med MacBook Pro ..

enligt vad di skriver så skulle jag rekomendera en: MacMini intel Core Duo med 1 GB RAM, 100 GB HD och SuperDrive ... dock är det så att när man börjar plocka på lite grejer på MacMini så hmnar priset närmare iMac 17 tum på 11.000 kr och då är den ju mer prisvärd med tanke på att du får 1 GB RAM 160 GB HD 17 tum WideScreen skärm och inbyggd isight samt tangentbord och mus ...

Ursprungligen av Tussen69:

jag har nämt detta men jag säger det igen ..

MacMini är en bra media dator men absolut ingen speldator för den kräsne ... vill du kunna göra alla effekter och prametrar på grafik på max .. då är det ur ett ekonomiskt läge bästa att skaffa en iMac 17 tum med ATI grafikkort ... den för runt 11.000 kr ...

MacMini är jämförbar med MacBook
iMac är jämförbar med MacBook Pro ..

enligt vad di skriver så skulle jag rekomendera en: MacMini intel Core Duo med 1 GB RAM, 100 GB HD och SuperDrive ... dock är det så att när man börjar plocka på lite grejer på MacMini så hmnar priset närmare iMac 17 tum på 11.000 kr och då är den ju mer prisvärd med tanke på att du får 1 GB RAM 160 GB HD 17 tum WideScreen skärm och inbyggd isight samt tangentbord och mus ...

För en vecka sedan hade jag hållt med, men nu måste jag hävda att iMacen har sprungit ifrån! Om en dryg vecka hoppas jag kunna hålla med dig igen...

Ursprungligen av Tussen69:

jag har nämt detta men jag säger det igen ..

MacMini är en bra media dator men absolut ingen speldator för den kräsne ... vill du kunna göra alla effekter och prametrar på grafik på max .. då är det ur ett ekonomiskt läge bästa att skaffa en iMac 17 tum med ATI grafikkort ... den för runt 11.000 kr ...

MacMini är jämförbar med MacBook
iMac är jämförbar med MacBook Pro ..

enligt vad di skriver så skulle jag rekomendera en: MacMini intel Core Duo med 1 GB RAM, 100 GB HD och SuperDrive ... dock är det så att när man börjar plocka på lite grejer på MacMini så hmnar priset närmare iMac 17 tum på 11.000 kr och då är den ju mer prisvärd med tanke på att du får 1 GB RAM 160 GB HD 17 tum WideScreen skärm och inbyggd isight samt tangentbord och mus ...

Måhända

Men som jag säkerligen skrev innan så spelade jag inte, jag använder inte min dator till nåt som påfrestar grafikkortet då jag aldrig spelat ett endaste spel på min PC idag och photoshop förstår jag mig inte ens på, iPhoto bör ju en Mini klara av väl?

Visst fan är iMacen prisvärd... 9700 kr liksom inkl 17" TFT men jag har en riktigt bra ny 17" TFT skärm redan och har inte 4000 kr till o lägga på en dator Vill bara ha nåt som är enkelt och tillfredställer mina behov....

Mejl, Surfa, Musik, Lite filmer, MSN, Ja sånt vanligt, men vill köra problemfritt utan virus och skit!! Och ha en liten snygg dator !!

Men jag tror jag har fått allt klart för mig, och har nog bestämt mig

Tack för er hjälp!

Processormässigt har jag för mig att din P4 2.8Ghz är ungefär lika snabb som en 2GHz Intel Core Solo, som du ser, blir då en Duo på 1,66Ghz betydligt trevligare.

Lycka till, Mac OSX är underbart för hemmet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 15:42
Ursprungligen av apple4ever:

Processormässigt har jag för mig att din P4 2.8Ghz är ungefär lika snabb som en 2GHz Intel Core Solo, som du ser, blir då en Duo på 1,66Ghz betydligt trevligare.

Lycka till, Mac OSX är underbart för hemmet.

Om detta påståede stämmer betyder det att om du kör endast ett programm så kommer P4 2.8 att vara snabbare. Men det är inte verkligheten idag. Idag har du många prosesser igång samtidigt. Men låt oss säga så här. När din PC inte har nåt program alls igång förutom TaskManager (svenskt namn?) och System Idle Process (svenskt namn?) ligger på 98%.

Betyder det att 98 prosent av tiden som processorn kan arbeta är oanvänd. Sen när du startar ett program som är resusrs krävande och gör anspråk på låt oss säga ungefär 75% eller mera av prosessor tiden. Då kan ännu P4 kännas snabbare. Men så fort du startar ett programm till som kräver lika mycket kommer Core Duo 1.66 GHz att köra snabbare.

Så det är upp till vad du gör hur de kommer att kännas.

Sen om du jobbar i iLife som utnyttjar bägge kärnorna så är effeckten av 2 kärnor betlyligt mera påtaglig.

Edit: Minin har ju en långsam HD så allt sparande och laddande kommer antagligen att kännas långsammare. Men det är inte en fy skamm dator ändå.

Och kör du Virus programm på din P4 då kommer Minin att fullständigt blåsa förbi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-25 22:35
Ursprungligen av apple4ever:

Processormässigt har jag för mig att din P4 2.8Ghz är ungefär lika snabb som en 2GHz Intel Core Solo, som du ser, blir då en Duo på 1,66Ghz betydligt trevligare.

Lycka till, Mac OSX är underbart för hemmet.

Tveksamt, Core Duo är jämförlig med Pentium M. Pentium M är snäppet snabbare än en A64 s939. En 3000+ på 1.8Ghz motsvara en P4 3.0GHz, således bör en 1.66 mycket väl motsvara en 2.8 eller mer även på en kärna.

100 GB HD och Superdrive är totalt ointressant för mig....

Knappt använt 60 GB på min 120 GB HD jag har idag... Dessutom kan man alltid köpa till en extern HD om man är i behov utav extra utrymme, inte så farligt dyrt..

DVD skivor bränner jag aldrig, och om jag skulle få för mig att göra det så har jag ju min Acer laptop!

Det låter inte som det är så mycket att fundera på, en mini skulle vara optimal för dig! Grattis!

Taskmanager = Aktivitetshanteraren
System Idle Process = Systemets vänteprocess

om någon ville veta...

Jag bugar och bockar för allas hjälp här...

Var inne på Kullander i Malmö och skulle hugga tag i ett exemplar till mig, men slutsålt, så nu får jag vänta i ett par veckor, såvida jag inte köper online, men online köp för så pass mycket pengar är jag inte direkt sugen på!!

Men snart så, så står det en trevlig Mac Mini hemma hos mig på mitt skrivbord!

Testade den idag i butiken, och GUD vad underbar.... Lärt mig lite kortkommandon dessutom utav säljaren

Åååh längtar, kan man bli kär i en maskin? Ps lekte även med nya Nanosarna, usch vad fula de var, tacka vet jag min sexiga vita Nano 1:a Generation

Ha det gött

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-18 22:37

Varför inte köpa direkt på nätet? AppleStore är lika säkert som en Mac!
Köp nu, det är ju gratis frakt!
GoGoGo!

Lycka till med din nya Mac, hoppas jag själv får en snart.. :rolleyes:
EDIT: Köper du en Mac Mini med 1.66 processor och 1gb minne nu skickas den om 3 dagar!, mindre än 2 veckor är det väl?

BILDBEHANDLA:
en macmini CD1.66 är inte att leka med. cs2 går ju segt men cs3 kommer flyga... allt utom 3d imo ska kunna funka hur bra som helst.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-09 00:18

Core Duon är antagligen lika bra eller bättre än din P4 som sagt. Minnet är minst lika bra också.

Problemet som inte är så stort problem för det du nämner är att det är integrerad grafik, men det är mer än tillräckligt för dina användningsområden. Det går tom att köra en del lite äldre spel på det.

Annars är väl största nackdelen är att det är en liten laptophårddisk och de är långsammare än en stor, men det är ju inte värre än vad hårddisken i random laptop är så om du vet hur de är så har du ju något att jämföra med. Största problemet med det är ju om datorn behöver swappa eftersom det blir ännu segare då, men har du tillräckligt mycket minne så bör du ju slippa det problemet, så det är nog lugnt.

Du får nog nästan räkna en 1.66ghz core duo som likvärdig en 1.66 ghz athlon64, dvs något som skulle kallas typ 2500+ eller så, så respektive core är väldigt nära det du har nu och totalt sett är processorn snabbare.

Kör på det, vill du kunna spela lite modernare spel är det iMacen med X1600-grafik som gäller, vill du ha ännu mer fart i maskinen är det 24" iMac med 7600gt-uppgraderingen, och vill du kunna köra vad som helst är det mac pron

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 10:46
Ursprungligen av anjuna_beats:

Alla folk snackar om att ha den som ett Media Center och Server? Men till folk som bara vill ha en enkel och bra dator för att surfa, maila, lyssna på musik, titta på film (via sin vanliga TFT), och kanske pilla lite med iLife '06 paketet och använda office.... duger den då?!

Det där plus programmering och tankning av musik/filmer är precis vad jag gör med min Mac Mini G4. Den är otroligt trevlig. Jag har även en värsting-PC under skrivbordet men den är bara påslagen när jag spelar HaloPC.

I f*cking love this mashine.....

Som flera andra har sagt, P4 var en riktig "dead end" när det gällerprocessorarkitektur. Genom olika triks (som en ävldigt lång instruktionspipe etc) lyckades man skrämma upp klockfrekvensen massor. P4-arkitekturen tillkom just i det skede då det var väldigt mycket prat om att just ha flest Mhz och intel behövde få upp sin klockfrekvens av marknadsföringsskäl.

Som tur är vidareutvecklade man den gamla PIII-arkitekturen och skapade Pentium M som ett strömsnålt alternativ för bärbara. Dock visade det sig att denna arkitektur var ruskigt mycket mer effektiv, trots lägre klockfrekvens och klokt nog valde man att dumpa P4-spåret och vidareutveckla M-spåret, vilket gav oss de processorer vi har idag.

I korthet kan man tänka såhär. Klockfrekvensen avgör hur många instruktioner cpu kan behandla per sekund. Den säger inget om vad den gör i varje intruktion. Den säger heller inget om hur instruktioner prioriteras, mellanlagras eller exekveras. I stort sett säger den inget alls om man inte jämför cpuer inom samma familj med exakt samma arkitektur.

Core Dua 1,66 är en oerhört mycket bättre processor än en P4 2,8 någonsin har varit. Simple as

Men om man jämför en Mini 1.66 med en 1.83:a är det egentligen nån större skillnad om jag bara har datorn till vanligt bruk??!!

Bevaka tråden