Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker program för att scanna mitt wlan för obehöriga...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 21:22

Hej!

Igårikväll när jag hade stängt av alla datorer och skulle lägga mig så lade jag märke till att "LAN"-lampan blinkade och att "WAN"-lampan också blinkande men inte hälften så mycket. Bakpå modemet sitter det ett antal portar och i den porten som kopplar samman min AirPort Express med modemet. Min tolkning av det hela är att nån eller något utnyttjar mitt wlan utan min tillåtelse. Annars ska väl Airporten och modemet inte hålla på och jobba?

Så min fråga är: Finns det något program eller sätt att enkelt kontrollera om nån fan är inne på mitt wlan och utnyttjar det?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 21:41

har tänkt samma sak många gånger. eftersom det ändå är rätt så lätt att ta sej in i även ett skyddat nätverk.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-05 21:52

Jag har ingen Airport själv, men det bör finnas en log-fil för utdelningen av IP-adresser, (s.k DHCP).
Där hittar du såklart din dator, men kanske även någon annan dator.

Här är ett exempel från min Belkin-router där min dator är registrerad dels med sladdanslutning samt trådlöst:

IP Address	Host Name	MAC Address
192.168.100.101  MacBook  00:XX:XX:XX:XX:f8
192.168.100.100  MacBook  00:XX:XX:XX:XX:43

Annars kan du prova att scanna igenom alla IP-adresser med ett program.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 22:31
Ursprungligen av theoo:

Jag har ingen Airport själv, men det bör finnas en log-fil för utdelningen av IP-adresser, (s.k DHCP).
Där hittar du såklart din dator, men kanske även någon annan dator.

Här är ett exempel från min Belkin-router där min dator är registrerad dels med sladdanslutning samt trådlöst:

IP Address	Host Name	MAC Address
192.168.100.101  MacBook  00:XX:XX:XX:XX:f8
192.168.100.100  MacBook  00:XX:XX:XX:XX:43

Annars kan du prova att scanna igenom alla IP-adresser med ett program.

Jag har för det första automatisk tilldelning av ip så jag är inte säker på hur många den delar ut som går att köra på. Sedan för det andra, hittar jag denna loggen i Airporten eller?

Edit:

Det står så här i AirPort-hjälpen:

Så här ställer du in en basstationsloggning:

1. Öppna AirPort Administratörsverktyg, välj basstation och klicka på Ställ in.

2. Klicka på Alternativ för basstation och sedan på Loggning/NTP.

3. Markera “Skicka basstationsloggning till” och skriv in IP-adressen till den dator som ska ta emot basstationens loggar.

4. Välj en nivå från popupmenyn Loggningsnivå.

5. Markera Ställa in datum och tid automatiskt och välj en NTP-server (Network Time Protocol) från popupmenyn. Du måste tilldela en NTP-server för att loggarna ska innehålla korrekta tidsangivelser.

Hur genomför jag detta iochmed att jag har automatisk utdelning av ip-adresser?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-10-05 22:48
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag har för det första automatisk tilldelning av ip så jag är inte säker på hur många den delar ut som går att köra på. Sedan för det andra, hittar jag denna loggen i Airporten eller?

Edit:

Det står så här i AirPort-hjälpen:

Så här ställer du in en basstationsloggning:

1. Öppna AirPort Administratörsverktyg, välj basstation och klicka på Ställ in.

2. Klicka på Alternativ för basstation och sedan på Loggning/NTP.

3. Markera “Skicka basstationsloggning till” och skriv in IP-adressen till den dator som ska ta emot basstationens loggar.

4. Välj en nivå från popupmenyn Loggningsnivå.

5. Markera Ställa in datum och tid automatiskt och välj en NTP-server (Network Time Protocol) från popupmenyn. Du måste tilldela en NTP-server för att loggarna ska innehålla korrekta tidsangivelser.

Hur genomför jag detta iochmed att jag har automatisk utdelning av ip-adresser?

Var hittar man loggarna sedan??

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 23:09
Ursprungligen av Mattias L:

Var hittar man loggarna sedan??

Ja det undrar jag med.

Just nu har jag lösen på inloggning i airporten och jag har 128-bitars wep påslaget. Sambons Hp-laptop vägrar ansluta om jag sätter den på WPA.

Edit: Ingen som vet hur jag tar reda på MAC-adressen på Mac repektive Pc (Win Xp Home)?

PC: ipconfig /all i cmd..
Mac: ifconfig i terminalen..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-06 00:00
Ursprungligen av Elajtenworld:

Ja det undrar jag med.

Just nu har jag lösen på inloggning i airporten och jag har 128-bitars wep påslaget. Sambons Hp-laptop vägrar ansluta om jag sätter den på WPA.

Edit: Ingen som vet hur jag tar reda på MAC-adressen på Mac repektive Pc (Win Xp Home)?

Försök leta efter alternativa drivrutiner som stöjder WPA för ditt kort.

På Windows: ipconfig /all i kommandotolken
På Mac: ifconfig i terminalen

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 02:37
Ursprungligen av elviss:

Försök leta efter alternativa drivrutiner som stöjder WPA för ditt kort.

På Windows: ipconfig /all i kommandotolken
På Mac: ifconfig i terminalen

Hitta alternativa drivisar till sambons HP-laptop är ett mindre helvete. Det är nästan lättare att konstruera en helt ny rymdfärja. Men jag ska kika på det där med Mac-adresser imorgon. Innebär det då att alla maskiner med mac-adress som ej är lagd i listan inte kommer in eller kan få tillgång till just mitt nät?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-05 22:42

Ja, loggen bör finnas i airporten. Jag kan tyvärr inget om dem.
I "normala" routrar finns ett webgränssnitt för att styra dem. Detta nås genom att gå till tex 192.168.0.1 i Safari, men jag har för mig att airpot har något program för administrering.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 22:48

För att undvika "intrång": skriv in macadresser på datorer som tillåts ansluta mot basstationen i inställningarna för "Behörighetsstyrning". Alla andra kan då överhuvudtaget inte ansluta. Givetvis måste du också sätta ett bra lösenord för att komma in i basstationen som administratör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 02:50
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

Igårikväll när jag hade stängt av alla datorer och skulle lägga mig så lade jag märke till att "LAN"-lampan blinkade och att "WAN"-lampan också blinkande men inte hälften så mycket. Bakpå modemet sitter det ett antal portar och i den porten som kopplar samman min AirPort Express med modemet. Min tolkning av det hela är att nån eller något utnyttjar mitt wlan utan min tillåtelse. Annars ska väl Airporten och modemet inte hålla på och jobba?

Så min fråga är: Finns det något program eller sätt att enkelt kontrollera om nån fan är inne på mitt wlan och utnyttjar det?

Har du krypterat din Airport? I så fall skulle jag gissa att det inte är något intrång via Airport, men kanske däremot från ditt WAN. Då jag själv har kollat paketen från mitt BBB-uttag så kommer det något skumt varje minut, varje timme kommer en mängd UDP-paket till någon port som jag inte har öppen, och flera gånger om dagen finns det någon dator i Argentina eller Kina eller så som gör rena intrångsförsök. Det kan ju vara något sådant som blinkar på dina lampor?

Det är väldigt lärorikt att titta på alla paket som far. Själv använder jag ethereal.
http://www.ethereal.com/

Skärmdump

Det är enklast att köra på Linux eftersom det ofta följer med, men det går att installera på Mac också om man har installerat X11 och fink.

Programmet måste också köras som root på Macen (för att den ska få tillgång till nätverksinterfacet).

I ditt fall är det bäst att koppla in ethereal-datorn med sladd mellan airporten och modemet. Tyvärr har väl modemet en router, och då kanske du inte ser alla paket om du använder någon av de lediga portarna. Då får du köpa en stendum hubb och sätta mellan modemet och airporten och då kan du koppla in din ethereal-dator där.

Sedan kan du se precis allt som går på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 12:14
Ursprungligen av pesc:

Har du krypterat din Airport? I så fall skulle jag gissa att det inte är något intrång via Airport, men kanske däremot från ditt WAN. Då jag själv har kollat paketen från mitt BBB-uttag så kommer det något skumt varje minut, varje timme kommer en mängd UDP-paket till någon port som jag inte har öppen, och flera gånger om dagen finns det någon dator i Argentina eller Kina eller så som gör rena intrångsförsök. Det kan ju vara något sådant som blinkar på dina lampor?

Det är väldigt lärorikt att titta på alla paket som far. Själv använder jag ethereal.
http://www.ethereal.com/

Skärmdump

Det är enklast att köra på Linux eftersom det ofta följer med, men det går att installera på Mac också om man har installerat X11 och fink.

Programmet måste också köras som root på Macen (för att den ska få tillgång till nätverksinterfacet).

I ditt fall är det bäst att koppla in ethereal-datorn med sladd mellan airporten och modemet. Tyvärr har väl modemet en router, och då kanske du inte ser alla paket om du använder någon av de lediga portarna. Då får du köpa en stendum hubb och sätta mellan modemet och airporten och då kan du koppla in din ethereal-dator där.

Sedan kan du se precis allt som går på nätet.

Det är lite overkill för min del. Finns det inget lättare sätt?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 23:00

Eller?

Hittade detta program, kanske kan hjälpa?
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21622

1
Bevaka tråden