Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att förstärka airport-mottagaren?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 11:24

Går det att få min ibook att lättare "fånga upp" trådlösa nätverk. Jag hittar trådlöst men det är så svagt, jag skulle vilja få bättre styrka.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-12 22:05

Inte som svar på din fråga, men lite besläktat;

hur lång räckvidd har airport-enheten? Kan jag ha den inkopplad i ena rummet i lägenheten och sitta i andra rummet och surfa (fem meter bort, inte fri passage)?

  • Medlem
  • 2006-10-12 22:12

jarviklas: försök att placera sändaren lite annorlunda, kanske koppla på en extern antenn.

Frukt, det beror helt på omständigheterna. Det låter som om det skulle gå, men om du har en armerad betongvägg och en micro emellan kanske det inte lirar så bra...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 11:54

Ok, var kan man köpa en extern antenn? Hur kopplar man in den? Blir det bättre mottagning än min vanliga airportmottagning? Nån som vet?

Långt ifrån alla trådlösa routers/nätverkskort stöder externa antenner och så vitt jag vet kan man inte koppla in en extern antenn till en vanlig airport, det finns dock till airport express men kostar en hel del. Externa antenner en avsevärd prestandaförbättring om de kopplas in och riktas rätt. Har du en äldre airport kan du dock med lite modifieringar själv konstruera en antenn, dock inget som rekomenderas om du är osäker på vad du gör. Beskrivningar kan enkelt googlas fram.

Ett bra sätt att förbättra signalstyrkan är att undvika att ha allt för många trådlösa apparater i hemmet då all trådlös konsumentelektronik sänder på samma frekvensband.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 13:29

Ok jag fattade nog fel. Alltså jag har ingen router. Jag har bara en dator som tar emot signalen, t ex från biblioteket där man kan koppla upp sig. Och då är det typ 2 av 5 pluppar i airportmottagning, och då undrar jag om man kan göra nåt för att det ska bli bättre mottagning.

Det enda tips jag kan ge dig för att du skall få bättre mottagning är att du försöker flytta dig runt i lokalen då jag inte tror att de alternativ som finns kommer att falla dig i smaken då de involverar borrande i chassit och lite lödande.

Förmodligen är det ett gäng andra signaler i omgivningen som stör ut din mottagning. Något du bör har i åtanke är att signalstyrkan inte nödvändigtvis behöver vara bäst precis vid basstationen beroende på antennens konstruktion och radiovågornas spridning.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 15:11

Tack för all info, som du trodde är jag inte så sugen på att borra i chassit

1
Bevaka tråden