Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro:s filmprestanda

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-11 15:47

Med tanke på att betydligt klenare datorer med Windows klarar av att decoda en mpeg2 (stream) i 1080i blev jag mycket förvånad över att min MBP 17" 2 GB RAM och 7200 RPM disk inte hänger med med en sån ström utan tappar runt 20% av bilderna.

Jag använder vlc, finns det något annat program som hanterar såna strömmar bättre eller är det helt enkelt en begräsning som MBP har?

Senast redigerat 2006-10-11 16:01

Testa Mplayer OSX, inte version 2, utan 1.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:53

Oj, det SKALL den göra. Men min direkta tanke är varför du inte använder QuickTime? Vartifrån strömmar du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:54
Ursprungligen av Lundh:

Med tanke på att betydligt klenare datorer med Windows klarar av att decoda en mpeg2 (stream) i 1080i blev jag mycket förvånad över att min MBP 17" 2 GB RAM och 7200 RPM disk inte hänger med med en sån ström utan tappar runt 20% av bilderna.

Jag använder vlc, finns det något annat program som hanterar såna strömmar bättre eller är det helt enkelt en begräsning som MBP har?

En sak till; många av mina kompisar har alltid råkat ladda ner PowerPC versionen av VLC. Du måste naturligtvis ha Intel-versionen!!!! Kontrollera med "Visa Info"

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-12 11:26
Ursprungligen av desh:

Oj, det SKALL den göra. Men min direkta tanke är varför du inte använder QuickTime? Vartifrån strömmar du?

För att quciktime inte har stöd för mpeg2

Ursprungligen av desh:

En sak till; många av mina kompisar har alltid råkat ladda ner PowerPC versionen av VLC. Du måste naturligtvis ha Intel-versionen!!!! Kontrollera med "Visa Info"

NO WAY ;x Tänkte inte ens så långt men det var så klart det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 00:05

Funkar fint på min mbp 15" med en 5400rpm disk och 2 gig ram.

så det måste vara något annat som e galet.

Det är inte hårdvaran det är fel på.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-12 11:33

Testa hur det går i windows. Jag har en 1,86 GHz Pentium M från Dell. Jag kan köra en 1080i MPEG2 med 40 Mbit bitrate utan problem (2,6 GB för 8 minuter video är det tyngsta jag har hittat). Jag kan även se 1080P quicktime utan problem.

Windows med K-Lite Codec Mega Pack funkar oftast väldigt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 13:14

Så, haru provat i BootCamp?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-12 14:44

Som sagt, jag hade gjort tabben desh tipsade om, använde PowerPC versionen. Jag hade inte lagt märke till att VLC inte var universal utan att det var två olika nerladdningar, en för PPC och en för x86. Nu funkar det utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 14:50
Ursprungligen av Lundh:

Som sagt, jag hade gjort tabben desh tipsade om, använde PowerPC versionen. Jag hade inte lagt märke till att VLC inte var universal utan att det var två olika nerladdningar, en för PPC och en för x86. Nu funkar det utmärkt.

Aha, jag tolkade NO WAY som att det verkligen inte skulle kunna vart så! Men det va kul att det fungerar nu, och jo, jag vet många som har gjort samma sak. Jag skall fan maila VLC och be dom göra en UB istället, alt lägga Intel-versionen först.

1
Bevaka tråden