Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eudora blir open source - Mozilla tar över!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Qualcomm låter det gamla anrika epostprogrammet Eudora bli fri källkod, open source, och låter Mozilla Foundation ta över utvecklingen:

QUALCOMM Incorporated [...] and the Mozilla Foundation [...] today announced that future versions of Eudora® will be based upon the same technology platform as the open source Mozilla Thunderbird™ email program. Future versions of Eudora will be free and open source, while retaining Eudora's uniquely rich feature set and productivity enhancements. QUALCOMM and Mozilla will each participate in, and continue to foster development communities based around the open source Mozilla project, with a view to enhancing the capabilities and ease of use of both Eudora and Thunderbird.

QUALCOMM also today announced that it has released the final commercial versions of the current Eudora products for Windows and Mac operating systems. The open source version of Eudora is targeted to release during the first half of calendar year 2007. Once the open source version of Eudora is released, QUALCOMM will cease to sell Eudora commercially. In the interim, QUALCOMM will continue commercial sales, at a reduced price of $19.95 and with a six-month period of technical support. Existing technical support commitments will be honored in their entirety.

Läs hela pressreleasen här: QUALCOMM Launches Project in Collaboration with Mozilla Foundation to Develop Open Source Version of Eudora Email Program

För mig och de 10 andra som fortfarande använder Eudora är detta en rätt stor nyhet.

Uppdatering: Det handlar inte om att koden för nuvarande Eudora släpps fri, det handlar om att en framtida version av Eudora kommer att göras som en variant av Thunderbird. Se nedan i tråden om detta.

Senast redigerat 2006-10-12 01:53
Ursprungligen av Adrian B:

För mig och de 10 andra som fortfarande använder Eudora är detta en rätt stor nyhet.

Inte illa! Ah, tänker tillbaka på Eudora anno 1995. Det var grejer det. Sedan sprang utvecklingen obönhörligen ifrån Qualcomms idé om hur e-post görs bäst. Men visst har Eudora en eller två fiffiga funktioner. Kul att de kommer till Thunderbird nu istället.

Oj, Eudora.. Blir alldeles nostalgisk när jag tänker på det. Tyckte att det var grymt när jag hade min PowerMac 7200. Det var tider det.

//Stefan

Nu är jag visserligen språkskadad, men som jag fattar det är det endast framtida versioner, baserade på mozilla's projekt, som kommer vara öppna. Ingenting nämns om att öppna upp den befintliga kodbasen.

Jag har testat en del mejlprogram genom åren, men trots det har jag alltid kommit tillbaka till Eudora. Det är inte snyggt, men det är otroligt snabbt och smidigt trots stora mängder epost.

Ursprungligen av johan dansk:

Nu är jag visserligen språkskadad, men som jag fattar det är det endast framtida versioner, baserade på mozilla's projekt, som kommer vara öppna. Ingenting nämns om att öppna upp den befintliga kodbasen.

Ja, du har nog helt rätt, "Future versions of Eudora will be free and open source" står det faktiskt. Men om Mozilla inte skulle få tillgång till koden, vad är vitsen då? Att de får använda namnet? Hmm...

John Gruber:

Contrary to some preliminary reports, Qualcomm isn’t releasing the existing version of Eudora as open source — they’re abandoning the existing version, and supposedly creating a new Eudora-inspired Thunderbird off-shoot.

Klart tråkigt i så fall. Eudora utlovades länge i version 7 för Mac, helt omskriven i Cocoa.

Härligt att det händer något iaf! Det har ju inte hänt något på flera år.

Är själv inbiten Eudora-användare sedan 10 år tillbaka. Tycker att Eudoras lösning med ett fönster per mail-låda är vida överlägsen de tre-delade fönstren i Mail och Thunderbird.

1
Bevaka tråden