Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger iPod Hi-fi som hemmabiohögtalare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Håller just på att förbereda hemmet för min macbooks framkomst. Väldigt spännande. Har köpt en ny tv och har tänkt att delvis använda macen som en media-mac.

Det jag dock inte har bestämt mig för är hur jag ska lösa ljudet. Är ingen hardcore hemmabio kille, så mina krav är inte alltför höga. Se på vanlig analog tv, se serier från datorn, sådana saker. Har ingen stereo/förstärkare eller ens datorhögtalare.

Min fråga är: Är ipod hi-fi:n ett bra möjligt alternativ? Är det någon som har några bra förslag? Hur har ni löst det?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 14:32

iPod HiFi är ett alternativ beroende på vilka krav man har.

Den har ju helt klart ett bra ljud. Inte alls "audiophile-quality", som Apple-påstår, men det är ju ändå bra ljud i den.
Men blir ingen bra stereo i den - höger- och vänsterhögtalarna sitter så nära, så det blir mest som en enda högtalare.
Det är som en bergsprängare helt enkelt - vilket också är tanken med den.

Man kan alltså se iPod HiFi som en ersättare till inbyggda TV-högtalare - för den som vill ha bättre ljud bara. Men det är alltså inte samma sak som att ha ett par riktiga stereohögtalare.

Själv har jag ett par små aktiva Sony-högtalare av den här typen till min TV/DVD och jag är väldigt nöjd.

Har du ingen stereo/förstärkare eller ens datorhögtalare skulle jag börja med att koppla ljudet till TVn. Steget efter det är att skaffa aktiva högtalare (dvs datahögtalare med förstärkaren inbyggd) eller börja köpa förstärkare + ett par vanliga högtalare. Val av datahögtalare har diskuterats förut här på 99mac, sök så hittar du. En billig (och lite enklare) förstärkare är T-amp från www.t-amp.se. Billiga "vanliga" högtalare hittar du på www.fynda.se (t.ex. Dynavoice Magic).

Tackar för svaren. Kan ni mer specifikt förklara hur dessa aktiva högtalare fungerar? Har datorn brevid tvn så fixar gärna en bra lösning som håller för båda ändamålen.

Förstärkare+ högtalare är inte heller uteslutet, det är bara det att jag är helt okunnig när det kommer till ljud. 3000:- >, så ser min prissituation ut.

Ge gärna förslag på fler alternativa lösningar. Kommer spendera mkt tid i soffan, så det vore faktiskt ett stort + om man kunde styra detta genom antingen en fjärrkontroll eller macen.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-10-09 14:53

tjenare!

Jag fick min Hi-fi i fredags och är kanon nöjd.
Det är ju som sagt inget surround-ljud men det är helt suveränt ljud för att komma ur den lilla lådan!

Batteridriften är kanon också.

jag änvänder den till min LCD tv och det förhöjer helt klart filmupplevelsen. Även om kanske en riktig anläggning vore bättre.

//Per

  • Medlem
  • 2006-10-12 01:41

Alternativ 1- Prova med Klipsch ifi som består av en sub-bas och två vanliga högtalare. Tysk kvalite, suveren ljud, mycket bättre än Ipod HIFI, har en docka för Ipod och fjärr för 2500 kr mot 3500 för Ipod HIFI.

Alternativ 2- Köp en Yamaha YSP 800 eller 1000, som är en ljudprojektor, innehåller ca 40 småhögtalare som klarar av att skicka dolby digitla, vanlig stereo och THX från en och samma högtalare. dessutom har den en optisk ingång som kan vara bra för alla G5-ägare. pris från ca 5500 kr

Alternativ 3. Köpr ett par B&O högtalare, mycket dyra men fina... pris från ca 12000 och uppåt, styck!!!

Ursprungligen av Sia:

Alternativ 1- Prova med Klipsch ifi som består av en sub-bas och två vanliga högtalare. Tysk kvalite, suveren ljud, mycket bättre än Ipod HIFI, har en docka för Ipod och fjärr för 2500 kr mot 3500 för Ipod HIFI.

Klipsch är ett amerikanskt märke som tillverkas i asien, ifi är bra men inte så mycket bättre än iPod hifi. 2500 är inte ifi's normalpris kostar egentligen mycket mer...

  • Medlem
  • 2006-10-14 19:52

jag har köpt en ifi för ca 3 veckor sedan från Expert för 2499, kollade idag de fortfarande säljes på Expert med samma pris så det är bara att slå till

vad gäller ljudet tycker jag att den är bättre, den har en 8-tums subwoofer vilket gör att du får bättre bas dessutom kan man placera den högra och vänstra satelithögtalarna med fritt avstånd vilket medger bättre stereobild.

1
Bevaka tråden