Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får Microsoft göra vad som helst?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-11 17:37

(Förvisso har jag inte använt Windows på en Mac, men jag skulle ju ha kunnat det)

Jag funderar på att kräva skadestånd. Jag har en PC, som jag ibland använder parallellt med macen. jag jobbade med en illustration, och gick och fikade. När jag kom tillbaka var inloggningsfönstret där. Jag loggade in, och möttes av en lapp som påpekade att en viktig säkerhetsuppdatering hade installerats, och Windows hade varit tvunget att startas om... Hur viktig kan en säkerhetsuppdatering bli? Så viktig att det är läge att slänga allt jag sysslar med, och starta om datorn?

Finns det någon på denna jord, eller i detta forum, som tycker att säkerheten är viktigare än de dokument man jobbar med? Är det inte för att skydda dem, som man håller på säkerheten? Även utan virus går man inte säker i Windows. Då ploppar Microsoft upp som gubben i lådan och pajar för en istället.

I-D-I-O-T-E-R-!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-11 17:43

Får Microsoft göra vad som helst?

Kort svar: Ja, det får dom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:46

Den funktionen är inte aktiverad som standard, du måste slå på Helautomatisk uppdatering för att det skall bli så. Men jag fattade inte heller det, och blev lika förbannad som du.

  • Medlem
  • 2006-10-11 17:58
Ursprungligen av desh:

Den funktionen är inte aktiverad som standard, du måste slå på Helautomatisk uppdatering för att det skall bli så. Men jag fattade inte heller det, och blev lika förbannad som du.

Den stod på "Automatiskt (rekommenderas)", vilket jag tror är det normala. Jag har slutat fippla med Windows, eftersom det alltid går åt pipan om man gör det. Tydligen var det en sanning med modifikation.

"Rekommenderas om du gillar obehagliga överraskningar" borde det stå. Jag tycker att det är klar virusvarning på hur den här säkerhetsfinessen funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 18:24
Ursprungligen av stfm:

Den stod på "Automatiskt (rekommenderas)", vilket jag tror är det normala. Jag har slutat fippla med Windows, eftersom det alltid går åt pipan om man gör det. Tydligen var det en sanning med modifikation.

"Rekommenderas om du gillar obehagliga överraskningar" borde det stå. Jag tycker att det är klar virusvarning på hur den här säkerhetsfinessen funkar.

Den är inte på som standard, men alla aktiverar den eftersom Microsoft rekommenderar det Yepp, Windows har sina brister.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 18:27
Ursprungligen av stfm:

(Förvisso har jag inte använt Windows på en Mac, men jag skulle ju ha kunnat det)

Jag funderar på att kräva skadestånd. Jag har en PC, som jag ibland använder parallellt med macen. jag jobbade med en illustration, och gick och fikade. När jag kom tillbaka var inloggningsfönstret där. Jag loggade in, och möttes av en lapp som påpekade att en viktig säkerhetsuppdatering hade installerats, och Windows hade varit tvunget att startas om... Hur viktig kan en säkerhetsuppdatering bli? Så viktig att det är läge att slänga allt jag sysslar med, och starta om datorn?

Finns det någon på denna jord, eller i detta forum, som tycker att säkerheten är viktigare än de dokument man jobbar med? Är det inte för att skydda dem, som man håller på säkerheten? Även utan virus går man inte säker i Windows. Då ploppar Microsoft upp som gubben i lådan och pajar för en istället.

I-D-I-O-T-E-R-!

Man kan ju spara dokumenten även på en PC.

  • Medlem
  • 2006-10-11 19:09
Ursprungligen av Mondo:

Man kan ju spara dokumenten även på en PC.

Va!? Kan man? Berätta mer!

Grejen är att jag visste att den här "funktionen" fanns när SP2 var ny, men var övertygad om att det var en bugg, och hade faktiskt glömt bort det. Antingen har Microsoft inte orkat fixa den, eller så tycker man att det är en toppenfunktion...

Att automatiskt skicka ut ett "döda alla program"-kommando är ju helt vansinnigt. Jag, som användare, kan ju inte ens göra det om man räknar bort att jag kan sträcka mig efter sladden. Firefox trodde att den hade kraschat... stackarn.

Jo, man tycker ju att dom kan slänga upp en spara-dialog i alla program som är öppna, sen när man väl stängt dessa får dom väl tvångsomstarta windows bäst din vill. But noooo..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 23:06

Eller så kan man spara dokumenten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 23:11
Ursprungligen av Mondo:

Eller så kan man spara dokumenten.

Ja det där är lätt att säga. Jag har gått på samma nit själv, haft lite feta viso-ark öppna som jag lagt ut en fin UML-struktur i. *Ska bara hämta en kopp kaffe*, hamnar i samspråk med kollega vid kaffemaskinen, kommer tillbaka till datorn och skiten har startat om. Av mina ändringar i dokumentet den senaste halvtimmen syns inte ett spår. Tack Bill.

Det lustiga är att om jag själv väljer "Start->Avsluta->Stäng av" så får jag inte göra det om jag har osparade dokument. Hell, det går inte ens att stänga av öket utan att manuellt avsluta Outlook först.

Tur att man slipper eländet hemma iaf

  • Medlem
  • 2006-10-11 23:38
Ursprungligen av Mondo:

Eller så kan man spara dokumenten.

På OS 9-tiden satt ju tummen och pekfingret på äpple-s hela tiden, men när datorn inte har kraschat på tre år (macen förvisso), kanske reflexen har klingat av en aning...

Dessutom är det inte bara de senaste ändringarana som försvinner, de kan man ju rätt snabbt göra om. Jag var inne i ett jobb, och mitt skrivbord rensades... som tur var använde jag Firefox, som kan återskapa senaste sessionen om den avbröts.

1
Bevaka tråden