Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hi-Fi Klubben dissar Apple

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Hi-Fi Klubben har beslutat att avsluta försäljningen av Apple. Inte för att produkterna är dåliga, utan på grund av den oacceptabla servicenivå som Apple erbjuder sina kunder."
- Vi vill inte längre försvara oss gentemot våra kunder att de inte kan få de två års fulla garanti som vi ger på våra övriga produkter. Och vi kan heller inte se rimligheten i att kunden själv skall ha besväret med att sända sin spelare till reparation hos producenten istället för att lämna in produkten i den butik där den är köpt, skriver Gert Skipper i ett pressmeddelande.

Läs mer

Ytterligare en anledning är säkert leveransproblem och dåliga marginaler....

Senast redigerat 2006-10-11 01:12

Dåliga marginaler är nog den värsta skoklämmaren.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-11 00:28

Jag tror dem har en sorts poäng där ändå.. kunderna tror ju att garantin gäller som på övriga varor, vilket ej är fallet. Kan du inget om Apple blir det kanske frustrerande att du kommer till affären med en trasig iPod och får veta att du måste betala för reparationen och dessutom skicka den till Holland eller något i den stilen.

Skulle jag vara en inbiten peze-användare som tror att allt är standrartiserat skulle jag antagligen få en schock och dö.

Med ordet "Apple" på läpparna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 00:52

Man kan visst få två års garanti, och för en ganska billig penning. Du kan köpa AppleCare, förlängd garanti även för iPod. (Tre år för datorer, två för iPod.) Det kostar 575 kr inkl moms.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 11:18
Ursprungligen av Mondo:

Man kan visst få två års garanti, och för en ganska billig penning. Du kan köpa AppleCare, förlängd garanti även för iPod. (Tre år för datorer, två för iPod.) Det kostar 575 kr inkl moms.

AppleCare är knappast värd pengarna, inte minst med tanke på den förväntade värdeminskningen. Jag köpte en till min MBP och nu när jag har läst det finstilta så går det inte att jämföra med HP CarePack 3 år som jag har på den andra bärbara datorn. Herregud, där fick jag efter 2,5 år en helt ny dator (uppgraderad modell) när deras reparation misslyckades. Snabbt gick det också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 13:05
Ursprungligen av hkim:

AppleCare är knappast värd pengarna, inte minst med tanke på den förväntade värdeminskningen. Jag köpte en till min MBP och nu när jag har läst det finstilta så går det inte att jämföra med HP CarePack 3 år som jag har på den andra bärbara datorn. Herregud, där fick jag efter 2,5 år en helt ny dator (uppgraderad modell) när deras reparation misslyckades. Snabbt gick det också...

Nu handlade det i och för sig om AppleCare för iPod à 575 kr inkl moms. Men AppleCare för bärbara datorer är ännu mer prisvärt anser jag, men tanke på att reparationerna blir DYRA om något skulle gå sönder efter det att garantitiden har gått ut.

Senast redigerat 2006-10-11 13:31

Ja fast varför har de inte två år som svensk konsumentlag säger? hårddisk-baserade ipods har uppenbarligen svårt att hålla 2 år. Jag har sagt sen ipod kom att mekaniska lagringsenheter skall inte vara i bärbara musikspelare. Många håller nog inte med mig men jag känner ett oändligt antal människor som får byta ut sina ipods med jämna mellanrum......nano verkar dock tåla det mesta.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-10-11 07:31
Ursprungligen av meridius:

Ja fast varför har de inte två år som svensk konsumentlag säger?

Det där är en feltolkning som varenda svensk verkar tro gäller. Den lag du tror dig referera till gäller inte garanti; den gäller reklamationsrätt. Och den är mycket riktigt två år. Vidare ställer den krav på dig som slutkonsument. Du ska själv kunna påvisa att det är ett fabrikationsfel. Under garantitiden finns inga sådana krav. Garantitid är helt upp till varje leverantör att bestämma.

Ursprungligen av Snooze:

Det där är en feltolkning som varenda svensk verkar tro gäller. Den lag du tror dig referera till gäller inte garanti; den gäller reklamationsrätt. Och den är mycket riktigt två år. Vidare ställer den krav på dig som slutkonsument. Du ska själv kunna påvisa att det är ett fabrikationsfel. Under garantitiden finns inga sådana krav. Garantitid är helt upp till varje leverantör att bestämma.

Faktum är att inom de första sex månaderna efter köpet så är det säljaren som är skyldig att bevisa att varan inte var felaktig från början, men efter detta så är det mycket riktigt som du säger, köparen måste bevisa att varan var felaktig vid köptillfället.

Denna rätt (som gäller i tre år) är altså inte en garanti, utan gäller endast fel som fanns i produkten redan när du köpte den. Dock är det ju en fråga om vad som räknas som det: Man skulle kunna hävda att displayen gick sönder för att den från början var felaktigt konstruerad. En sådan dispyt skulle då kunna bli en rättssak, men jag har svårt att tänka mig att någon part skulle vilja dra detta till rätten (och riskera att få betala tillhörande kostnader) för en struntsak som en iPod.

Ursprungligen av bewing77:

Faktum är att inom de första sex månaderna efter köpet så är det säljaren som är skyldig att bevisa att varan inte var felaktig från början, men efter detta så är det mycket riktigt som du säger, köparen måste bevisa att varan var felaktig vid köptillfället.

Denna rätt (som gäller i tre år) är altså inte en garanti, utan gäller endast fel som fanns i produkten redan när du köpte den. Dock är det ju en fråga om vad som räknas som det: Man skulle kunna hävda att displayen gick sönder för att den från början var felaktigt konstruerad. En sådan dispyt skulle då kunna bli en rättssak, men jag har svårt att tänka mig att någon part skulle vilja dra detta till rätten (och riskera att få betala tillhörande kostnader) för en struntsak som en iPod.

Egentligen är det lite synd att man inte drar en sådant "struntsak" till att bli ett domstolsärende. Jag tror att det skulle vara enormt bra för att förtydliga vad som faktiskt gäller för tillverkarna. En spark kan utdelas till politikerna som inte stärker rättshjälpen till att människor kan få möjlighet till detta.

Apple suger hårt gällande det där. Så jag förstår dom. Synd dock.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 01:52

Dissar är väl inte rätt ord riktigt. Handlar ju mer om en lojalitet till sina kunder. Förstår deras beslut till fullo.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 01:57

enda garantin jag vet om är ett års garanti. det där med två år är ju kanske det löjligaste jag hört. både som konsument och säljare.

Nu är reklamationsrätten tre år.. (Tyvärr) Eftersom alla blandar ihop den med garanti, det är jätte vanligt att man efter ett eller två år hävdar andra garantitider än de tillverkaren satt för produkten. (Vilket ofta slutar i en tråkig dispyt)

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 09:29

Garantitiden på hemelektronik är förövrigt minst 6 månader enligt lagen. På Apple-produkter är det väl 1 år, har jag för mig.

Ursprungligen av adm_kenshin:

Garantitiden på hemelektronik är förövrigt minst 6 månader enligt lagen. På Apple-produkter är det väl 1 år, har jag för mig.

Reklamationsrätten medger att inom 6 månader är det tillverkarens skyldighet att påvisa att felet inte är ett fabrikationsfel. Detta ska du inte blanda ihop med garantirätt. Där har vi ett större fel i svensk lagstiftning som ingen politiker verkar vilja förändra. Det klart - företagskontroversiellt.

Apple ger 1 år i garanti på sina produkter, om inte annat anges.

Men många andra tillverkare ger två års garanti, och bättre villkor för hur det hanteras.

När jag köpte min första Ricoh så fanns det nästan inga svenska återförsäljare. Den jag köpte av lade av straxt efteråt. Problemet var att supporten var så hemsk. Jag fick själv skicka kameran till tyska serviceverkstaden när den var DOA, jag borde ju fått byta den rakt av. Situationen har förbättrats betydligt och nu finns det många återförsäljare, svensk servicehantering och det verkar funka bra. De hade ändå två års garanti redan under problemtiden!

Två års garanti känns väl tilltaget, men är det vad konkurrenterna har så ligger Apple efter och får se till att konkurrera.

Heder åt HiFI-klubben för att de inte köper Apples vridna idéer om servicestandard. En mer kund-, service- och kvalitetsinriktad butikskedja är svårt att hitta IMHO.

Senast redigerat 2006-10-11 11:12
Ursprungligen av Hagelin:

Heder åt HiFI-klubben för att inte köper Apples vridna idéer om servicestandard. En mer kund-, service- och kvalitetsinriktad butikskedja är svårt att hitta IMHO.

Håller med till 100%.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 12:05

Tråkigt. Gillar HiFi-klubben.
Hoppas Apple ser detta och tar sig en funderare. Snart är det väl bara Galne Gunnar som säljer iPods..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 12:47

Vem köper iPod på dyra HI-FI-klubben?

Nä jag dissar Hi-Fi klubben.

Sandell:
Det är nog mycket beroende på vart man bor. I "min" stad suger HI-FI klubben rejält. ALDRIG saker hemma, och är allmänt snoffsiga och märkvärdiga helt utan anledning. Ligger minst 300kr högre i pris med allt, och säljer mycket rebrands.. dvs. skräpmärken som de satt sin egna Hugosson-logga på etc. för att sedan lura på folk.

skräp skräp skräp..

Beträffande det där med "galne gunnar" så stämmer det ju inte alls.. Heelt tvärt om!

Jag kan räkna upp väldigt många ställen du kan köpa ipod på, och ständigt ploppar nya inköpställen upp. Snart kan man väl köpa iPod på konsum.

Märks att du inte var med i "the early days of ipod" när de i stort sett bara kund beställas från applestore, och de endast passade mac.

Ursprungligen av governor:

Vem köper iPod på dyra HI-FI-klubben?

Nä jag dissar Hi-Fi klubben.

Sandell:
Det är nog mycket beroende på vart man bor. I "min" stad suger HI-FI klubben rejält. ALDRIG saker hemma, och är allmänt snoffsiga och märkvärdiga helt utan anledning. Ligger minst 300kr högre i pris med allt, och säljer mycket rebrands.. dvs. skräpmärken som de satt sin egna Hugosson-logga på etc. för att sedan lura på folk.

skräp skräp skräp..

Om du upplever att personalen i din lokala butik är "snoffsiga och märkvärdiga" är det väl tråkigt, själv tycker jag kedjan är en av få ställen där man hittar kunniga säljare som är intresserade av att hjälpa mig att hitta en lösning jag blir nöjd med.

Vad gäller dina mer konkreta påståenden om att de säljer mycket rebrands och att Hugoson skulle vara ett "eget" märke de själva äger så undrar jag om du kan styrka det på något sett, för det är i så fall helt ny information för mig. Vad jag vet så är de enda Hugosonprodukter som ingår i deras sortiment ett par LCD-TV:n. Hittar inte heller något på hugoson.se om att det skulle vara Hi-Fi Klubbens egna märke?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 14:07

Bra gjort av HIFI-Klubben tycker jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 14:49

Är det inte så att Apple och HiFi-klubben kommer från olika världar? Jag kan tänka mig att Apple, trots sina framgångar, finner det svårt att riktigt slå igenom i hemelektronikvärlden på riktigt bred front. Samma problem har Microsoft.

Vi har lärt oss förvänta oss mer av hemelektronik, samtidigt som vi lärt oss acceptera bristerna hos vår dyra datorer. Man kan bara lyssna på Apples apologeter här på 99Mac för att se detta.

Om något inom facket hemelektronik är obegripligt säger vi att det har ett dåligt gränssnitt. (Är det inte just det överlägsna gränssnittet som gör att iPod säljer så mycket bättre än dess konkurrenter med fler funktioner?)

Om något i Mac OS X är obegripligt menar vi, utifrån något slags leetperspektiv, att användaren är okunnig.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 14:50

Och mitt ovanstående resonemang gäller då också förväntningar på service!

Vänligen, Ylan

Bra att återförsäljarna ställer krav!
Hoppas Apple lär sig nåt av detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 18:31

Jag tror inte att Apple bryr sig nämnvärt. Apple är ett företag, inte en välgörenhetsinrättning. Dessutom erbjuder de två års garanti till en i mitt tycke rimlig kostnad, trots att lagen inte käver det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 22:11
Ursprungligen av Mondo:

Jag tror inte att Apple bryr sig nämnvärt. Apple är ett företag, inte en välgörenhetsinrättning. Dessutom erbjuder de två års garanti till en i mitt tycke rimlig kostnad, trots att lagen inte käver det.

Med all respekt för din synpunkt så håller jag inte med dig. I mitt tycke utnyttjar Apple, även om de gör förbaskat fina produkter av och till, sin monopolställning på ett rätt så skamligt sätt. Applecare är hur man vrider och vänder på det inte prisvärt jämfört med motsvarande supportavtal/garantiförlängning från andra aktörer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 23:03
Ursprungligen av hkim:

Med all respekt för din synpunkt så håller jag inte med dig. I mitt tycke utnyttjar Apple, även om de gör förbaskat fina produkter av och till, sin monopolställning på ett rätt så skamligt sätt. Applecare är hur man vrider och vänder på det inte prisvärt jämfört med motsvarande supportavtal/garantiförlängning från andra aktörer.

Apple har inte monopol på musikspelare. Det står var och en fritt att välja ett annat märke. Ingan tvingar dig att köpa en iPod. Att folk köper dem beror väl på att de är bra, har rätt pris och att Apple har rätt sorts tjänster via iTMS. Vi har valfrihet, det är det som är så jobbigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 19:52

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang Mondo.. positiv till Apple till varje pris? Man kan väl konstatera att Apple mer eller mindre är ensamma på markanden om ett år och därmed är sämst på detta? 575 kr känns dyrt när alla andra märken inte tar denna kostnad.. Personligen skulle det kännas helt sjukt att behöva betala ytterligare pengar för att få en helt normal garantitid. Kom nu inte och säg att Apples iPods är 575 kr billigare är konkurrenternas musikspelare för att kompensera apple cares pris.. haha.

Bevaka tråden