Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open Transport Tycoon Deluxe

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har sökt lite på forumet här och hittar nästan ingenting om detta fantastiska spel, så jag tänkte passa på att tipsa.

OpenTTD är en open source-klon av PC-spelet Transport Tycoon Deluxe och är med andra ord gratis. Man behöver dock data-filerna från en windowsinstallation av TTD för att kunna spela.

OpenTTD fungerar på Windows, Mac och Linux och har fungerande nätverksstöd mellan alla dessa plattformar.

Spelet går ut på att man skall bygga infrastruktur och ha tåg, lastbilar och bussar som fraktar gods och personer mellan olika ställen. Låter kanske inte så roligt men jag satt 12 timmar i sträck första gången jag spelade spelet.

Helt otroligt tokkul! Kolla in det på http://www.openttd.org.

Jag kan också rekommendera detta underbara spel, lätt att fördriva timmvis när man börjar bygga järnväg!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-03-01 23:58

Funkar på Mac? Farligt, det ska in!!!

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-07-27 12:03

hmm var hittar man de "gamla" filerna tro?

Ursprungligen av Filip:

hmm var hittar man de "gamla" filerna tro?

Alltså datafilerna från Transport Tycoon Deluxe? Kika här.

Jo, håller med om att det är skojj! Tar lite tid innan man kommer igång med spelet men i övrig hel skojj.

Oh lord, 17tim senare och jag somnade...

Ni vet inte vad ni har fått mig att göra..

Min semester gick åt helvete pga OTTD...
Men Carlisle Transport är störst!!!!

Hehe, min semester är inte helt och hållet åt helvette, men det har varit en del inslag av Tycoon Företaget tjänar 500mkr/ år och balansen ligger på dryga 7 miljarder

Senast redigerat 2006-08-09 13:00

Update:

hahahaha jisses amalia!
Dags att anmäla sig till topp tio all time high.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-14 00:05

Om dom säger något om passagerare från stad till stad, är det tåg vi snackar då eller?

Ursprungligen av doGG:

Om dom säger något om passagerare från stad till stad, är det tåg vi snackar då eller?

Passagerare går att frakta med tåg, passagerarfärjor, bussar och flyg; så det är upp till dig att räkna ut vilken den mest lämpliga/lönsamma lösningen blir...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-14 00:43
Ursprungligen av fredrik_bt:

Passagerare går att frakta med tåg, passagerarfärjor, bussar och flyg; så det är upp till dig att räkna ut vilken den mest lämpliga/lönsamma lösningen blir...

Hum, då var nog inte den lösningen med tåg den bästa kanske... börjar nog om. Lade ner 200.000 på en järnväg där det endast var ett par rutor som strulade... hoppsan.

En sak som kan vara värt att nämna. Man får mer betalt för de man fraktar ju längre avståndet mellan är och ju fortare det går. Så har du en toksnabb järnväg som är väldigt lång men flyter på bra så kommer du tjäna fint på den.

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-08-14 11:40

Finns det ingen bra "tutorial" på svenska, så man kan lära sig grunderna, jag känner att det är lite komplicerat det här med trafikljus och hur man ska dra järnvägen etc.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-14 12:16

Men så gött, spelade tills jag somnade igår. Ojojoj, var ju inte igår man lirade TT. Tack för ett ypperligt tips!

Det är på gång att startas ett svenskt forum för openttd, där kommer också grunderna finnas översatta.

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-08-14 16:47

Härligt! Finns det några "tidsplaner" för detta?

Fan, har fått för dåligt tålamod med åldern. Var ganska duktig på detta i tonåren, men nu går det åt helvete från starten. Har nog kört 10-15 olika spel senaste två veckorna, tröttnar efter 10 år när inget händer

Nu vet jag ju vad som brukar hända när folk kommer med lanseringsdatum för siter så jag gör inte de, men inte allt för långt bort skulle jag tippa

Nu vet jag inte om det är brukligt att "annonsera" på detta viset, men iom att det är rätt offtopic 99mac så gör jag det ändå. Är det några duktiga konduktörer som vill bidra med moderering, översättning eller annat så är ni välkommna att kontakta mig med privmsg.

Spelet har en bugg som kan vara bra att känna till. Jag laddade ner spelet, och grafikfilerna. Spelet rullade fint tills jag försökte spara, då ramlar det ut för att ett grafikobjekt inte finns.

Problemet var att spelmappen låg i en sökväg som innehöll ett "ä". Det är ett inte helt ovanligt problem. Konstigt bara att det bara gällde det grafikobjektet och inte de andra.

Ja! Så var den stora dagen äntligen här! Vi har jobbat hårt både dag och natt, slitit ont och fått valkar både här och där.

Adressen är http://www.openttd.se

Välkommna!

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-08-23 15:18
Ursprungligen av Johan S:

Ja! Så var den stora dagen äntligen här! Vi har jobbat hårt både dag och natt, slitit ont och fått valkar både här och där.

Adressen är http://www.openttd.se

Välkommna!

Oh, yes! Lysande!

Så jävla bra! Ses även i nästa forum...

Jag har spelat lite TTD på sistone, och det går bra att spöa korkade motspelare i alla fall. Men vad kommer det sig att man inte får bygga, kommunen vägrar låta mig bygga busshållplatser, flygplatser mm? När man väl röjt en bra plats för flygplatsen så är det lite sent påtänkt att inte få bygga. Ibland är enda sättet att få de stationer man vill ha att vänta tills en datorspelare byggt dem, och sedan köpa upp och städa upp.

Kan jag göra någonting som gör kommunerna tolerantare?

Bygg träd och funkar inte det så spräng bort en bunt träd och bygg nya. Då brukar de bli glada.

Ursprungligen av staed:

Bygg träd och funkar inte det så spräng bort en bunt träd och bygg nya. Då brukar de bli glada.

Aha! Så det är så man fjäskar för dem! Tack!

Ursprungligen av staed:

Bygg träd och funkar inte det så spräng bort en bunt träd och bygg nya. Då brukar de bli glada.

Den här gnälligheten tycker jag är en jobbig del av spelet. Till och med när jag ställer spelet på medelsnällt (kanske rentav på snällt) så kan ett parti gå åt skogen på att jag bygger en dyr järnväg men inte får bygga stationen, eller riva något hus på vägen.

Det intressanta är väl att hitta en bra och effektiv väg, varför måste jag kasta miljoner på att bygga träd? Jag hade ett parti där jag byggde en helt fantastisk järnväg tvärs över kartan, det var på brasilienkartan, hela vägen från Brasilia till Rio. Jag hade stationer mitt i städerna, men ett enda litet hus ville inte bli rivet, i Rios utkant. Jag ägnade alla pengar jag hade kvar åt att plantera träd. Inget resultat. Det var bara att ge upp. Vad gjorde jag för fel egentligen?

Är det kanske nåt mer som påverkar humöret? Blir de sura när man har en otrafikerad station? Men om man inte bygger den så får man ju inte bygga den senare.

Senast redigerat 2007-02-10 11:25

När jag får mer än ca 2.000.000.000 kr på kontot så blir det bara en massa konstiga tecken där det visas hur mycket pengar man har. Det står typ "-..-/-.(O../+-" Kr istället för den riktiga summan. Är det någon som vet hur man ordna till det?

Bevaka tråden