Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En telefon - två nummer, två simkort

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 13:45

Hej!
Frågan har varit uppe förut, men aldrig riktigt fått något svar.

Situation: Jag har en jobbtelefon och en privattelefon.
Jag vill ha båda simkorten i samma lur, och jag vill att båda abonnemangen ska funka samtidigt.

På jobbet har jag tele2företag (tror jag att det heter)
Privat har jag 3.

Jag har hittat produkter, men ingen som har testat dem.
Har någon av er det?

Exempel på produkt

Någon som har någon teori?

Det borde ju finnas väldigt många fler än jag som vill ha en lösning på det här?

/pelle

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 14:04

Köp och prova, det var ju inte så fruktansvärt dyrt...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 15:28

Nej. det kanske är så jävla enkelt Någon måste ju vara först!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 17:57

Ja och så raporterar du ordentligt när du får produkten så vi äääntligen får veta om det är något att ha
Jag har en 3g telefon med 3g abonemang, men så har jag ett vanligt abonnemang till företaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 20:54

Vad jag kan förstå så är Nokia E50 en telefon som kan göra precis det du vill.

Tidigare på GSM-tiden, så ville jag också hitta en lösning på problemet, men de dual-simkortshållare som fanns då var konstruerade på det sätt att varje gång man stängde av telefonen så switchade den till nästa SIM kort vid kommande uppstart, alltså endast en igång i taget.

Det som stör mig med mobilbranschen är att man genom statliga PTS´s försorg har gjort det till världens "smartaste"/fulaste affärsidé. Det låter så seriöst att man får behålla sitt telefonnummer, oavsett operatör med förlängningen att man inte har en aning om hur mycket det kostar varje gång man pratar med någon man inte känner så pass bra att man kan fråga vilken operatör han/hon använder sig av. Som ni alla vet så skiljer sig priserna markant om man talar med någon som inte har samma operatör. Det är så man undrar om inte PTS får provision på varje samtal, då dessa inte är intresserade av att tvinga fram en teknik som gör att man i displayen kan se vilken operatör den man ringer till har.
Det som stör mig allra mest är att ingen verkar ifrågasätta detta!!!!Tänk Er att gå in på ICA och handla och varje vara kostar mellan 10 och 40:-. Du kan inte kontrollera vad det kostar utan får helt enkelt vänta tills du kommer fram till kassan och skall betala, då kommer överraskningen! Undrar hur många som skulle acceptera det?....
(Ursäkta att det hamnade lite utanför ämnet, men jag var liksom tvungen...)

Dock är jag fortfarande nyfiken om tekniken gått framåt så pass att man kan ha igång två SIM på samma telefon!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 23:30
Ursprungligen av Richard Persson:

Tidigare på GSM-tiden, så ville jag också hitta en lösning på problemet, men de dual-simkortshållare som fanns då var konstruerade på det sätt att varje gång man stängde av telefonen så switchade den till nästa SIM kort vid kommande uppstart, alltså endast en igång i taget.

Det som stör mig med mobilbranschen är att man genom statliga PTS´s försorg har gjort det till världens "smartaste"/fulaste affärsidé. Det låter så seriöst att man får behålla sitt telefonnummer, oavsett operatör med förlängningen att man inte har en aning om hur mycket det kostar varje gång man pratar med någon man inte känner så pass bra att man kan fråga vilken operatör han/hon använder sig av. Som ni alla vet så skiljer sig priserna markant om man talar med någon som inte har samma operatör. Det är så man undrar om inte PTS får provision på varje samtal, då dessa inte är intresserade av att tvinga fram en teknik som gör att man i displayen kan se vilken operatör den man ringer till har.
Det som stör mig allra mest är att ingen verkar ifrågasätta detta!!!!Tänk Er att gå in på ICA och handla och varje vara kostar mellan 10 och 40:-. Du kan inte kontrollera vad det kostar utan får helt enkelt vänta tills du kommer fram till kassan och skall betala, då kommer överraskningen! Undrar hur många som skulle acceptera det?....
(Ursäkta att det hamnade lite utanför ämnet, men jag var liksom tvungen...)

Dock är jag fortfarande nyfiken om tekniken gått framåt så pass att man kan ha igång två SIM på samma telefon!

Det vore utomordentligt bra att kunna se vilken operatör mottagaren använder. Då kunde man själv välja så att man har samma operatör som de man ringer mest.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan Nokia E50 ha igång två kort samtidigt.

Riktigt intressant! Är det bara E50 som klarar det?

Köpte precis en P990i, så inget som är aktuellt för mig det närmaste 1,5 året....

Är ni säkra på att E50 klarar av två kort? Och inte bara två linjer på samma kort? För jag tror inte att den klarar av två simkort samtidigt, utan att den som många andra telefoner klarar av att ha två olika nummer på ett och samma kort. (Används mest utomlands)

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 11:04

Men... wow... två nummer? Min samsung från tre år tillbaka kan ha fyra nummer...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 12:16
Ursprungligen av Scumpi:

Men... wow... två nummer? Min samsung från tre år tillbaka kan ha fyra nummer...

Så att du kan köra flera abonnemang samtidigt och sömlöst? Det är ju lysande i så fall. Eller är det något jag inte fattar med ditt inlägg?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 12:15

Jag hittar inget om att E50 skulle klara det. Den verkar kunna gå att integrera med en telefonväxel, men det är inte det jag vill. Jag kanske inte hittade rätt, bara...

Och så är den inte 3G, va?

/pelle

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 15:15

Ärligt talat så har jag inte provat med det, men jag har haft dubbla nummer på den, och sen bara byta mellan dom fungerade klockrent...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 15:34

Byta mellan dem...
Var det så att du kunde bli nådd på båda numrena samtidigt?
Det är det jag är ute efter.

/pelle

jag är på jakt efter samma sak... nån som har en lösning?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 08:16

Som jag förstår det på den produkten som jag länkade till så kan man ställa in auto-switch, vilket innebär att den byter mellan de två abonnemangen med ett tidsintervall som man själv sätter. Det innebär alltså att den som ringer måste lyckas ringa när just det simkortet är aktivt, som denne någon försöker ringa till.

Sätter man det på fem minuter, så kommer man ju att få ett sms om figuren har lämnat meddelande, så man är ju "tillgänglig" på båda numrena. Men det räcker inte, tycker jag.

Jag vill att det ska vara helt aktivt på båda numrena.

/pelle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-12 11:09

Utan att känna till alltför mycket om mobiltelefonins infrastruktur, men är det inte så att telefonen står i ständig kontakt med basstationen och kommunicerar information som finns i SIM-kortet till just basstationen för att associera sig med telefonnummer och operatör o dyl. Det skulle nog krävas två radiodelar och i princip två mobiltelefoner för att denna kommunikation ska kunna pågå parallellt. Alternativt att man switchar väldigt fort, typ en gång varje sekund mellan SIM-korten.

Ursprungligen av sfalc:

Utan att känna till alltför mycket om mobiltelefonins infrastruktur, men är det inte så att telefonen står i ständig kontakt med basstationen och kommunicerar information som finns i SIM-kortet till just basstationen för att associera sig med telefonnummer och operatör o dyl. Det skulle nog krävas två radiodelar och i princip två mobiltelefoner för att denna kommunikation ska kunna pågå parallellt. Alternativt att man switchar väldigt fort, typ en gång varje sekund mellan SIM-korten.

Med omskrivningar (lägga till äkta threadingstöd) i den firmwire som sköter uppkopplingsförbindelsen kan man lösa detta problem och ha stöd för flera SIM. Är en telefonförbindelse öppen, får alla som ringer upptaget oavsett vilket nummer (dvs oavsett SIM) de ringer på. Frågan är bara om mobiltillverkarna "orkar" lägga ner tid på det. I värsta fall måste även basstationens firmware uppdateras.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 11:30

mmm. det är nog så. Men eftersom behovet finns (i alla fall hos mig) så tänkte jag att produkten fanns. Alltså en telefon som är två telefoner. Eller någon smutsig workaround...

köp 2 utav den där riktigt tunna Samsung-telefonen och limma ihop dom rygg mot rygg. Det är nog absolut bästa lösningen. Som en snubbe hade gjort med en nano och Motorola Rzr för att bevisa att det var mycket bättre än den kassa Motorola iTunes mobilen som släpptes...

1
Bevaka tråden