Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan projektorinställningar ändras via vga signal - Windowsanvändare skyller på mig

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-11 10:40

Undrar om det finns någon som helst möjlighet att en projektors inställningar kan ändras när jag kopplar in min iBook och kör en Keynote? Det enda jag gör är att använda VGA porten.

Här är PC folk som skyller på mig att inställningarna ändras när de ska använda den sedan.

Jag är ganska säker på att det är handhavandefel från deras sida. Men det är så lätt att lasta över skulden på någon som har en "alien" dator som "smittar".

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 10:56

Ajo, det är garanterat ett handhavandefel från PC snubbarna, så länge du inte ändrar några inställningar med flit, så att säga

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-11 11:10

Det enda jag gör är att plugga i vga kontakterna, starta projektorn och datorn och sen funkar allt på iBooken.

VGA signalen är väl en ren signal med utdata från min skärm, eller grafikkort?

Det kan väl inte finnas någon möjlighet för mig att ställa om inställningar i projektorn via VGA signalen???

Det går väl överhuvudtaget inga andra data i kabeln än de som normalt bara går till bildskärmen på iBooken?

Tror också på att det är ett handhavandefel från deras sida...

Men vilka inställningar påstår de att du har ändrat?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-11 11:22

När de kopplar in sin pc laptop med XP så går inte bildsignalen fram till projektorn. Det funkar under uppstart (man ser windowsloggan) men dör vid inloggningsfönstret för att sedan inte komma tillbaka.

De menar att macen ändrar något i projektorn så att pc:n inte funkar...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-11 11:20

Min erfarenhet mellan Mac och PC är att Mac probar och på så sätt hittar projektorn och ställer in rätt upplösning på Macens externa utgång. En PC däremot verkar sakna denna automatik och kräver mer av användaren då denne måste (helst) i förväg har ställt in sin externa utgång i rätt upplösning. Och Linux är inte mycket bättre heller på den punkten. Men det sistnämnda har jag minst erfarenhet av.

Ursprungligen av frazze:

Och Linux är inte mycket bättre heller på den punkten. Men det sistnämnda har jag minst erfarenhet av.

Min Ubuntu-installation på en pc här hemma hittade med en gång att jag kör med 1280*1024, vilket ingen windowsburk jag har suttit vid hittills har klarat av.

De flesta PC laptops använder Fn-F4 eller Fn-F8 för att växla mellan tre lägen: intern skärm, intern+extern skärm, extern skärm. Många, många PC-användare känner inte till detta (kolla på föreläsningar och seminarier). Dessutom måste man vänta några sekunder mellan varje tryck så datorn hinner ställa om sig.

Nej det är ganska lätt det hela.
Så är det!!!!
Det är riktig att macen söker fram viken upplösning passar bäst och kör med den. men ikke manike med windows.
Jag anta att projektorn ha en upplösning på antigen 640x480 eller 800x600. Och där ligger problemet.
När de starta upp datorn kommer såklart windowslogon fram pga. att då windows kor med upplösningen 640x480. Och de klara projektorn av men när du väl kommer till inloggningsfönstret så byta windows till maxupplösningen som windows-huvudskärmen kör och det är 1024x768 eller mer och just det klara projektorn inte av. Det kan även vara så att projektorn klara av upplösningen men inte herz som windows kör mot porten tex. 70hz!
Nej!!! det är inget fel från din sida mera att windows är inte byggt för att anpassa sig atomatiskt till externa skärmer eftersom den ha jo hittad en huvudskärm redan.
Det är bara att du ha ett mer bekvämt os en de och de ha okunnighet i just sånadär frågor.
Jag körde mulimediashows i några år och hade just sådana problem med just pc's som kör windows.
Så känn dig inte skyldig!
/David

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-11 11:49

Tack det lugnar! Och nu har jag lite argument.

Säg åt dem att lära sig hur de kopplar in sin dator, och precis som andra redan sagt så har alla PC-laptops (som jag sett iaf) en funktion för att slå på och av extern skärm. Under bildskärsminställningarna kan de dessutom ändra inställningen manuellt

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-11 12:59

Varje gång det kommer folk utifrån som ska koppla in sina laptops till våra projektorer så blir det en helvetes massa springande och supportande. När någon kommer med en Mac - tyvärr allt för sällan - så är det bara plug and play som gäller...dom behöver aldrig support.

1
Bevaka tråden